Bolån - vilken bank?

DarkInNight

Trådstartare
Vi ska lägga om lånen efter en ny värdering och jag funderar på om det är värt att byta bank?

Helst av allt vill jag ha en fysisk bank där man kan få träffa bankmannen personligen men eftersom vi numera bara har en bank i stan så känns det som ett krav jag kan rucka på bara jag får en bra ränta och vettig internetbank.

Vad har ni för bank och är ni nöjda med dem?

Danske bank har en väldigt bra internetbank.
Om du är medlem i fackförbundet SACO så ger de rabatt på bolåneränta :)

Vi ska lägga om lånen efter en ny värdering och jag funderar på om det är värt att byta bank?

Helst av allt vill jag ha en fysisk bank där man kan få träffa bankmannen personligen men eftersom vi numera bara har en bank i stan så känns det som ett krav jag kan rucka på bara jag får en bra ränta och vettig internetbank.

Jag konkurrensutsätter mina bolån ibland för att se vad jag kan få för ränta. Just nu är Nordea mest förmånligt för oss, så där har vi våra lån och också övrig ekonomi (blir billigast och enklast så).

Vi har Handelsbanken och är jättenöjda. Jag skulle aldrig använda en Internetbank eftersom det i mina ögon är jätteviktigt med en personlig kontaktperson, en som man kan träffa med kort varsel och bygga upp ett ömsesidigt förtroende med. Jag kan kontakta min bankkontakt när som helst, via mail eller telefon eller möte, och få svar på alla möjliga frågor. Hen är också bekant med min situation och hur min ekonomi är uppbyggd, och är lyhörd och öppen för förslag och alternativ. Det ger en ganska trevlig sinnesro...!

Vi har Skandiabanken som bank och bolånen hos SBAB. SBAB hade lägst ränta när vi jämförde. Jag ringde runt till kanske 6 olika banker, bl a SBAB, Skandia, Danske Bank och SEB (har rabatt på DB och SEB genom facket). För mig var personlig bankman ointressant, jag har aldrig haft någon.

Valde Handelsbanken då min bankkvinna är en person som jag känt i tio-femton år, det kändes väldigt tryggt vid husköp. Hon har tyvärr gått i pension nu. Men nöjd med banken!

Jag har allt hos Länsförsäkringar bank. I min lilla stad är det de som har den vettigaste personalen. :)

Det var dessutom enkelt och smidigt att prata lån och höjning av lån. Inget krångel och vettig ränta jämfört med stans andra banker.

Ren internetbank vill jag inte ha. Just för att kunna prata med en människa om mina lån och pengar.

Jag har Ecobank och är väldigt nöjd med dom :)

SBAB för att dom har bäst ränta. Vi har dessutom ytterligare rabatt så jag tror den ligger på 1,48 när jag sist kollade för inte allt för länge sen.

Jag har lite kort tålamod med banker märker jag.

Jag kontaktade den banken som finns i stan och ville boka in ett möte. Fick en hänvisning till att jag skulle gå in på hemsidan och ansöka om bolån där. Men jag vill inte ansöka om bolån! Jag vill prata och diskutera med banken om vad de har att erbjuda mig som kund. SEN när jag fått mer på fötterna skulle jag kunna ansöka om bolån.

Fick tag på vår bankkvinna och pratade med henne via telefon. Hon skulle kolla upp vad de kan göra åt räntorna.
Det hade varit bekvämt att ha kvar den banken, men jag är irriterad på dem eftersom de flyttade vårt lokala kontor till grannstaden.
Men hon ska iallafall höra av sig på tisdag och sen har vi bokat in ett fysiskt möte också men längre fram i maj.

Kollade även upp andra banker och vilka som erbjuder lägre räntor via fackförbund. Hittade en bank som erbjöd 0,5% lägre räntor via mitt fackförbund och de har även ett kontor i grannstaden.
Om de andra bankerna inte kan matcha sina räntor med dem så blir det nog byte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 711
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka