Bölder på bringan, allergisk reaktion?

Elisha

Trådstartare
Hej!

Igår hittade jag min häst med relativt stora bölder/knölar på bringan, ingen annan stans. Hon har inte ont, kliar sig inte och blöder eller varar inte.

Hon äter enbart hösilage (liknande värden, dock höga värden). Finns inga växter i hagen som hon kan ha ätit, har inte heller rymt eller liknande.

Den enda orsaken jag tänker på är att kvällen innan fick hon på sig ett (för henne) nytt täcke som jag köpt begagnat.

Tanken är att det var nytvättat och hon som sålde det kan ha använt parfymerat tvättmedel och/eller sköljdmedel vilket hon reagerat på?

Tog bilder med mobilen som jag kan lägga in vid intresse.

Hon har inte feber kan tilläggas, äter, dricker och bajsar som hon ska.

Idéer någon? Behandling? Hon brukar ha täcke men tog av det igår så bölderna får lufta.

Kan givetvis ringa vet. men känns inget akut i dagsläget, så onödigt att behöva ringa jouren.

Behövs ev medicin tro, typ antihistamin som människor får vid typ nässelutslag?

Tacksam för alla svar. :)

Sv: Bölder på bringan, allergisk reaktion?

Hej ^^

Jag kan tyvärr inte svara på vad just det kan vara. Men är det så att du tror att det är täcket som är boven i det hela så skulle jag ha tvättat den igen, om du har möjlighet till det. :)

Hur ser det ut i dagsläget? De var ju ett tag sen du skrev ^^ Har de minskat lite eller ser det oförändrat ut?

Däremot vill jag bara ge dig en tanke ifrån mina egna erfarenheter om just nässelutslag. Mina hästar stod i en hage som som hade betat ut väldigt duktigt och de fanns inte mycket att kunna stoppa i sig där. Men av min förvåning så fick tre av fyra hästar i hagen nässelutslag, en del mer andra mindre.
Och då fattade jag ingenting hur dom kunde få det? Men efter många om och men så kom jag fram till att det var självaste grovfoder som var boven i det hela!
Det var just bara en bal som förmodligen hade nån växt i sig som hästarna inte tålde. För de som var så konstig var att de inte var varje dag dom hade nässelutslag utan det kom hip och hap. Så de kan vara en tanke ^^

Sv: Bölder på bringan, allergisk reaktion?

Dom har gått ner nästan helt nu, så var säkert allergi pga något tvätt/sköljdmedel! :) Skönt!

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 273
Senast: Summerwind
·
L
Hästvård Var ner igår och skulle ta in hästen och upptäckte då först på halsen, knölar av lite olika storlekar från ungefär en 50:örings storlek...
Svar
6
· Visningar
1 136
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka