Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta.
Men hittar jag en passande sadel nu så kommer den inte passa igen efter uppmuskling (om si sådär en knapp månad, uppskattningsvis). Så nu känner jag, efter envist letande, stor förtvivlan.
Jag behöver en passande sadel, vilken som helst, som jag kan rida kraken i. Nu skiter jag i om jag kan hoppa eller inte. Jag skiter i om den är ok för tävling. Jag vill bara kunna rida med sadel. Jag fick tips i min gamla tråd om bomlöst, Startrekk nämndes.
Men jag inte ett skit om bomlösa sadlar. Eftersom bomlöst verkar rekommenderas i alla lägen där det är svårt att hitta traditionella sadlar som passar så undrar jag;
Budgeten är för närvarande ganska begränsad, så 20 000kr för en bomlös är ett fantasipris. Jag vet ju inte ens om det är något som i längden fungerar för oss än. Och för tio tusingar till får jag en måttillverkad modulsadel som jag med en rätt ok tilläggsslant kan få som både hopp- och dressyrsadel som då går att justera rätt rejält så att jag fortlöpande kan ha passande sadlar till bushästen. Också till fantasipris såklart.
Så vad ska jag köpa? Jätterak, bred rygg, något överbyggd och med kort sadelläge. Bör tåla glädjeskutt med skruvar utan att glida eller göra det svårare för mig att sitta kvar än när jag rider barbacka. Bör också tåla relativt ovadderade beniga rumpor storlek normal 16,5". Relativt korta kåpor är bonus, för jag har kortkorta ben.
Jag är uppenbarligen lite för bekväm för att hålla igång honom med körning då jag behöver hjälp med både för- och frånspänning från vagnen. Dessutom är jag rätt ny på körning och kan inte arbeta honom lika effektivt som när jag sitter på ryggen. Och visst, barbackaalternativet finns, men även om han har fotöljrygg och jag brukar kunna sitta kvar när han glädjestudsar så vill jag ha en SADEL.
Men hittar jag en passande sadel nu så kommer den inte passa igen efter uppmuskling (om si sådär en knapp månad, uppskattningsvis). Så nu känner jag, efter envist letande, stor förtvivlan.
Jag behöver en passande sadel, vilken som helst, som jag kan rida kraken i. Nu skiter jag i om jag kan hoppa eller inte. Jag skiter i om den är ok för tävling. Jag vill bara kunna rida med sadel. Jag fick tips i min gamla tråd om bomlöst, Startrekk nämndes.
Men jag inte ett skit om bomlösa sadlar. Eftersom bomlöst verkar rekommenderas i alla lägen där det är svårt att hitta traditionella sadlar som passar så undrar jag;
- Passar alla bomlösa till alla hästar bara de är lagom korta/långa och har ett koppjärn med lämplig vidd?
- Om jag nu hittar en bomsadel jag blir nöjd med, kommer den garanterat passa även om han musklar på sig ordentligt?
- Är det en "vanlig" bomlös sadel jag vill ha, eller en med flexbom (är den verligen bomlös då?) eller bladsadel? Är någon modell mer svår inpassad än den andra?
- Är en padd obligatorium med en "vanlig" bomlös sadel, och duger det då med vilken padd för bomlösa sadlar som helst, eller ska de passas ut efter hästens form och smak?
- Om jag köper en begagnad, vad ska jag då tänka på? Är äldre modeller sämre? Kan de bli sneda och vinda som bomsadlar kan efter användning på sneda och vinda hästar/ryttare?
- Om sadeln säljs med epitetet "allroundsadel" eller till och med "hoppsadel", är det då möjligt att hoppa i den regelbundet? Terräng? Vad kan jag förvänta mig att jag får i hoppsadelväg, liksom?
Budgeten är för närvarande ganska begränsad, så 20 000kr för en bomlös är ett fantasipris. Jag vet ju inte ens om det är något som i längden fungerar för oss än. Och för tio tusingar till får jag en måttillverkad modulsadel som jag med en rätt ok tilläggsslant kan få som både hopp- och dressyrsadel som då går att justera rätt rejält så att jag fortlöpande kan ha passande sadlar till bushästen. Också till fantasipris såklart.
Så vad ska jag köpa? Jätterak, bred rygg, något överbyggd och med kort sadelläge. Bör tåla glädjeskutt med skruvar utan att glida eller göra det svårare för mig att sitta kvar än när jag rider barbacka. Bör också tåla relativt ovadderade beniga rumpor storlek normal 16,5". Relativt korta kåpor är bonus, för jag har kortkorta ben.