Sv: Boots

Jag skulle inte rekomendera klockor utan kardborrband, du vet sånna som man trär över hoven. Dels så förstör man naglar och fingrar när man drar på dem och dels så är det jätteläskigt att rida med eftersom dom kan flyga. Det gjorde dom sist jag hade dom, mit i galoppen så bara såg man hur bootsen flög en två tre meter upp i luften, kunde ju faktiskt landat på hästens huvud eller nått. Tur att min häst är väldigt cool och inte reagerar på "konstiga attackerande fåglar".

Om det är viktboots du är ute efter så rekomenderar jag såna som man spänner fast, altså inte klockor. Men man måste vara noga med att verkligen spänna fast dem på rätt ställe, eftresom de har den där utåtstående grejen mot strålen. Men iaf så tycker jag dom är bäst. Men jag ska också köpa boots, och då vill jag ha sånna. Tidigare har jag bara lånat och testat olika...

Vilka märken är bra?

Jag har en del boots :p

* Svarta, ej viktade gummiboots. Använder jag när jag tränar pass.
* Gummiboots m kardborrknäppning. Vikt 230 g och 280 g. Vill ha ett par 190 g som jag kan ha när jag tävlar femgång (vågar inte ha för mkt vikt då).
* G-boots vikt 240 g. Använder jag när jag vill ha lite mer vikt, t ex när jag tävlar T2. Sitter fantastiskt bra!
* Läderboots. 280 g. Använde jag en del förut, nackdelen är ju att de drar åt sig vatten plus att de inte sitter lika bra som t ex g-bootsen.

Min absoluta favorit är g-bootsen! :love:

Ja, sista bootsen jag förbrukade :p var ett par hela gummiklockor..inte alls bra :mad: Då hästen har väldigt känsliga karleder också blev det skav och dom spricker och det ena efter det andra. Men nu är jag ute efter läder! :) Helst svarta runt 230g. Har hittat många super, men dom ska helst funka med ekonomin också:angel:

Senast ändrad av en moderator:

haha, du verkar bra utrustad:D Är nyfiken på G-bootsen, vet du ex på vart man kan köpa dylika?:bump:

Haha, japp! :D Fast jag vet dom som har mååånga fler *försvarar mig* :angel:
G-bootsen kan man köpa på http://www.gboots.se! Kostar lite olika beroende på vikt. Men tänk på att ta lite mindre vikt än vad du har på vanliga läderboots, eftersom hästen upplever g-bootsen som tyngre (något de sa till mig m fl på VM iaf..).

Varför vill du ha svarta boots? Ngn speciell anledning?

Top Reiter har också en modell helt i gummi (som G-bootsen, alltså inte klockor). Vet inte vilka som är billigast men jag använder Top Reiter och har hört att dom skall hålla bättre än G-bootsen. Top Reiters kostade ca 700 tror jag. Är jättenöjd med dom, sitter fantastiskt bra!

haha, ja men det är bra:D Okej, hmm, vet du varför hästen upplever dem som tyngre?

haha, nae asså, det är absolut inget som helst krav att det skall vara svarta, bara det att det ser så mycket snyggare ut på hästen..haha:angel: :D :p

Jag har hört att de är billiga kopior av g-bootsen o inte alls håller lika bra :p Men men, bra att du är nöjd iaf ;)

ja, jag såg Top Reiters gummiboots på Agersta. Dom verkar intressanta:idea: Ingen som har testat dom?:)

Nej, jag vet faktiskt inte varför de skulle upplevas som tyngre, det var någonting med deras konstruktion som gjorde det... hm.

Haha okej! :D Vita brukar ju annars lura ögat så att det ser ut som att hästen har större rörelser ;)

okej.hmm..det måste jag reda ut:p :D
hah..ja jo jag har alltid kört på vita förut. Större rörelser skulle ju inte direkt skada min skrutta dårå:angel: Men kom på det här om dan, då jag var på kurs och testade ny sadel samt boots, Att det är jäkligt snyggt med bara svart utrustning på henne:cool: :D

Jag kör stenhårt på Top Reiters gummiboots. (motsv. g-bootsen). Min häst är en bootsröjare. Hon har förstört minst 8 par, alla utom de underbara top reiter...:love:

Har aldrig varit så nöjd efter ett köp av boots:P

Hon har förstört
Gummiklockor men kardborre
120 g läderboots
280 g läderboots
140(?) g läderboots, m.fl.

Top Reiters är de enda jag har kunnat använda fler än två ggr:eek:

Håller med Skrauti om bootsen utan kardborreband som man måste trä över hoven, de är verkligen jättejobbiga!:mad: :(
Jag har säkert fyra par boots i mitt skåp i stallet och här är de jag har:
*2 par vita tyngdboots av gummi från Top Reiter, varav ett par väger 240gram och ett annat 280gram.(Har de lättare bootsen till tävling och de andra när jag tränar.)
*1 par svarta skyddsboots av gummi som inte väger speciellt mycket.
*1 par läderboots från Jacson(har jag inte använt på länge eftersom de åker av hela tiden:mad:)

Till dig skulle jag kunna rekommendera att ta boots med kardborre eller knäppning eftersom de andra är såå himla jobbiga!

Jag använder ett par Jackson läder tracktboots på 240 gram. Dom är helt okej, men man måste vara noga med att spänna dom ordentligt, annars flyger dom lätt av. Lycka till! Mvh//Sara

Jag har topreiter läderboots, G-boots, gummiklockor med kardborrknäppning.
G-bootsen är klart den stora favoriten! :d
De sitter bra och är av väldigt bra kvalité.
Det som Flippan sa om tyngden fick jag med höra, det handlar om att vikterna i bootsen sitter annorlunda emot vanligt boots och får en helt annan effekt, något som topreiter försökte kopiera men g-boots tog pantent på.

/Emma

Jag använder topreiters vita klockor och även dom i gummi som liknar g bootsen.
Jag är nöjd med klockorna, men dom andra bootsen flyger omkring hej vilt.

mazarein skrev:
Hej! Ska köpa nya boots tänkte jag:rofl:
Men, det vore kul att höra vad ni buke-folk rider med, och isfll vilka ni trivs bäst med och har bäst erfarenhet av! klockor, enkla- dubbla läder? Dela med er av åsikter!

föresten någon som har erfarenhet av T*p Reiters dessa?: http://web.telia.com/~u18316091/hastar/bilder/boots_enkla_vita.jpg
MVH Anna:cool:
Jag köpte ett par sådana till mitt sto. Har använt dem kanske tio gånger totalt. De fungerar väl bra antar jag. de sitter på plats och så. Men jag är inte så mycket för boots överhuvudtaget... förutom de utan vikt om de slår sig i passen.

mazarein skrev:
ja, jag såg Top Reiters gummiboots på Agersta. Dom verkar intressanta:idea: Ingen som har testat dom?:)

Min kompis rider med sådana och även min tränare.
dom är billigare än G-bootsen och efter som jag fått skicka in båda min par med G-boots för att dom gått sönder på insidan (in mot hoven har lädret spruckit och blyt påväg ut), så ska jag nog försöka skaffa mig ett par TR boots till när jag och pålle ska ut och tävla ovalbanegrenarna..
Dom sitter lika bra båda två, iaf på hästarna som jag provat på...

Jeg bruker enkle gummiklokker med så låg vikt som mulig til passen (med kardborre)

Ellers Alliunns läderboots.Fra 170 (om man rider F1) till 270 (for Tølt)

Gillar godt dom dubbla,men blir lite for mye vikt for min lille i passen...(230g)

Har ikke hatt problem med att de har trukket vatten,om det er riktigt regnigt tar vi bare på et lättare par...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka