Bomlös tree free

Status
Stängd för vidare inlägg.

acj

Trådstartare
Har ett litet varmblodssto som jag f n rider i en Wintec Pro dressyr-sadel. Den är ganska ny så vi har väl inte riktigt vant oss ännu, förhoppningsvis känns den bättre när vi ridit i den ett tag. Ligger dock jättefint på henne, inga tryck eller så.

Nu till min fråga...
Har ridit lite i några olika bomlösa sadlar (inte på min egen häst) och tyckt att de flesta känts kanonbra. Hade tänkt vänta och spara lite pengar (alltid detta pengaproblem!) och köpa en Barefoot London som komplement till Wintecsadeln. Typ ha Wintecen vid ridning på ridbana/ridhus när man jobbar lite mer intensivt med olika saker och ha den bomlösa mest vid skogsridning. Har fått erbjudande om att ev köpa en begagnadTree Free-sadel från Hööks till kanonpris men har inte den blekaste om hur det är att rida i. Någon som har erfarenhet av Hööks bomlösa? Bra eller mindre bra att variera mellan olika sadlar? Vad tycker ni?

Tacksam om jag kan ta del av er andras erfarenhet! :)

Sv: Bomlös tree free

Ett tips är att använda sökfunktionen:idea:
Finns hur mkt som helst att läsa.

Jag citerar det jag skivit i en annan tråd om samma sadel:

"Hööks bomlösa är inget jag skulle rekommendera, det finns sadlar som är nästan lika billiga men ger lite mer.
Min sadel känns lite... Ja billig. Materialet, framförallt i sadelgjordsstropparna känns inte alls som läder. Det är liksom kantigt o plastigt.

Man har inte så mkt stöd för benen men jag tycker att jag har bra stöd runt rumpan i den, så jag har suttit kvar utan stigbyglar när min häst sprakat bakut (en annan häst bet honom).
Med en frampommel som är hård (tex den som följde med) känns sadeln helt ok men när jag fyllda med handdukar, vilket jag inte tyckte var det lättaste) föll sadeln liksom ihop eller hur man ska säga.
Nu har jag stoppat hela det facket tvärfullt med svampar istället, det känns bättre.

Jag har inte haft den så länge men den ser redan sliten ut (jag har sett och ridit i en Knight (stavning?) som gått MÅNGA MÅNGA MÅNGA mil fler än min och den är inte alls lika sliten som min)

För övrigt har jag fått lagt i fler paddar i padden (gjort av gamla liggunderlag) och fått skaffa mig en svängd jord eftersom stropparna sitter så långt bak på sadeln.
Padden har jag fått sy om och fästa med bultband, annars glider den bak och tar med hela sadeln bakåt (och det är också en anledning till svängd gjord)
Tanken är att jag ska skaffa SKITO-pad att ha under sadeln sen. Just nu fungerar det här, men överlevnaden är int den högsta på liggunderlag och så roligt är det inte att skära till dem. Skito ska ju, om jag förstått rätt, vara bland det bästa oxå.

Jag har inte paddat upp sätet i min sadel men har planer på att göra det.

Nu har jag inte världens lättaste häst att lägga en sadel på, så jag kan tänka mig att någon annan häst inte hade behövt all denna "omgörning"..."

Därtill kan du lägga på att de har ett rykte om sig att vara felsydda och sneda.
Jag hade, med facit i hand, hellre beställt en annan billig bomlös för någon tusenlapp till och fått en sadel som åtminstone har lite bättre kvalité.
Som brukssadel kan Hööks fungera, men man ska aldrig förvänta sig att få tillbaka några pengar vid en försäljning, eller att de ska hålla i en evighet.

Min sadel är inte ens ett år gammal och jag har redan en "fåra" där stiglädret ligger emot när jag rider.

Lycka till.

Sv: Bomlös tree free

Sorry, hade lite för bråttom med mitt inlägg. Såg i efterhand att den fanns en ganska ny tråd om ungefär samma sak (plus en hel del lite äldre också).

Men lite grann undrar jag ändå, utöver just det här med Tree free-sadeln, vad tycker ni andra om att byta sadel som jag tänkt. Bra? Inte fullt så bra?

Tack "Lillan-tuff" för info!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 327
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Utrustning Hej! :) Jag köpte hööks bomlösa sadel tree free under sommaren här. Till en början gick det fint fint men upptäckte sen att paden...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka