M

Mooriz

Hej,

Vad precis ar bomvidd och hur kan man veta vilken storlek en hast ska ha? Tacksam for svar!
:confused:

Bomvidd är benämningen på hur "bred" en sadel är. Det varierar väldigt mellan tillverkare, en del benämner det med siffror ( 30 = smal, 31 = normal, 32= vid), och andra med endast bokstäver (N= normal, W=wide).
Allt beror på hur bred din häst är över sadelläget.ett medelstort halvblod drar oftast normal bomvidd, dvs en 31:a, medan det även kan finnas JÄTTEHÖGA hästa som är mkt lätta i typen som oxå drar normal... Så det är alltså en individuell fråga!

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: sweep
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vad jag läst mig till så ska wobbi vara riktigt bra stövlar. Men vilken modell kan ni rekommendera? Hur är de i storlek?
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross