E
Erbia
Jag har två väldigt runda nordsvenskar (brukshästar), och har svårt att hitta lämpliga sadlar till dessa. Hästarna får lätt skav av sadelgjorden då sadlarna ej ligger still. Detta fungerar naturligtvis inte och jag vill inte rida barbacka i all evighet, särskilt med tanke på att den ena hästen är ganska het. Hästarna är dessutom ej riktigt likadant byggda, då den ena är grövre än den andra, och jag kan därför ej använda samma sadel (med bom) till dem. Har nu funderat och bestämt mig för att skaffa en bomlös sadel, som jag kan skifta mellan hästarna till en början. Jag har dock själv aldrig ridit i en sådan, och tar tacksamt emot alla tips innan jag väljer sadel!
Jag rider mest i skog och mark, men tycker även det är väldigt roligt med lite dressyrarbete emellanåt. Jag har siktat in mig lite på en Barefoot Nevada, mycket för att jag tycker att detta är en av de snyggare bomlösa modeller jag hittat, plus att den verkar vara av schysst kvalitet och erbjuda bra sits jämfört med en del av de "billiga" bomlösa sadlar som finns (typ Hööks). Finns det någon som har en Nevada, eller har provat en? Vad tycker ni om sadeln? Kvalitet? Passform? Nackdelar?
OM jag nu satsar på en sådan, finns det någon som kan tipsa om vilken längd på sadelgjorden som kan tänkas vara rimlig för en ganska rund bruksnordis?
Tusen tack för eventuella svar!
Jag rider mest i skog och mark, men tycker även det är väldigt roligt med lite dressyrarbete emellanåt. Jag har siktat in mig lite på en Barefoot Nevada, mycket för att jag tycker att detta är en av de snyggare bomlösa modeller jag hittat, plus att den verkar vara av schysst kvalitet och erbjuda bra sits jämfört med en del av de "billiga" bomlösa sadlar som finns (typ Hööks). Finns det någon som har en Nevada, eller har provat en? Vad tycker ni om sadeln? Kvalitet? Passform? Nackdelar?
OM jag nu satsar på en sådan, finns det någon som kan tipsa om vilken längd på sadelgjorden som kan tänkas vara rimlig för en ganska rund bruksnordis?
Tusen tack för eventuella svar!