Böld eller?

V

Vajja

Halloj!
Undrar om någon kan ge något tips? Det gäller en ko, men antar att problemet borde vara likadant på en häst.
Har en ko som fått ett svullet ben. Gett antiinflammatoriskt och kanske har svullnaden gått ner liiite. Jag vet inte om jag borde be veterinären prova tömma eller ska jag vänta på att något mer ska ev. hända?
Jag vill inte att hon ska få några av att jag väntar=/

Något tips?

Sv: Böld eller?

Du vet inte vad hon har gjort?
sparkad så hon har blivit svullen, eller sår så det blivit en böld av det? Haltar hon?
Är ju inte insatt i kor precis.
Men skulle min häst bli svullen utan att jag vet anledning så brukar jag låta henne va och röra på sig så mycket hon kan. Haltar hon slå lindar jag benen just för att hon inte skall överanstränga det andra, men fortfarande att hon rör på sig!

Jag har inte kunnat hitta något sår, men antar att någon skit kommit in i något pyttesår. Det är svullet, och jag undrar om det är var därinne. Har pratat med veterinären, men det är ju en ökad infektionsrisk om man ev. tömmer.
Jag tänkte mest om jag väntar och ser, om det kan vara farligt och hon får men?

Känner du om det är mjukt eller hårt? Rör det på sig om du tar på det?
Du kan inte ta en bild på det?
Märker du att det blir värre och hon har ont av det så hade jag nog tagit ut vet. Men annars hade jag låtit det va. Hade jag tagit ut vet för varje gång min häst blir lite svullen så hade jag vart ruinerad nu! :D

Tack för din hjälp först och främst!
Hon hade mer ont tidigare tror jag. Hon låg ner mycket då, men efter kuren med cronyxin så är hon piggare, mer som vanligt, men då man rör svullnanden så drar hon åt sig benet. Men kanske är det "bara " ömt för att det är svullet?

Jag har bokat veterinären till imorrn, men så pratade jag med en fd bonde som jag känner, och han tror att det nog går över av sig själv. "Ibland så spricker bölderna, och var kommer ut", sa han.
Jag tänkte prova smörja henne med liniment och se om det går ner något.

Jag bokade veterinären för att tömma, men nu har jag börjat funderar om jag borde vänta ut det här mer, för infektionsrisken ökar ju om man gör hål på svullnaden.
Jag skulle vilja veta om penicillin behövs=/ Jag vill inte dra hit veterinären i onödan om han inte gör något, men inte heller avstå om det krävs penicillin. Men det är ju inte lätt att veta, inte för veterinären heller som inte sett henne.

Jag kan prova fota benet!

Jag tror nog du kan avvakta nån dag, men det är ju svårt att veta när man inte kan se/känna skadan själv. Har hon inte svullnat mer så tror jag inte det är nån fara. Har hon fått en spark/sår så är det ju inte konstigt hon är öm.
Du kan ju massera med liniment runt svullnaden. Men inte på ifall hon har ett sår där.
Försök riv med nageln under pälsen för att se om du kan hitta nåt sår, fast kanske du redan gjort!

Tar man ut veterinär så skär dem ju upp i så fall, och då är ju infektionsrisken större.
Kan du hitta ett sår, så ta bort skorpan och försök trycka ut om det finns var.

Hon har inte blivit sparkad. Går inte ute i hage, stort tyvärr. Vore en fördel att se henne i rörelse=/

Jag har varit och smort in hästliniment, men det var inte superlätt för hon var ömmare än jag väntat mig. Gjorde mitt bästa, men kunde inte massera som jag tänkt mig. Var jätteförsiktig, men då hon började lyfta benet lite väl avbröt jag. Ville inte ha en spark.

Försökte även känna efter mer. Svullnaden är väl lite mjuk, men inte som att det rör sig där inne. Men inte hård i alla fall.

Du hade haft svullnader förut? Kan de verkligen gå ner av sig själv utan penicillin?

Och just ja, glömde ta med kameran till henne. Gör det imorrn.

Okej, jag har en bild nu, men det verkar inte som om man får och kan lägga upp bilder här?
Vetten ska komma och kika på henne och ca 1timme. Kostar, men känns bäst så. Jag pepprar han med så många frågor i telefon, och det är inte lätt att svara på alla för han, när han inte sett henne=)

Men det var ju bra!
Då får du ju veta vad det är för nåt!
Ja, svullnader har vi haft gått om. Bros ju helt på vad för skada det är, men svullnade går ju oftast ner till slut. Men sen är det ju skillnad på hästar och kor. Mina hästar gå ute i nästan 14 timmar och får röra på sig.

Skriv gärna hur det gått sen!

Jodå, bilder får du lägga in!
Men du måste ladda upp den först.
www.imageshack.us/ kan du ladda upp den. Den enda jag känner till, finns andra man kan göra det på mé.
Sen tar du länken längst ner och kopierar.

Sen lägger du in den i ett svar meddelande.
Som så här:

den kopierade länken[img]

Så kommer bilden in sen!

Hejsan,
nu har veterinären kikat på henne. Det var skönt!=)
Han kollade först om det var var eller ledvätsak som fansn i benet, och sa att det är sämre om det är var. Me nu var det ledvätska, och
en inflammation. Tycker inte att det låter bra det heller...
Han sprutade in kortison och sa att han inte kunde göra mer. Rörelse är bästa medicinen nu, plus att jag kan använda liniment när såret läkt ihop.
Åh, är så orolig för henne. Älskar henne så.

Jag orkade inte riktigt sätta mig in i bild-uppladdning, men om du vill ha en bild, så kan du gå in på min zoonensida. Heter samma där.
Tack för dina råd, har varit tröstande.
Ska smörja henne nu, be till gud och... vet inte vad mer jag kan göra=(

Va skönt att det gick bra!
Bästa för dem är ju att röra sig!
Hon kommer nog bli bra till slut!

Har du kon i lösdrift eller uppbunden? Isf. vad har du för underlag? Har kon gått på en lösdrift tidigare och nu är uppbunden? Iom. att det var ledvätska så hade väl vet. någon synpunkt om ev. orsak? Knäleder kan ju fara väldigt illa på kor som står i bås och inte har t.ex. en gummimatta som underlag. Kons framknän utsätts ju för rejäla påfrestningar per dag när den lägger sig/stiger upp. Är ju viktigt att förhindra att detta händer igen.

Kicki :)

Det är utsidan hasen som är drabbad så "ledvätskan" kommer troligen från bursan o den blir ju ganska snabbt infekterad när den börjar krångla.
PL

Oj, nu blir det två trådar här=) Men roligt med svar=)
Nä, hon har ingen gummimatta. Har inte tänkt så mycket på det tidigare, då hon har tjockt lager med spån. Har tänkt skaffa en åt henne nu. Hon har ju gått upp lite i vikt då hon slutat mjölka, så det blir ju en extra belastning på lederna av det. 600-700kg är ju inte lite.
Veterinären menade att hon har legat på hårt underlag, det har skavt mot det hårda underlaget och därför är det inflamamtion.

Hon stod uppbunden förra vintern också. Gick ute juni-nov men kom in då första snön la sig.

Varför blir ledvätskan infekterad om det inte finns något sår? Berätta gärna, du verkar kunna en del=)
Alltså kan man säga tt det är bråttom att få ner inflammationen?

En fråga: veterinären sa att det är bättre att det är ledvätska än var i hennes led. Han menade att är det var, och då en infektion, så kan det sätta sig på leden. De hästar som får så brukar rådas att slaktas. Vad är det som "sätter sig på leden"? En inflammation?
Min fråga är; vad är skillnaden mot det hon har nu? Det här är ju också en inflammation?

Tror att PL kan förlklara just den biten bättre. :)

Men att ordna någon form av lösdrift är ju inte dumt alt. box med gummimatta så att påfrestningen minskar.

Kicki :)

Nu har jag inte sett just din kos has annat än på bild.
Men hasinflammationer är ett stort o svårbotat problem på uppbundna kor. Hasens utsida har ingen dämpning mot ett hårt underlag, oftast får man två typer av skador samtidigt, dels en tryckskada med svullnad/inflammation i bursan, senfästen o övrig vävnad utanpå hasen, dels ett litet skavsår i huden som är en utomordentlig inkörsport för bakterier in i det inflammerade området, då får man en infektion. Själva hasleden brukar inte drabbas förrän i ett sent stadium.
PL

Känner mig mindre och mindre hoppfull... Men stort tack till dig och alla!

Blir det en infektion så lär jag väl märka det va? Hon får väl feber då?
Så den inflammation hon har nu är då alltså inte-än-på själva leden, om jag fattat dig rätt?
Varför är det egentligen så svårbotat? Du menar om det är uppbundna kanske?

Ursäkta om jag har tusen frågor. Hur har du sån god kunskap i detta område? Nyfiken=)

Bättre?

Hej!
Det har nu gått några veckor och jag vore glad för synpunkter igen...=)
Elin är svullen än, men från att ha varit svullen nedanför, ovanför och runt hasen, så har svullnaden koncentrerat sig till utsidan på hasen. Resten av benet ser bra ut.
Ska jag se det som: bra, resten av benet ser bra ut
Eller ska jag se det som: dåligt, hasen är ännu svullen
?

Hon ser ut att må fint annars. Ligger mest, vad jag ser, helst inte på svullna benet, men har legat på det någon gång.

Jätte glad för allt=)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 102
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar