bom längd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AlterPride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 7 109
A

AlterPride

ja jag hoppas att jag placerat tråden rätt
men annars är de bara att flytta på den.

iaf hur lång är en bom?

nu menar jag alltså bommar som man hoppar över och dylikt.
inte sadel bommar :p

Sv: bom längd?

Olika, beroende på om du menar såna man kan göra själv eller riktiga tävlingshinder, där skiljer sig längden ganska så mycket.
Ofta anpassar man bomlängden efter hur stor ridbana man har.

Är det hinder till lite större ponnyer och hästar tycker jag nog inte att man bara göra bommarna kortare än 2 m, våra är 3 m vilket jag tycker är ganska OK, med tanka på att banan är ganska liten...

men finns de inget standard mått typ?
nånting som är vanligast? :confused:

jag ska nämligen inte hoppa över dom
utan jag red en jätte kul och nyttig övning på en clinic som jag vill träna mer på här hemma
men lägger bommarna i ett T
och där spelar längden på bommarna ganska stor roll

3 el 3,5 är vanligast, de kan man nämligen ha till både häst och ponny.
4-metersbommar i trä blir för tunga för att man ska få ha dom på ponnytävling, iaf kat B o C

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
540
Senast: Shixle
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
687
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka