bomlöst till unghäst???

icca78

Trådstartare
vad säger ni om att rida in en unghäst med bomlös sadel? när dom "började bli poppulära" hörde man ju hela tiden att man inte skulle rida omusklade hästar i bomlöst.. har det tänket ändrat sig???

Sv: bomlöst till unghäst???

Min 6-åring har inte gått med något annat. Red henne mestadels barbacka när jag lärde henne framåt, stanna, höger och vänster. När hon växte på sig lite tog jag fram min Sportssaddle som tyvärr inte ligger något vidare längre. Nu går hon med Startrekk.

Kan tillägga att hon står i sin uppfödares stall och uppfödaren är utbildad ET och känner igenom henne då och då utan anmärkningar.

Det kan inte ha att göra med balansen då? Unghästar är ju ofta obalanserade och det blir ju lätt lite vingligt och framförallt med de gamla modellerna väldigt ojämn viktfördelning, ingen jättehit på en ung eller omusklad häst kan jag tänka mig. Nu finns ju betydligt stabilare bomlösa och bättre passform (sämre också såklart).

kan mycket väl vara så.... vad skall man välja för sadel då? jag funderar på något "diddi liknande" är alla dagens dynor typ det samma eller? dom flestaser ju nästan lika dana ut...

jag har väldigt bra balans på hästen men det är ju lite det här med viktfördelningen jag oroar mig för.. min häst är en regäl madame med bra grundmuskelatur men ändå....

Jag tycker inte om dom där kuddiga bomlösa, tex hööks osv, jag tror inte dom är bra.

Men nu finns det ju många bra bomlösa med paneler osv, dom ser jag inget fel i att rida in med. Det viktiga är väl att ryttaren har bra balans och sits, om sadeln inte erbjuder lika mycket stöd som en bomsadel kan göra.

nä där e ju nackdelen.. jag är tung... men som sagt.. har bra balans..

Jag tycker inte om dom där kuddiga bomlösa, tex hööks osv, jag tror inte dom är bra.

Men nu finns det ju många bra bomlösa med paneler osv, dom ser jag inget fel i att rida in med. Det viktiga är väl att ryttaren har bra balans och sits, om sadeln inte erbjuder lika mycket stöd som en bomsadel kan göra.

gillar inte heller dom... har du nåt förslag på vilken man skall satsa på?

Men alltså, vad menar du med "tung"? För jag tror faktiskt inte att någon sadel kan kompensera för för mycket vikt. Däremot kanske en dålig bomlös är ännu sämre att ha än en välpassande bomsadel om det är mycket vikt som ska fördelas.
Är man en (för) tung ryttare anser jag att man ska rida viktbärande hästar som är välridna och välmusklade, och inte rida in unghästar.
Men som sagt, nu pratar jag om att vara för tung. Jag har ingen aning om hur tung just du är, så jag pratar mer i allmäna ordalag.
Vad gäller stabil bomlös rekommenderar jag Tölthester Tönn.
Och förresten så nej, jag ser inte att man måste rida in unghäst med bomsadel. Däremot kan man ju välja en bra, stabil bomlös och inte soffkudde-modellen, som sagt.

Absolut inte om man inte är en lätt ryttare. En tung ryttare ska inte rida bomlöst öht och definitivt inte på en unghäst. En tung och stor ryttare ska inte rida in unghästar från starten oavsett enligt min uppfattning. De är vare sig balanserade eller musklade och det kan få skador som följd!

Om det är Engla du syftar på, skicka henne till någon som jobbar med detta. Vet en mycket duktig tjej som är liten och lätt dessutom. Har flera bekanta som haft sina hästar där och de är supernöjda.
Katrin

Jag har provat lite olika, bland annat "dynor" vilka jag inte trivs i alls. De är alldeles för breda för mig att sitta i, så mina höfter vrids om så jag sitter fel.

Jag har en sensation och jag tycker den är suverän!! Jättestadig och känns verkligen säker. Jag har testat att hoppa, studsa och svänga åt alla möjliga håll i hög hastighet och jag har alltid suttit kvar utan att sadeln glidit minsta lilla, vilket flera bomsadlar jag haft har gjort i liknande situationer. Den är väldigt skön att sitta i och väldigt bra kvalitet, en välgjord sadel helt enkelt.
Dock är det lika viktigt med en bra pad, så det tycker jag man ska lägga några extra hundralappar på! Jag har en grandeur som jag tycker är kanon, det går att byta inlägg i dem själv. Jag brukar ha paden med en täckesgjord runt när jag rider barbacka, det är lite gummiaktigt på ovansidan där man sitter (eller där sadeln ligger) så man glider inte runt utan sitter stadigt även om man tex har hala termobyxor. :)

Ska följa denna tråd. Har försökt leta information länge och inte funnit mer än svaren redan visat här.

Jag tänker rida in min kille med sensation sadeln i år. Sen kanske jag skaffar mig en fin bomsadel i framtiden när han är mer satt i kroppen.

jag tänker rida in henne själv och jag ser till att hon är välmusklad och redo för uppgiften innan jag sätter mig på henne givetvis.

det denna tråden egentligen handlar om är mina funderingar om ifall inte en bom sadel egentligen gör mer skada än en bomlös? jag menar att en bom sadel har 4 tryckpunkter en bomlös inga.. unghästar i träning ändrar sig nästan dagligen och en väl tillpassad sadel kan passa en dag men inte nästa..

så vi struntar i min vikt o diskuterar om unhästar i allmänhet..:D

Fast om man ska välja bomsadel eller bomlös har med vikten på ryttaren att göra också. Så det är lite svårt att bortse ifrån
Jag väljer gärna bomlöst även till unghästar, men jag väger 55 kg. Hade jag varit större hade jag kanske tänkt annorlunda.

Bellabus: tror absolut du kan använda sensation med en bra pad. Du är ju också väldigt liten :p du får gärna prova min tönn också!

Vad menar du förresten med att en bomsadel har fyra tryckpunkter och en bomlös inga? Vilka är de fyra tryckpunkterna? Och när du sätter dig i den bomlösa blir det ju tryck?

menar att det är väldigt svårt att få en bomsadel att alltid ligga perfekt. när hästen höjer ryggen blir det tryck vid ortspetsarna och mitt under ryttaren.. om hästen sänker ryggen blir det fram o bak.. jag är lite anti bomsadlar och rider helst i westernsadel då dom fördelar trycket annorlunda..

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar