Bonnaparte

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare webmaster
  • Startdatum Startdatum
W

webmaster

Såg att vårat ena avelssto är helsyster med en annan häst som tidigare haft placeringar i svår dressyr! Blev lite nyfiken på vem det kan vara.
På ASVHs sida kan man numera söka efter hästnamn och även få se hur hästarna har placerat sig på tävling. Dock saknas det namn på flera hästar.
Denna häst som jag hittade hade inget namn, men stamtavlan är
Bonaparte - Caprifol - Fantom ll. Finns det någon som vet vilken häst det kan vara?
Född 1981 och placerad i svår dressyr!
Hur vanligt var det att Bonaparte hade svårklassavkommor i dressyr?

Sv: Bonnaparte

Inte vanligt....om jag minns rätt. det var nog mest hoppning

Bonaparte själv gick svår hoppning. Han var helbror med Bordeaux som gick msv hoppning, och Falstaff som inte tävlades alls.

Morfar Fantom II gick medelsvår hoppning innan han dog som 10-åring.

Bonaparte har fyra avkommor i svår dressyr, bl a godkände sonen Tabac, och lika många i svår hoppning, samt två i svår fälttävlan.

Sv: Bonaparte

Vi har en häst på ridskolan som är helbror med ditt sto. Han heter Cardinal och är född -88.

Här är en bild på honom:

Cardinal.jpg

"Calle" är ingen hoppstjärna precis men en mycket duktig dressyrhäst och fantastiskt snäll och trevlig.

Det skulle vara kul att få se en bild på ditt sto! ;)

Det låter på stammen som om hästen kan komma från Walla säteri, i vilket fall har de nog koll på vilka svårklasshästar deras hingst Bonaparte har lämnat, dvs om du inte får något napp här på buke.

Sv: Bonaparte

Haha, jag såg på ASVH:s sida att min egen gammelpålle e. Bonaparte-Fair Alice II-Mulgrave Supreme, född -84, har placering i lätt klass hoppning! Det skulle man inte kunna tro om den lilla köttbulle han är idag (hästen på min användarbild).

Okej =) Roligt att se!
Kan tänka mig att han måste vara snäll, lika snäll som syrran!
Då är Cardinal också helsyskon med denne "okände" svårklasshäst! Blir så nyfiken på vem det kan vara? Eftersom det endast fanns fyra stycken med placering i svår dressyr efter Bonaparte borde ju någon veta? Eller så kan uppgifterna på ASVH vara felskrivna!

Vårt sto har förutom medelsvåra placeringar i hoppningen också placeringar i lätt dressyr och lätt fälttävlan. Vi har fått två riktigt fina avkommor efter henne.
http://www.baggbolegard.se/cerise.htm

Tack för det "elle" ! Dom borde ju absolut veta detta! Tack!

Enligt gammal hingstkatalog (1993) har han följande avkommer i svår dressyr Countess, Tabac 699, SAPA Balder och sedan nämns även en Tartuffe som dressyr (står dock inte svår på den), så skall det vara ett sto så borde det ju luta åt att det är Countess som kan vara den du söker.

Så gav en enkel koll av svrfs licensregister svaret, det är Countess du söker, på tävlingslicensen står ägarnas adress Walla Säteri, så de fortsatte alltså att äga henne hela tävlingskarriären.

gylle skrev:
Enligt gammal hingstkatalog (1993) har han följande avkommer i svår dressyr Countess, Tabac 699, SAPA Balder och sedan nämns även en Tartuffe som dressyr (står dock inte svår på den), så skall det vara ett sto så borde det ju luta åt att det är Countess som kan vara den du söker.
Tartuffe tror jag hette Grand Bond från början, och är undan Granada, som är efter Kew Gardens, så den kan vi räkna bort. (Uppfödd av Rolf-Göran Bengtssons pappa.)

gylle skrev:
Så gav en enkel koll av svrfs licensregister svaret, det är Countess du söker, på tävlingslicensen står ägarnas adress Walla Säteri, så de fortsatte alltså att äga henne hela tävlingskarriären.
Hann inte läsa detta, innan jag skrev mitt inlägg.

Tack så mycket "Gylle" !
Så bra att det finns så många som vill hjälpa till här bå Bukefalos!
Många bra dektektiver...
Får väll fortsätta luska info om denna häst, nu när jag vet vad hon heter. Verkar inte finnas så mycket info om henne, men roligt att veta att vårt avelsto har en helsyster i Svår dressyr!

Jag såg Countess som 5-6 åring på tävlingar, Elisabet Aardal hette ryttaren då. Hon var mörkfux med mycket utstrålning och vann de mesta hon ställde upp i.

Okej! trevligt! Kanske var det den ryttaren som också red henne i dom svårare klasserna? Tråkigt att man inte kan hitta gamla tävlingsresultat från så långt tillbaka!

webmaster skrev:
Tack så mycket "Gylle" !
Så bra att det finns så många som vill hjälpa till här bå Bukefalos!
Många bra dektektiver...
Får väll fortsätta luska info om denna häst, nu när jag vet vad hon heter. Verkar inte finnas så mycket info om henne, men roligt att veta att vårt avelsto har en helsyster i Svår dressyr!

Varför inte helt enkelt ringa till Hans och Lynn och fråga om hästen eftersom de tydligen ägt henne hela tiden ;)

Vill du så kan du få tel nr av mig genom Pm mvh Mia

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 275
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar