Bomlös sadel tips!

C

Chivita

Har en Knights bareback (koipa Torison och Barefoot) som jag gillar men den är för bred för mig, får ont i höfterna.
Är nyfiken på Trekker Talent, Star treek comfort och endurance och Freeform och undrar nu vilka här som har någon av dom, tävlar i dom och vad era erfarenheter av dom är.
Tips behövs snarast....Tack :)

Sv: Bomlös sadel tips!

Hej,
Har precis införskaffat en Star Treck Comfort och är mycket nöjd med den. Skulle haft två sadlar med mig till Simlången, men glömde sadelgjorden till den andra, så jag fick rida 8 mil i den nya sadeln och det gick fint både för hästen och mig. Panelerna under är liknande de av fårskinn fast syntet och så använder jag ett vanligt schabrak, samt dressyrgjord. Har köpt fendrar till, för jag kan inte ha chaps när jag rider och de fungerar bra med, bara man får böjt dem ordentligt. Det är lätt att flytta panelerna och sadeln är stadig. I och med att man inte behöver någon särskild pad under så blir man inte heller så bredbent.
Lilian

Har också en Star Trekk comfort sedan i juni. Är helnöjd med den, kommer rida in mig i den över vintern och förhoppningsvis tävla enbart i den nästa säsong. Den är inte lika bred att sitta i som tex Torsion som jag provade men inte alls gillade. Har dessutom ridit dressyrlektioner i den och hästen går mycket bättre och är lugnare i övergångar mm. Hästarna trivs absolut bättre i den än med mina bomsadlar, och fast jag aldrig trodde det så gör jag faktiskt det också!!!!

Vad är det för skillnader på star trekk comfort och endurance?
Vad avgjorde att du valde en comfort?

Comforten är kortare än Endurance, och mycket snyggare i modellen tyckte jag. Jag var van vid högt valv framtill från min Appaloosa så därför kändes den mer rätt. Jag har den som är 2-färgad brun och rödbrun, den är jätteläcker på en vit häst.....

Jag har en svart ST Comfort men en Shorty då min häst är jättekort i ryggen. Är jättenöjd med sadeln trots att vi ännu bara träningsridit i den då Spirre varit skadad i sommar. Jag har rejäla problem med min vänstra höft och har svårt att sitta i breda sadlar men dels är ST mjuk och dels har jag lagt in egen sätesstoppning under sitsen så att den lyfter och blir lite smalare. Det enda problemet vi har är att Spirres manke är rätt lång och den hinner inte sluta förrän den når sadelns lägsta punkt och därför är mellanrummet där lite för litet i min smak. Så nu rider jag med renskinn under tills att jag får råd att köpa fårskinnspanelerna som är lite tjockar och kommer att lyfta sadeln lite mer från ryggen.

Jag valde Comfort eftersom Endurance är för lång och egentligen nog är tänkt för långritter. Endurance och Western är samma sadel i princip och då jag provsuttit en Western så är kontakten mot hästen större i den än i Comforten så kan hästen ha en längre sadel (56 cm) så tror jag nog att Endurance är trevlig.

/Camilla

Är det många här som har FreeForm till sina hästar?

Jag har haft en freeform men tyckte jag kom för långt ifrån hästen.

Hej,
Jag har en FreeForm Western, som jag är helt otroligt nöjd med. Fendrar och fyrkantig skirt. Det var omöjligt att hitta en sadel som passade mitt varmblod, men efter denna har vi inte haft några problem. Jag är så nöjd med bomlöst att den fina ropingsadeln vi hade till makens halvblod åkte ut den med. Utbytt mot Barfoot Chayenne. Mycket nöjde med den också.

Ingen som har bilder på sadeln på häst med och utan ryttare?
Freeform, Star treek comfort t.ex.....

Någon som provat båda sadlarna och kan jämföra?

Hur tjocka är panelerna på Star treek sadlarna?

FreeForm

digitalkamera011.jpg

Barefoot Nevada

digitalkamera407.jpg

Barefoot Cheyenne

digitalkamera1070.jpg

Har ingen bild här på nätet ännu och ska snart ta nya på min Comfort men när det gäller paneltjocklek så kan du få dom som du vill. Jag har standard, ca 2-3 cm, lite tjockare baktill, men ska så småningom köpa tjockare fårskinnspaneler.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 818
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Tänkte köpa en bomlös sadel att ha som andra sadel eftersom jag har svårt att hitta en westernsadel som ligger bra (fått byta en gång...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Skruttan
·
Western Hej! Undrar om någon har erfarenhet av de bomlösa w-sadlarna som finns på marknaden?Är de ngt att ha? Jag undrar eftersom jag har två...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: Noteca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka