bomlösa sadlar.

roge

Trådstartare
Jag. har en billig bomlöse sadel, funkar bra att lufsa i skogen med, men ger inget stöd så vågar inte ha den på unghästar. Nu funderar jag på bomlösa sadlar med paneler? De som ser ut som vanliga sadlar, någon som provat? Jag rider mycket unghästar känns som en sådan sadel skulle vara bekväm för de men måste ju även ge mig så mycket stöd så jag sitter kvar om de tillexempel bockar.
Har varit inne på http://www.saddleoutlet.se där verkar de ju ha bra sadlar.

Jag. har en billig bomlöse sadel, funkar bra att lufsa i skogen med, men ger inget stöd så vågar inte ha den på unghästar. Nu funderar jag på bomlösa sadlar med paneler? De som ser ut som vanliga sadlar, någon som provat? Jag rider mycket unghästar känns som en sådan sadel skulle vara bekväm för de men måste ju även ge mig så mycket stöd så jag sitter kvar om de tillexempel bockar.
Har varit inne på http://www.saddleoutlet.se där verkar de ju ha bra sadlar.

Jag köpte nyligen en bomlös med paneler till medryttar pålle :) Han har sedan innan en Barefoot London och en Barefoot Cheyenne. Tycker denna med paneler ligger betydligt mer still (London:en åker fram och lägger sig mer på bogen än ryggen :P och Cheyenne glider mycket sidledes och ger ju inget bra stöd alls, dessutom påtok för breda för mig att sitta vettigt i) Nu är detta en överbyggd nordsvensk med liten manke så att hitta sadel är väl mer eller mindre omöjligt. Men den jag köpte med paneler som är av dressyr modell ligger faktiskt stilla, krävs dock att man spänner ett hål till efter man skrittat lite. Men sen ligger den super stabilt och jag sitter mycket bättre i en sådan. Får samma känsla som i en sadel med bom. Så nu vågar jag rejsa på lite mer i skogen ;) även om han skulle få för sig att leka rodeohäst ibland.

Jag har en Masterback som det är flyttbara och utbytbara paneler under. Haft den i 4 år, så hästen är inriden med den och sen har vi bara haft den. Vi älskar den båda två :)

Jag har enbart ridit i Startrekk Island + Startrekk Dressyr sedan 2004, sitter som en smäck, sadeln ligger still. Värda varenda krona. Den som heter Island har jag haft sedan 2004 och ridit i typ dagligen + kanske smörjt den totalt fem gånger :o sliten på kåpan efter stiglädren(kom typ på en gång) sen dess har den sett likadan ut. Dressyrvarianten köpte jag för ett år sen, den sitter jag precis snäppet bättre i. Älskar båda :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 924
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
772
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama