Bomlös som halkar snett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare starcrossed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 819
S

starcrossed

Jag har, efter att ha tröttnat på bomsadlar som ej passar, skaffat en bomlös. Denna tycker jag ligger bra o allt sådant. Dock är hästen ojämn i sina sidor...Hon är starkare och stelare i sin vänstra sida o mjukare o svagare i sin högra...

När jag rider puttar hon därmed över sadel + mig på högra sidan (jag antar för att det finns mer muskler på vänstra som puttar mot där det fattas muskler??). Det blir lite mer i bakkant på sadeln än i framkant då sadelgjorden gör sitt till i framkant....Själv försöker jag sitta så rakt som möjligt vilket gör att jag ofta hamnar lite snett i sadeln, då det är lättare att själv sitta rakt än att "dra" rakt sadeln hela tiden...

Hon har varit ojämn länge, men med en bomsadel har hon kunnat komma undan mer då den ligger mer där den ligger o påverkas inte så mycket av att man sitter fel eller att hästen är lite ojämn. Därför tycker jag samtidigt som detta är jobbigt att det är bra att det dyker upp så att man får en bättre ridning o tvingas ta tag i problemen!

Min fundering är ju såklart hur pass allvarligt är detta? Kan det vara något som löser sig bara jag är noga när jag rider att jobba lösgörrande, liksidigt m.m. ? Eller kan hennes ojämna sidor förvärras av detta?? :confused:

Kom gärna även med förslag till hur jag så snabbt som möjligt får henne mer liksidig... ;)

Sv: Bomlös som halkar snett...

Vad är det för en bomlös och hur mår hästen i övrigt? Hur mår du i din kropp?

ST western....(kom på att denna tråd kanske borde legat någon annan stans...men lite svårt att veta var bara)

Hästen är som sagt oliksidig....har haft problem av sadel men är bättre....lite stel runt höger bak o vänster bogblad (enl massör)...annars bra...

Själv tycker jag att jag är bra (lite stel i nacken bara), men ska för säkerhets skull kolla upp mig själv så snart jag får tid (kommer boka tid hos kombinerad kiropraktor, naprapat, massör för att kolla att jag inte är sned eller så)...

*lägger in denna på westernforumet istället...den passar nog bättre där*
*ursäkta förvirringen!*

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 658
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna