Böld mellan tårna på tassen - någon som har erfarenhet?

prinsessfeminist

Trådstartare
Min hund har fått en ful böld mellan tårna på ena baktassen. Den är stor som en ärta, helt hudfärgad och lite skinnflådd/irriterad pga klon som ligger mot.

Jag upptäckte den idag och har nu läst allt jag kan hitta i bokhyllan om bölder på hundar. Det kan tydligen vara vad som helst, allt från elakartade tumörer till fyllda talgkörtlar, men jag tyckte beskrivningen på furunkulos stämde in på min hunds fula böld.

Han är dock inte allmänpåverkad, han haltar inte, men vill inte att jag skall titta för närgånget på bölden. Efter kvällsturen har han nu börjat bita på den så jag satte på en krage.

Jag har fått tid hos veterinären på måndag, men jag undrar om jag kan göra något så länge? Jag har tvättat rent den och klippt bort lite hår som låg emot. Skall man skydda tassen när han går ut kanske, så att det inte blir värre?

Jag vore tacksam för alla tips eller lugnande ord - för det jag nu läst om furunkulos och stafylokocker gjorde mig väldigt orolig! :eek:

Sv: Böld mellan tårna på tassen - någon som har erfarenhet?

Då kan jag säga att jag vet att par hundar som lever med furunkulos och stafylokocker och det går bra det med :D

Hoppas att det bara är irritation!

Är det bara en enstaka furunkel så är det nog ingen fara. Det hade min förra hund till och från.

Tippan skrev:
Då kan jag säga att jag vet att par hundar som lever med furunkulos och stafylokocker och det går bra det med :D

Hoppas att det bara är irritation!

Tack för din förhoppning! :love:

Jag blev så stressad igår att jag bestämde mig för att ringa runt till alla tänkbara ställen inom några mils radie. Snacka om att bli nojjig!

Jag fick tid idag på en annan smådjursklinik som jag inte tidigare varit hos. Veterinären tyckte att denna böld var så jämn och väl avgränsad att det med all sannolikhet rörde sig om histiocytom. Hon ville helst inte ta bort den eftersom den sitter precis vid tån, så det finns inget att skära i.

Jag blev i alla fall lugnad. Han hade en histiocytom för knappt ett halvår sedan och den försvann efter ett par veckor när jag smörjt den med hydrokortisonsalva. Nu hoppas jag att det skall gå lika bra med den här.

Typiskt att jag betalar ytterligare 600 kronor för ytterligare en böld av samma slag bara för att få beskedet att vi får vänta och se. :crazy:

Men jag är värdelös på att ha is i magen och stressar upp mig och tror det värsta. Ibland kanske det är bra att vara lite cool?

Trissa skrev:
Är det bara en enstaka furunkel så är det nog ingen fara. Det hade min förra hund till och från.

Vad var det för ras? Jag intervjuade (min vana trogen :crazy: ) den stackars veterinären idag. Hon berättade att furunkulos är relativt ovanligt hos andra raser än de vanligast drabbade (boxer, bullterrier, tyngre mastiffer och labradorer).

Fick din hund det av ett sticksår eller "av sig själv"? Fast du kanske inte vet varför den blossade upp?

Fick din hund kortison och det försvann helt tills nästa omgång? Jag läste skräckinformation igår om hundar som inte klarade sig utan medicin, annars kom bölderna tillbaka...

prinsessfeminist skrev:
Jag blev så stressad igår att jag bestämde mig för att ringa runt till alla tänkbara ställen inom några mils radie. Snacka om att bli nojjig!

Åh, någon mer som är nojig av sig. :bow: :D

När min hund fick streptococker i öronen var jag så hispig att jag nästan trodde det var slutet. Mina bekanta fick uppfattningen att min hund var dödligt sjuk. :o
När han nu för en tid sedan fick några konstiga fläckar i pälsen var jag helt övertygad om att han minst drabbats av svår demodex :eek: :eek: :eek: . Åkte in i ilfart till veterinären som konstaterade ungefär att "tja, jag ser ingenting konstigt utom en pytteliten prick här..." :angel: . Nu har jag förstått att han mest troligt bara fällt lite ojämnt (samtidigt som han blivit "riktigt" könsmogen så hormonerna splitter i kroppen) så med lite fodertillskott och fiskolja är han nu superfin igen... :p

Hoppas i alla fall att det ordnar sig för din hund och inte är något allvarligt. Det är inte lönt att ta ut sorgen i förskott. ;)

En del hundar får väldigt lätt små sprickor i huden mellan tårna på tassen. När tassen sedan utsätts för fuktighet och hår och hud mellan tårna inte hinner torka så blir det en ypperlig miljö för bakterier att växa i. Furunclos kan bli väldigt illa om det får gå för långt med stora illaluktande bölder som varar och kliar,hälta och kan även sprida sig till nagelbädden så att man till slut tvingas rycka bort den klo som inflammerats.
Du har gjort precis som man ska. Klippt bort hår,tvättat rent (alsollösning som torkar ut är bra och håll torrt) och satt på en krage.Torka rent och torrt varje gång du varit ut med hunden tills du kommer till veterinären. En penicillinkur kommer att hjälpa mot eländet men räkna med att du alltid måste se extra noga till på just den här hunden att tassarna fortsättningsvis hålls torra.

Tack för dina råd. :bow:

Nu verkar det enligt veterinären (jag fick tid idag) inte vara furunkulos, vilket jag är otroligt tacksam för.

Men jag skall ändå göra som du säger - bölden är troligen histiocytom. Den ligger så till att den kan bli inflammerad av dels den intilliggande klon, men också det faktum att han går på den.

Beda: (äsch karlsson, menar jag)

Skönt att höra att man inte är ensam om att vara nojjig! ;) :bow: Och det där med att inte ta ut sorgen i förskott... :crazy: gahhhh - lever du efter den devisen själv? Jag såg för min inre syn hur min lilla hund skulle behöva gå på kortison resten av livet med en massa andra besvär på köpet och hur jag skulle våndas över om det var rätt eller ej...

Och så var det en tämligen ofarlig grej. :smirk: Typiskt - men jag är jätteglad! :love:

Senast ändrad:

prinsessfeminist skrev:
Vad var det för ras? Jag intervjuade (min vana trogen :crazy: ) den stackars veterinären idag. Hon berättade att furunkulos är relativt ovanligt hos andra raser än de vanligast drabbade (boxer, bullterrier, tyngre mastiffer och labradorer).

Fick din hund det av ett sticksår eller "av sig själv"? Fast du kanske inte vet varför den blossade upp?

Fick din hund kortison och det försvann helt tills nästa omgång? Jag läste skräckinformation igår om hundar som inte klarade sig utan medicin, annars kom bölderna tillbaka...

Skönt att det inte var något värre! Det är ju bara pengar... :)

Jo, det var en bullterrier. Det dök upp en furunkel då och då mellan klorna, och jag gjorde inget mer än höll rent och torrt så försvann den så småningom. Hon var aldrig irriterad av dem heller, så jag tyckte inte att det fanns någon anledning att medicinera. När jag sen började barfa försvann de nästan helt.

prinsessfeminist skrev:
Och det där med att inte ta ut sorgen i förskott... :crazy: gahhhh - lever du efter den devisen själv?

Japp - när det handlar om allt utom hunden!;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka