Bölder av insektsbett

Linda_A

Trådstartare
Vi har en häst på ridskolan som varje sommar har stora problem med bölder av något slag. Det ser ut att röra sig om en överreaktion på någon eller några typer av insektsbett -- ibland har vi plockat fästningar på platser som senare utvecklat bölder, men så är inte alltid fallet. Det blir ganska stora svullnader som sedan spricker upp och blir såriga.

Jag har inte hela sjukdomshistoriken eftersom jag bara hyr henne en dag i veckan, men som jag har förstått det har veterinär tittat på det tidigare och har inte kunnat ge någon förklaring till precis vad som orsakar dem och inte heller kunnat föreslå någon förebyggande behandling utöver att hålla henne inne. Nu råkar det också handla om en häst som väver om hon får stå inne för mycket, och därför tänkte jag höra efter om nån stött på nåt liknande och har några tips. Vi har haft henne i heltäckande flugtäcke och flughuva, men nu har hon ändå fått ett gäng.

Jag undrar om det inte är något autoimmunt som gör att hennes kropp reagerar så på betten, men då kanske det finns nåt tillskott att prova?

IMG_20180604_145545.webp

Så här ser det t.ex ut på halsen. Lite svårt att se i det här ljuset men hon har två stora upphöjningar med sårskorpor på. Hon verkar inte särskilt besvärad av dem, men får dem ibland på besvärliga ställen så att hon inte kan ridas på grund av detta.

Vi har en häst på ridskolan som varje sommar har stora problem med bölder av något slag. Det ser ut att röra sig om en överreaktion på någon eller några typer av insektsbett -- ibland har vi plockat fästningar på platser som senare utvecklat bölder, men så är inte alltid fallet. Det blir ganska stora svullnader som sedan spricker upp och blir såriga.

Jag har inte hela sjukdomshistoriken eftersom jag bara hyr henne en dag i veckan, men som jag har förstått det har veterinär tittat på det tidigare och har inte kunnat ge någon förklaring till precis vad som orsakar dem och inte heller kunnat föreslå någon förebyggande behandling utöver att hålla henne inne. Nu råkar det också handla om en häst som väver om hon får stå inne för mycket, och därför tänkte jag höra efter om nån stött på nåt liknande och har några tips. Vi har haft henne i heltäckande flugtäcke och flughuva, men nu har hon ändå fått ett gäng.

Jag undrar om det inte är något autoimmunt som gör att hennes kropp reagerar så på betten, men då kanske det finns nåt tillskott att prova?

Prata med en veterinär. Det är ju svårt att laborera med tillskott när man inte vet exakt vad felet är.

Prata med en veterinär. Det är ju svårt att laborera med tillskott när man inte vet exakt vad felet är.

Veterinär har tidigare rådfrågats och sagt att de inte vet vad det är. Jag håller med om att man inte ska sätta in tillskott på måfå, men tänkte att någon kanske haft ett liknande fall.

Första steget är självklart ett eksemtäcke och tillräckligt med insektsspray. Ett flugtäcke räcker uppenbarligen inte. Steg två är att ta blodprov och då kolla mineralstatusen och allmän blodstatus och sedan agera utefter svaren.

Stressen som hon visar sätter ner immunförsvaret , tror jag.

Inte omöjligt, fast under sommaren verkar ju stressen gå ner märkbart då hon inte väver eller surar i stallet så länge hon fått vara ute tillräckligt. Men det är klart, immunförsvaret hinner väl inte hämta sig så snabbt.

Första steget är självklart ett eksemtäcke och tillräckligt med insektsspray. Ett flugtäcke räcker uppenbarligen inte. Steg två är att ta blodprov och då kolla mineralstatusen och allmän blodstatus och sedan agera utefter svaren.

Hon har eksemtäcke, heltäckande på hals & kropp. Behöver köpa nytt till huvudet då hon plockade av detta i hagen nyligen.

Jag ska höra efter om det togs blodprov när de tittade på henne senast, tack. Vi har haft lite många byten av ansvariga de sista åren, det gör det svårare att ha koll på sjukdomshistorien.

Min förra häst var en känslig rackare... Han fick också som bölder (ffa av broms)som man efter ett tag ofta kunde klämma ut en varig hårdare kärna ur.
Redan när jag såg bulorna tvättade jag med alsolsprit och hade sedan på tjockt med tjärsalva.
Min högst lekemannamässiga analys var att det var ffa flugor som gjorde att det blev infektion. De kom inte åt bulan/såret genom tjärsalvan.
Samma häst var även väldigt sprutkänslig och tålde t.ex maskmedel dåligt samt fick alltid högre feber ett par dagar efter vaccination. En känslig individ mao.

Min får likadant ffa av broms men kan även få av knott. Inte stressig etc utan helt enkelt känslig, särskilt i början av säsongen

Min förra häst var en känslig rackare... Han fick också som bölder (ffa av broms)som man efter ett tag ofta kunde klämma ut en varig hårdare kärna ur.
Redan när jag såg bulorna tvättade jag med alsolsprit och hade sedan på tjockt med tjärsalva.
Min högst lekemannamässiga analys var att det var ffa flugor som gjorde att det blev infektion. De kom inte åt bulan/såret genom tjärsalvan.

Det låter absolut värt att prova, tack. Kan man hålla dem från att bli infekterade så räcker det ju långt eftersom hon inte verkar särskilt besvärad av dem.

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka