Bomlösa WESTERN sadlar!!

Jag har en Torsion standard, således ingen bomlös westernsadel men bomlös iaf. Till mina behov passar den utmärkt, den ligger still och glider inte runt. Men som Svea ofta påpekar i duskutioner om bomlösa sadlar, sadelgjorden är viktig. Jag har en med resår i båda ändar och jag tycker inte att det är riktigt optimalt men det funkar.

Jag har bomlöst för att min häst är så bred och kort i ryggen att det är näst intill omöjligt att hitta en bomsadel till henne, åtminstone i min prisklass.

Huruvida den ligger still i spinn och slidestops har jag ingen aning om eftersom jag än så länge inte sysslar med sånt.

Nej, men allvarligt, en del hästar är jäkligt svåra för att inte säga omöjliga, att lägga bomsadlar på utan att bogarna störs. Har tyvärr sett rätt många hästar med proffstillpassad sadel på westernbom där huden veckar sig framför sadeln för att sadeln tar emot. Vilket givetvis har sina konsekvenser för ridningen.

Bomlösa sadlar utvecklades faktiskt i "Barrel-Race" världen för att få en sadel som följde hästens rörelser i de kraftiga svängarna och alltså bli snabbare och smidigare! Så det så! :D

Jag har haft flera sk sadelutprovare som enbart har velat sälja sina sadlar till mig oavsett passform. har tyvärr råkat ut för några dyra felköp pga av detta.

Nu har jag en sadel som jag köpte på en tävling, utprovad enbart av min kompis och mig :smirk:

Den sadeln ligger helt perfekt. När mannen var på kosseclinic hade han glömt att spänna sadelgjorden så den hängde helt löst under hästens mage :smirk: Det gick bra att rida ändå, så bra låg sadeln.

Däremellan har jag ridit i en bomlös sadel som hästen älskar.

Svea rider med en kvist som antenn. Hmm så det är kanske därför eller......
Dålig mottagning..... :rofl:
Sweden calling.... :p

//Elisabeth

är också intresserad av dessa...såg för ett par dagar sen att Stall Vrå fått in bomlösa westwernsadlar också.

De bomlösa westernsadlar som stall vrå har börjat sälja är just Sport Saddle. Mycket fina sadlar ser det ut att vara, lite för dyrt för mig bara... :cry:

håller med dig!!!! Jag menar det finns bättre sadlar för dom pengarna.... Visst kan jag hålla med om att om man rider barrel race att det kan vara bra med bomlöst men jag tror nog att jag kör på gamla hederliga sadlar med Bom på...

Jag är skeptisk till bomlösa sadlar.. Jag kan inte tänka mig att det är bra att lägga tyngd i stiglädrena för då måste ju tryckt hamna direkt på hästens ryggrad. Sadlar har väl ändå en bom just för att detta inte ska inträffa...?

Jäpp!!!!! Helt rätt men det finns ju dom som inte kan sadla sina hästar med sadel med bom på för att dom låser fast bogarna och då är det kanske bättre med en bomlös!!!
Sen kan jag tänka att ha en bomlös sadel just under en barrel race ritt om det gör att min häst springer fortare men jag tror inte riktigt på den filosofin.... Bom skall det vara annars hade väl man aldrig kommit på den!!!!

En sadel för 20.000:- är ingenting värd om den inte passar hästen men en sadel för 5.000:- är guld värd om den passar hästen.
Så vad man får för pengarna styrs inte alltid av priset.
En bomfri och flexibel sadel med avlastande pad är bekväm för de flesta hästar.
Det finns en massa diskussioner om bomfria sadlar under hästutrustning här på Bukefalos, för den som vill veta mer.

Najo

Jag är skeptisk till bomlösa sadlar.. Jag kan inte tänka mig att det är bra att lägga tyngd i stiglädrena för då måste ju tryckt hamna direkt på hästens ryggrad. Sadlar har väl ändå en bom just för att detta inte ska inträffa...?

Till bomlösa sadlar skall man oftast ha en speciell pad som bildar kanal för ryggraden så att det problemet försvinner.

Jag har haft min SS sedan sommaren 1999. Distansmodell.
Hur SS passar de speciella kraven för western vill jag inte svara för.
MEN för er som har chansen att prova dessa "skurtrasor" så TA DEN! Jag har mycket positivt att säga, givetvis negativa saker också.
// Linda

jo..såg det nu att det var samma...ja de är ruskigt dyra,...synd för annars hade de varit intressanta...får nog bli en annan bomlös för min del

Liknande trådar

Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 020
Senast: Bubbles
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 449
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 947
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har hööks slutat sälja sadlar förutom sitt egna märke ?
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama