Bomlös sadel?

W

wennstrom

Har gått och grunnat länge på det här med bomlös sadel. Skulle vilja skaffa en, men har hört både positivt och negativt om dem och vet inte vilken sort jag ska välja. Tips från er med erfarenhet? :banana:

Sv: Bomlös sadel?

Det enda negativa jag kan komma på med bomlöst skulle vara att man inte kan hoppa i dem. Sen finns det en uppsjö olika modeller som passar/tilltalar olika ryttare och hästar.
Själv är jag inne på ST's modeller och om du rider akademiskt/barock kan ju Espaniola modellen vara något.
/T

wennstrom skrev:
Har gått och grunnat länge på det här med bomlös sadel. Skulle vilja skaffa en, men har hört både positivt och negativt om dem och vet inte vilken sort jag ska välja. Tips från er med erfarenhet? :banana:

Det bommarna på en vanlig sadel gör är att fördela trycket av ryttaren jämt på hästens rygg, så att inte all vikt av ryttaren hamnar på ryggraden. En bomlös sadel är i stort sett likadant som att rida barbacka, din vikt hamnar lika på hästens rygg. Detta är viktigt att komma ihåg eftersom det avgör om du ska eller inte ska ha bomlös sadel på din häst.

Om din häst har en bra musklad rygg med muskler som ligger på vardera sida av ryggraden och "bäddar in" den så behöver inte din häst en sadel med bommar, eftersom han/hon har ordentliga muskler som kan bära upp en ryttare utan att vikt/tryck hamnar direkt på ryggraden. Alltså då kan du ha en bomlössadel.

Om din häst däremot har en dåligt musklad rygg, där du kan känna ryggraden "stå upp" lite (missförstå mig inte nu, alltså du känner ryggraden med handen när du drar den över hästens rygg) så kommer en bomlös sadel göra skada på din häst. Anledningen till det är att din vikt då inte fördelas över hästens rygg utan hamnar på ryggraden och orsaka smärta. Då kan din häst inte jobba med ryggen och du kommer förstöra din häst på sikt. Om din häst ser ut så här så bör du inte heller rida barbacka på honnom/henne eftersom det är precis som jag beskrev ovan. Då bör du vänta med ridningen och jobba från marken vid handen ist tills ryggen musklat sig.

Så svaret är titta på din häst, hur ser den ut?? och avgör sedan.

Lycka till :banana:

Jag läste snabbt igenom ditt inlägg ocg förstår på dig att du inte vet hur en bomlössadel är konstruerad och fungerar.
Själv har jag två bomlösa sadlar till mina hästar, en star trekk comfort och en star trekk espanola.
Första sadeln hästarna fick ha på sig var en barbackapad just för att vänja sig vid ryttare.
Nästa sadel var en Barefoot Cheynne bomlössadel med en kanalbildande pad för att sadeln inte ska ligga på ryggraden.

En bomlös sadel ger ett jämt tryck längts hästens rygg, och gör att hästen kan bygga ryggmuskler.
Men som allt annat krävs det att hästen jobbar med ryggen, att den lär sig bära ryttaren på rätt sätt, att lyfta ryttaren i sadeln och att använda sina magmuskler för att kunna få en stark rygg.

En bomsadel är bra om den passar hästen, men om den inte gör det pga hästen formar sig under utvecklingen, ändrar hull osv så passar inte sadel hästen och kan ge punktryck.
Visst kan man stoppa om och byta kopparjärn osv...men vem har tid/ råd till detta?
Knäckt bom på sadlar har jag sett ett stort antal av, ryttaren själv har inte vetat om det och hästen har fått ont i ryggen, jag har fått komma ut och behandla och sett denna utlösande faktorn till problemet.
Jag är absolut inte emot bomsadlar, för om den passar hästen så är den lika bra som en bomlös sadel, MEN så fort hästen ändrar sig så kommer problemet.

Man ska inte hoppa i en bomlös sadel, än!

Har även sett hur folk lägger paddar under sadel och div saker för att sadeln inte ligger så bra, man ska kunna rida i en sadel utan nåt imellan sadeln och vojlocken och hästen.

En bomlös sadel behöver åxo passas in, men den har ingen bom och är just mer följsam än en bomsadel, säger sig själv lite, men som sagt det är mycket viktigt att få den att passas in, dock kan hästen få ändra sig i hull och strl då framvalvet oftast är flexibel eller går att byta ut utan problem och padden undersadeln eller de flyttbara bossorna som finns på de nya kan fyllas och ändras av ryttaren själv utan att behöva lämna in hos sadelmakaren.
Ja igentligen ska vi som ryttare kunna se hur en sadel ska ligga på hästen, och att den ligger rätt!
Många sadlar för långt fram, andra för långt bak, man måste hitta där sadeln själv lägger sig bra, en sadel som har rätt bomvidd och rätta bossor / pad undertill lägger sig där den ska, man ska kunna rida med en gjord som knappt är åtspänd, men så krävs ju självklart att ryttaren har balans själv, en bomlös sadel kan många tycka känns som en barbackapad, dock sitter du inte i stolsits, utan sadeln ser till att placera sig i lodrät sits om du är formbar och följsam.
Nu på marknaden har det kommit ut en hel del bomlösa sadlar med flera olika funktioner, just för att passa ryttare som häst!

Fler frågor , fråga gärna på!
wennstrom- skickar dig till min hemsida så du kan kika lite och få mer info.....sidan kommer snart uppdateras med nya bilder!

yes skrev:
Det bommarna på en vanlig sadel gör är att fördela trycket av ryttaren jämt på hästens rygg, så att inte all vikt av ryttaren hamnar på ryggraden. En bomlös sadel är i stort sett likadant som att rida barbacka, din vikt hamnar lika på hästens rygg. Detta är viktigt att komma ihåg eftersom det avgör om du ska eller inte ska ha bomlös sadel på din häst.

Om din häst har en bra musklad rygg med muskler som ligger på vardera sida av ryggraden och "bäddar in" den så behöver inte din häst en sadel med bommar, eftersom han/hon har ordentliga muskler som kan bära upp en ryttare utan att vikt/tryck hamnar direkt på ryggraden. Alltså då kan du ha en bomlössadel.
QUOTE]
Nja, nu är du ute och cyklar tror jag.
Man måste skilja på bossor och bommar.
I en bomsadel har du en bom som är stommen inuti. Den syns inte.
Undertill finns bossor stoppade för att fördela vikten från ryttaren.
De bomlösa jag tipsade om har bossor så att ryggraden går fri. Andra bomlösa har paddar som fyller samma funktion.
Jag skulle vilja påstå att även hästar som ser ut som hustak utan muskler kan ha en inpassad bomlös.

/T

Jag har två kallblod, en valack 21 år och ett sto 13 år. När jag köpte stot för några år sedan var hon en fläskkorv i kroppen. Hon är även rund över ryggen men bred över bogbladen, hon har även en kort rygg (lite överbyggd). Jag hade en sadelutprovare som testade olika sadlar (ca 50 olika) men ingen passade, vi testade till slut en Olympic Jessica XVID bom men den var för trång framtill. På sidan om manken sjönk hon in (sadeln tryckte där fram pga att hon är lite överbyggd), ända tills jag köpte en bomlös (Fitform) och på 14 dagar hade hon byggt mycket muskler vid manken och ryggen (musklerna är ca 1 cm högre än ryggraden). De vanliga sadlarna hade kåpor som stöp i hennes bogblad när hon sträckte frambenen bakåt, vilket gjorde att hoppsadlar var helt otänkbart att prova ens. Nu använder jag oftast en Albion allround på henne och valacken som har en ryggrad som sticker ca 2 cm över musklerna har den bomlösa nu.
Jag tycker således att den bomlösa var värd varenda krona eftersom att jag fick en ridbar häst. Jag märkte även att stot trivdes eftersom att hon inte sparkade mot den sadeln (vilket hon gjorde äåt alla andra vi provat)

En fördel man har barbacka och med bomlös som inte går att åstadkomma med en bomsadel är plats! Om man följer hästens rörelser när man rider så märker man att rygghalvorna rör sig olika. För att kunna följa ryggens rörelser skulle en bomsadel behöva vara ledad i mitten, så att höger sidan kan gå framåt och vänster kan vara kvar och vice versa. Det kan den av naturliga skäl inte. Då en bomlös sadel inte är stel, så har den större möjligheter att följa hästens rörelser, och man kan som ryttare också lämna plats på den sida där ryggmusklerna behöver dra ihop sig, så att man inte trycker bort dem, speciellt viktigt på en svagt musklad häst. En häst med etablerade muskler och muskelminnen hindras inte lika mycket av en bomsadel, den vet hur den ska göra utan att påverkas så mycket av sadeln.

Sedan skulle jag inte lägga en bomlös sadel på en häst som inte fåtts att jobba i rätt form, då jobbar jag hellre från marken tills jag kan få hästen att arbeta korrekt, varvat med korta pass barbacka och bomsadel vid uteritter just för att den faktiskt kan "uppväga" brist på ryggmuskler också. Men jag upplever att när jag rider med pad kan jag lättare tala om för hästen vad jag vill att den ska göra med sätet, än med bomsadel.

*knapplån*

Hmm.. För det första: Om man kan hoppa eller inte i en bomlös sadel beror på hur fast och stötdämpande den är. Flexionsadlarna t ex är tillräckligt stötdämpande för att hoppa i. Men det är klart, satsar man på tävlingshoppning på hög nivå är det bättre att inte chansa eftersom det inte finns mycket forskning om saken.

För det andra så gäller samma sak om huruvida trycket fördelas över hela ryggen eller inte. Är sadeln fast och stötdämpande fördelas trycket mer över ryggen än om den är väldigt mjuk och flexibel. Ang. yes´inlägg om ryggraden så gäller det att ha en bomlös med bra kanal för ryggraden dvs inte en som man behöver padd till för att få kanal (eftersom paddarna inte brukar ha någon vidare ryggradsfrihet). Men man kan ändå behöva padd, oavsett vilken bomlös sadel man väljer, eftersom man kan behöva justera höjden fram/bak för att hamna i bästa möjliga position själv.

Det bästa om man vill kunna använda en bomlös sadel ung. som en vanlig sadel men ändå ha de bomlösas fördelar är:
*Att ha en rel fast sadel men inte för hög för då kommer man lite långt från hästen
*Att ha bossor under sadeln för ryggradsfrihet
*Uppbyggt säte, om man har en bred häst är det annars nästintill omöjligt att hamna i en bra sits.
Men det är en smaksak för vissa hästar gillar precis motsatsen för att de VILL ha en mjuk kudde på ryggen hellre än nåt som gör ryttaren bekvämare ;)

Tips på "bra" sadlar:
"fhoenix" www.enlightenedequitation.com
Star Trekk www.kaupreridsport.se
http://www.equicomfort.com

Jag har oxå funderingar av att skaffa en bomlös sadel. Har en fjording med kort rygg och tror att det kan vara svårt att hitta en sadel som passar henne. ST-espaniolan är väl en kort sadel?? Har hört att det inte gör nått med en bomlös sadel att den är lite för lång, eftersom trycker främst blir där man sitter... Stämmer det??? :confused:

Sen undrar jag om man kan använda sadeln till två hästar?? :confused: Förstår ju att det är viktigt att sadlarna (bossor och järnet) passar båda hästarna.. Är det svårt att ändra dessa?? Har ett halvblodssto som jag gärna oxå vill ha bomlöst på...

Längden spelar inte lika stor roll som på en bomsadel, nej, bara du inte sitter för långt bak i den. Är hästen väldigt urgröpt eller vad man ska kalla det i ryggen alltså har mycket högre rumpa och manke än själva sadelläget, då kan sadeln skava baktill. Sen är det mest utseendemässigt.

Svårt att byta järnet vet jag inte, men har inte hästarna samma vidd och man ska byta typ dagligen känns det som onödigt jobb :crazy: då finns det sadlar utan koppjärn som alternativ.

aha! vad är det för sadlar då som inte har koppjärn?? hur är den sadeln i så fall uppbyggd??

hur är ST-espaniolan att rida i??? har nämligen fastnat för den, i alla fall till utseendet :love:

har inte testat att rida i Star-Trekk sadlarna själv. Däremot en Epona (med läderbom) och är den ens i närheten av Eponan måste den vara underbar :love: har dock hört att ST sadlarna ska vara liite hårdare i sitsen men det beror nog på vilken modell man väljer.

Det finns islandssadlar som inte har koppjärn (Diddi Special, Kari padd m.fl.) jag har inte testat Diddi special men har haft den äldre modellen av den, den sadeln var itne så bra för en häst med hög manke men den har kanal för ryggraden och inget håtr koppjärn. Just den jag hade (äldre modellen som sagt, påminner om en Kari padd) var inte uppbyggd i sätet och kundre glida runt om man inte spänt gjorden hårt, det var mest som en padd skulle man kunna säga.

