Bomlös Barefoot Nevada- tips?!

E

Erbia

Jag har två väldigt runda nordsvenskar (brukshästar), och har svårt att hitta lämpliga sadlar till dessa. Hästarna får lätt skav av sadelgjorden då sadlarna ej ligger still. Detta fungerar naturligtvis inte och jag vill inte rida barbacka i all evighet, särskilt med tanke på att den ena hästen är ganska het. Hästarna är dessutom ej riktigt likadant byggda, då den ena är grövre än den andra, och jag kan därför ej använda samma sadel (med bom) till dem. Har nu funderat och bestämt mig för att skaffa en bomlös sadel, som jag kan skifta mellan hästarna till en början. Jag har dock själv aldrig ridit i en sådan, och tar tacksamt emot alla tips innan jag väljer sadel!
Jag rider mest i skog och mark, men tycker även det är väldigt roligt med lite dressyrarbete emellanåt. Jag har siktat in mig lite på en Barefoot Nevada, mycket för att jag tycker att detta är en av de snyggare bomlösa modeller jag hittat, plus att den verkar vara av schysst kvalitet och erbjuda bra sits jämfört med en del av de "billiga" bomlösa sadlar som finns (typ Hööks). Finns det någon som har en Nevada, eller har provat en? Vad tycker ni om sadeln? Kvalitet? Passform? Nackdelar?
OM jag nu satsar på en sådan, finns det någon som kan tipsa om vilken längd på sadelgjorden som kan tänkas vara rimlig för en ganska rund bruksnordis?
Tusen tack för eventuella svar!

Sv: Bomlös Barefoot Nevada- tips?!

Jag tror du kan få låna hem en sadel från www.stallvra.com, eller du betalar in en summa som deposition och så skickar hon sadlen, du får ha den en vecka.
Vet ej om hon lånar ut någon Nevada, men du kan ju maila eller ringa och fråga, hon är jättetrevlig :)

Jag har en bomfri Torsion p min nordis, har 75 cm dressyrgjord på den.

Sv: Bomlös Barefoot Nevada- tips?!

Tack för tipset! Har dock redan pratat med tjejen på Stall vrå och tyvärr har de inga provsadlar hemma för tillfället, då de tydligen gör plats för nya modeller som är på ingång. Hon visste inte när de nya sadlarna kommer, men trodde att det kan dröja ett par månader, och så länge kan (vill) jag helst inte vänta. *suck*. Så typiskt- hade ju varit ett perfekt tillfälle att få prova annars!

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: LG68
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 122
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama