Boots i hagen?

Nougat

Trådstartare
Hejsan!.
Jag har en pålla som slår i fram ibland, kan det hjälpa med boots i hagen då?:)

Tycker ni att man kan ha boots + benskydd när jag rider ut / hoppar henne?.

Kan man ha boots bara fram?..

Tacksam för svar! :)

Sv: Boots i hagen?

Vart slår hon i sig fram? Slår hon i sig i hagen eller bara när du rider?
När du rider ut kan du gått ha skydd på henne, just för att skydda henne om hon slår i någonstans.
Vill du använda boots kan du gott ha bara ha fram om du känner för det :)

Man kan ha boots runt om om man vill men man kan också se om det ligger ngt skoningen som gör att hästen slår i, stryker sig osv. På vissa hästar kan det hjälpa att skynda på överrullningen fram, korta tån men detta är ngt du kan disuktera med din hovslagare :)

Har inte sett henne slå i hagen, utan är i såfall i förebyggande syfte :D

På vilket sätt kan boots hjälpa henne om jag ska rida med dem i tex. hoppningen?.

Har hört när jag rider att hon slår i ibland, tror det var fram någongång och bak en annan gång.. :p

Boots fram hjälper om hästen trampar sig själv nedanför kotorna hjälper boots bra.
Sedan finns det ju de som väljer att rida med boots på för utseendets skull ;) Jag personligen använder gärna boots när jag rider för att minimera risken för tramp.
I hagen känns det lite overkill att ha benskydd om det inte är nödvändigt, samma sak med boots. Det blir ju annars lätt skav och annat, speciellt om man inte kan hålla full koll hela tiden.
Jag har använt boots i hagen på hästar jag vet lätt trampar av sig skorna, men då har jag bara använt boots fram.

Bootsen minimerar ju bara risken för att få en tappsko eller två, jag ahde nog frågat hovis om det går att snabba på överrullningen fram ändå eftersom att du då kan slippa att använda boots och dylikt. Bootsen skyddar ju även mot balltramp och andra skador som kan uppstå.

Har själv boots på om jag vet att jag ska motionera hästen på ett sätt som kan göra så att hon inte har full koll på vart hon sätter hovarna. Har även botts bak ibland eftersom att det fungerar ungefär som viktboots på henne, och jobbar bakbenen lite mer

jag kommer o ha boots o heltäckande benskydd på alla 4 på Bamora. Efter en natt ute hade hon ganska många mindre sår o ett skärsår rakt över kotan som jag nästan vart orolig för. Hon är inte alls van vid att gå bland nåt annat än bara slät mark! o nu när hon är dräktig med så tänker jag inte riskera nåt. Vi har en stor fin skogshage som vinterhage, utan jobbig terräng, men de finns ju mer sten än på åkern iaf...

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?