bölder på kroppen

P

Pula

min gamling ,22år,kallblods korsning, hade fula bölder på kroppen när jag tog in honom ikväll...
de var inte hårda men när man drog handen kunde man känna som små bett , man kan säga att det kändes som om det skulle sitta en fästing eller dyl ...så när jag började pilla i pälsen så fanns där ingenting, möjligen lite skorv.... och svullet ungefär som om det skulle vara vatten/fettansamlingar....dålig på att förklara....:angel:
tyckte att det var så synd om honom ....den andra hästen (quarter) hade bitit honom på rumpan dessutom så att det blödde, sedan hade han ett annat sår på rumpan där pälsen var borta men inga klassiska bitmärken -plockad höna-symtom....:cry:

någon som har tips på vad jag kan göra för att underlätta för min gamling....:(

Sv: bölder på kroppen

Gud så märkligt, jag upptäckte precis samma sak häromdagen på sällskapsponnyn jag har på foder, 27 år! Jag trodde först att det var lera (eh..) och gick på med gummiskrapan, men när jag tittade närmare såg det ut som intorkat var, gulaktigt. Han reagerade inte för tryck eller när jag skrapade med fingrarna, men det såg rätt äckligt ut. Gned in med sån där skillingarydsalva och nu har det gått ner något. Vet dock inte vad sjutton det var för något, någon annan får gärna komma med förslag!

Hos oss har vi sista veckan haft mycket knott och en del mygg igen och även min har fått bölder och bett liknande de ni beskriver. Min hade bölder och skorpor på hela bringan och skapet och området kring naveln svullet och varigt pga alla bett.

har ringt till vet. för att kolla upp......
passade på att meddela ägaren till hästen(jag är fodervärd), nu fick hon ännu mer dåliga nyheter på måndags morgonen....hennes stall brann ner till grunden i natt, men alla hästar klarade sig-en förbipasserande joggare släppte ut alla hästarna- men allt är förstört inkl. transporten ...... jag lider med henne......
FY fan vilken måndag

veterinären var här och han tyckte det var den lindriga varianten av regnskållor.
jag ska tvätta hästen i klorhexedin schampo, tvätta/ virkon på täcken, borstar vojlockar och dyl.
gud vad skönt att det inte var värre än så här!
han tyckte att vissa hästar har lättare för att dra på sig liknande sjukdomar med tanke på att han har knotteksem och är känslig för insekter.....så jag har fått mig en läxa!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka