Finns Inge färs som krydda?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon anklagade nån annan för att vara både "historielös och nacist" på twitter.
Nej! Hur så? Det finns inget K i uttalet av egentligen.igenkligen
mycket bra ljudenlig stavning, får jag säga!
Det finns ju en uppsjö olika uttal av varje ord, varav en är med k på grund av assimilation.Nej! Hur så? Det finns inget K i uttalet av egentligen.
Ordenklit? Offenklit? Munklit?Det finns ju en uppsjö olika uttal av varje ord, varav en är med k på grund av assimilation.
Mvh
/lingvisten
Jo, i stor utsträckning gör det det. Det är en ljudkombination där som har stor benägenhet att genomgå den förändringen. https://www.gp.se/nyheter/göteborg/språkspalten-varför-säger-de-ejengklien-1.191039Nej! Hur så? Det finns inget K i uttalet av egentligen.
En har ju möjlighet att tacka nej till vad som helst trots att det inte påverkar förekomst i språket. Jag gillar att språket ter sig inkorrekt ur ett skriftspråksorienterat synsätt ganska ofta, men att det är fonologiskt helt logiskt. Det är skriftspråket som är symbol för talspråket vilket visar sig tex i dessa ord.Ordenklit? Offenklit? Munklit?
Nej tack!
Logiskt eller inte, det låter så förskräckligt fult! Det är nog extremt ovanligt att en finlandssvensk uttalar det ordet ejenkligen. Kanske det är därför det svider i mina öron.En har ju möjlighet att tacka nej till vad som helst trots att det inte påverkar förekomst i språket. Jag gillar att språket ter sig inkorrekt ur ett skriftspråksorienterat synsätt ganska ofta, men att det är fonologiskt helt logiskt. Det är skriftspråket som är symbol för talspråket vilket visar sig tex i dessa ord.
Du är inte ensam om att tycka så.Logiskt eller inte, det låter så förskräckligt fult! Det är nog extremt ovanligt att en finlandssvensk uttalar det ordet ejenkligen. Kanske det är därför det svider i mina öron.
Jag har bara hört små barn uttala egentligen som ejenkligen. För mig är det precis som att endel barn har svårt för att säga s och r. Dvs. något man växer ifrån.Logiskt eller inte, det låter så förskräckligt fult! Det är nog extremt ovanligt att en finlandssvensk uttalar det ordet ejenkligen. Kanske det är därför det svider i mina öron.
Det finns ju en uppsjö olika uttal av varje ord, varav en är med k på grund av assimilation.
Mvh
/lingvisten
Jag är egentligen () inte förtjust i det, men tolererar för att det är så naturligt pga. de ljudkombinationerna så tydligt bjuder inte till att det är ett naturligt uttal. Och jag vill inte stödja någon spridning av skriftspråksdogmatism. Det finns det redan för mycket av som skadar både regional variation och historiska drag i talspråket.Det är ett uttal som verkar vanligare i yngre generationer i alla fall här i min region, så det är väl som vanligt vi ”gamla” som förfasar oss över dagens ungdom. Jag tycker inte heller om hur det låter och förfasas lite i smyg när yngre logopedkollegor säger just ejengklien (vet inte varför ni stavar ejenkligen, hör ni det g:et, det har nog aldrig jag gjort?). Men jag noterar också roat att jag har åsikter om rätt och fel som människors språk är alldeles för dynamiskt att ta hänsyn till, vilket glädjer mig.
För att gå tillbaka till det fantastiska ”igenkligen” så gillar jag det också på grund av den kreativa problemlösande användningen av ordslutet ”igen” även i början av ordet. Det blir inte ljudmässigt fel (förutom på de sätt som lyfts här ovan) och är både ljudmässig stavning och ordbildsgrundad stavning (bara inte på detta ords ordbild )
Jag har bott i Skåne i större delen av mitt liv och har aldrig hört en vuxen uttala ordet med ett k. Men däremot hört rönka om röntga.
Vi säger definitivt egenkligen i Skåne. (Fast skåningar kan ha svårt med integrering.)