De gamla Flexionsadlarna som man säkert kan få tag på begagnat har inget koppjärn. kolla på www.enlightenedequitation.com i deras forum, där har de ibland annonser på såna begagnade till salu. De sadlarna tycker jag är underbara (fast min häst tyckte inte den var tillräckligt mjuk, då var inte den sadeln "inriden" utan ganska platt under istället för ryggformad) för man får ganska bra sits och har lätt att hålla balanen i traven. Anmärkningsvärt är att jag aldrig brukar kunna hålla underskänklarna stilla när jag travar i bomlösa sadlar och tappar därför lätt stigbyglarna men i Flexion SBS var fötterna helt stilla och vilade mot stigbyglarna.

Sen finns det ju Equicomforts sadel www.equicomfort.com som ett billigare alternativ om man ändå vill ha fördelarna hos Flexionsadeln. Precis som Flexion så har den lite fastare uppbyggnad (men inte samma platta undersida utan med vanliga bossor) och uppbyggt säte.

Haha ursäkta alla stavfel jag är lite trött :D
Tänkte förtydliga hur en bomlös sadel utan koppjärn vs med koppjärn fungerar:
En sadel med fast framdel (t ex koppjärn) har fördelen att den håller emot när man ska hoppa upp, och troligen löper mindre risk att glida runt. Nackdelen är att koppjärnet kan trycka, och då förlorar man lite poängen med att ha en bomlös sadel. Man får vara noga med att vidden inte blir för smal.
Ganska lätt att räkna ut för/nackdelar med att inte ha koppjärn.. En del sadlar kan dock vara lite fastare framtill precis vid manken för att det inte ska kunna trycka ner mot manken (t ex Flexion SBS) och det gör också att sadeln inte glider lika lätt.

det finns ju en hel del "knight" sadlar till salu. Hur är de???

Torison verkar vara en sadel utan koppjärn och som därför kan användas till "alla" hästar. De skriver på sin hemsida att man kan använda den till alla sina hästar. Hur är dessa sadlar??

Har haft tillräckliga problem med sadlar och fått sälja och köpa nya hela tiden... Rider mest barbacka nu men vill hitta en sadel som både jag och hästen trivs med! Samt en bra sadel att rida in fjordingen med.... Liten förklaring till alla mina frågor... :smirk:

Torion har en frampommel där den är hög om hästen har hög manke eller låg om hästen är vid. Det är som en träkloss.
Man kan ta ut den (gick iaf på min fitform) och stoppa med något mjukt istället, annars finns det lite risk att den trycker på manken.

Finns ett par saker man får tänka på med Torsion/Knights:
de ger inte så bra ryggradsfrihet utan man får se till att ha en specialpadd och hästar med omusklade ryggar bör inte ha såna eftersom padden inte ger tillräcklig kanal, den pressas ihop efetr ett tag så ryggradsfriheten försvinner.
skaffa en UPPBYGGD i sätet, annars får man hemsk sits om man har en normalbred eller bred häst.
du får inte så jättebra balans och stöd i en sadel med så lite ben- och rumpstöd, plus att den är väldigt mjuk. Så kan du inte rida i enbart barbackapad ger inte den sadeln så mycket.

cabetty skrev:
det finns ju en hel del "knight" sadlar till salu. Hur är de???

Torison verkar vara en sadel utan koppjärn och som därför kan användas till "alla" hästar. De skriver på sin hemsida att man kan använda den till alla sina hästar. Hur är dessa sadlar??

Har haft tillräckliga problem med sadlar och fått sälja och köpa nya hela tiden... Rider mest barbacka nu men vill hitta en sadel som både jag och hästen trivs med! Samt en bra sadel att rida in fjordingen med.... Liten förklaring till alla mina frågor... :smirk:

Jag har en Torsion light som jag använder både till min knubbige vallack och mitt smala sto som fortfarande är muskelfattig och dessutom lite överbyggd. Det jag gör är att jag byter padd/vojlock. Till stoet har jag en padd med tjockare ilägg. Plättlätt och billigt.

Jag har nu en Fit Form som jag köpte till min tjockis som inte hade några muskler. Jag kan säga att med denna sadel så satte hon muskler på 14 dagar. Jag ångrar aldrig mitt köp. Alla besserwissrar och alla som var anti mot bomlöst i stallet var tvungen att ge sig ang. bomlöst när dom såg resultatet på min häst.

provade sitta i en knights bareback (bomlös)tror jag den hette,i en affär.
Den skönaste sadeln jag suttit i!(fast har iof inte suttit i så många.. :D )

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 947
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama