W
wennstrom
Har gått och grunnat länge på det här med bomlös sadel. Skulle vilja skaffa en, men har hört både positivt och negativt om dem och vet inte vilken sort jag ska välja. Tips från er med erfarenhet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
wennstrom skrev:Har gått och grunnat länge på det här med bomlös sadel. Skulle vilja skaffa en, men har hört både positivt och negativt om dem och vet inte vilken sort jag ska välja. Tips från er med erfarenhet?
yes skrev:Det bommarna på en vanlig sadel gör är att fördela trycket av ryttaren jämt på hästens rygg, så att inte all vikt av ryttaren hamnar på ryggraden. En bomlös sadel är i stort sett likadant som att rida barbacka, din vikt hamnar lika på hästens rygg. Detta är viktigt att komma ihåg eftersom det avgör om du ska eller inte ska ha bomlös sadel på din häst.
Om din häst har en bra musklad rygg med muskler som ligger på vardera sida av ryggraden och "bäddar in" den så behöver inte din häst en sadel med bommar, eftersom han/hon har ordentliga muskler som kan bära upp en ryttare utan att vikt/tryck hamnar direkt på ryggraden. Alltså då kan du ha en bomlössadel.
QUOTE]
Nja, nu är du ute och cyklar tror jag.
Man måste skilja på bossor och bommar.
I en bomsadel har du en bom som är stommen inuti. Den syns inte.
Undertill finns bossor stoppade för att fördela vikten från ryttaren.
De bomlösa jag tipsade om har bossor så att ryggraden går fri. Andra bomlösa har paddar som fyller samma funktion.
Jag skulle vilja påstå att även hästar som ser ut som hustak utan muskler kan ha en inpassad bomlös.
/T
cabetty skrev:det finns ju en hel del "knight" sadlar till salu. Hur är de???
Torison verkar vara en sadel utan koppjärn och som därför kan användas till "alla" hästar. De skriver på sin hemsida att man kan använda den till alla sina hästar. Hur är dessa sadlar??
Har haft tillräckliga problem med sadlar och fått sälja och köpa nya hela tiden... Rider mest barbacka nu men vill hitta en sadel som både jag och hästen trivs med! Samt en bra sadel att rida in fjordingen med.... Liten förklaring till alla mina frågor... :smirk: