Lillgrådis

Trådstartare
Inspirerad av Filmtoppen-tråden och en sån där gammal Facebookstatus som dyker upp som "minne": Varför inte en tio-i-topplista av läsvärda böcker eller böcker som gjort något starkt intryck och som man vill läsa igen/har läst om igen?

Jag kan upprepa en del från vad jag hade skrivit på Facebookgrejen för några år sedan, men några har jag ändrat på utifrån dagsformen.

- Liftarens guide till galaxen, Douglas Adams
- Dödssynden, Harper Lee
- Mästaren och Margarita, Michail Bulgakov
- Två städer, Charles Dickens
- Den oändliga historien, Michael Ende
- Häxan och lejonet, CS Lewis
- Molnfri bombnatt, Vibeke Olsson
- Det, Stephen King
- Löwensköldska ringen, Selma Lagerlöf
- Utvandrarserien, Vilhelm Moberg

Per Anders Fogelströms Stockholmsböcker, 5 stycken
Wilhelm Mobergs böcker om Utvandrarna
Ken Kessey Gökboet
Jerome K Jerome Tre män i en båt
Richard Bach Jonathan Livingston Seagull
Jonas Gardells böcker

Oj, ännu svårare än film. Här är 10 jag kommer på nu. De har skänkt stor läsglädje på olika sätt vid olika tidpunkter i mitt liv.

Den långa flykten
Kristin Lavransdotter
Återstoden av dagen
Den hemliga historien
Med kallt blod
Rötter
På västfronten intet nytt
Härskarringen
Och så var de bara en
Adran Moles dagböcker

Hm, jag tycker det förändras väldigt mycket för mig (mer än ex favoritfilmer) så det är verkligen inte enkelt att ranka någon form av topplista. Vissa böcker är svåra att släppa även om de kanske inte alltid håller för en omläsning, medans andra kan vara fantastiska men inget jag kommer ihåg osv. Men med det sagt så är några av mina absoluta favoritböcker eller serier - iom att vissa böcker är svåra att särskilja från varandra i serier där så mycket hänger ihop och där en enskild bok kanske inte är lika fantastisk som en annan men som helhet med utvecklingar av persongalleriet/handlingen på sikt blir resultatet av böckerna fenomenalt (skivvärlden är sådana böcker tex)

• Trollkarlens slott (den gamla utgåvan - den nya som heter det levande slottet är inte samma grej)
  • Lycka till
  • Momo eller kampen om tiden
  • Samtliga böcker om Mumintrollen (kanske att Farlig midsommar är lite mer av en favorit)
  • Tordyveln flyger i skymningen
  • Liftarens guide till galaxen
  • Goda Omen (eller ja, det mesta av Gaiman egentligen fast kanske mest Goda Omen och Stardust)
  • Typ allt av Terry Pratchett om Skivvärlden
  • Narnia
  • Vindens skugga

Per Anders Fogelströms Stockholmsböcker, 5 stycken
Wilhelm Mobergs böcker om Utvandrarna
Ken Kessey Gökboet
Jerome K Jerome Tre män i en båt
Richard Bach Jonathan Livingston Seagull
Jonas Gardells böcker
Glömde
Fredrik Backman "En man som heter Ove"
och en riktig feel good bok
James Bowen "Gatukatten Bob". Jag älskade den så mycket så jag köpte alla böckerna på engelska också och sen har jag plågat mina vänner genom att ge dem boken:D

Jag håller helt med @Killaloe om att det är svårare att ranka böcker än filmer men tänkte återkomma i tråden när jag funderat en liten stund. En bokserie som än idag ligger mig varmt om hjärtat är ändå Britta och Silver av Lisbeth Pahnke :love:

Jane Eyre
Brott och straff
Okänd soldat
Vredens druvor
Sagan om ringen
Utvandrarna
Stad-serien
Greven av Monte Christo
Liftarens guide till galaxen
Trollkarlens hatt (och allt annat med mumintrollen, ping @Killaloe :))

Mumin; Pappan och Havet!

Tove Janssons Sommarboken.

The Miraculous Journey of Edward Tulane av Kate diCamillo - lika bra på svenska; Edward Tulanes fantastiska resa. En barnbok men helt underbar. Jag gråter fortfarande varje gång jag slår upp slutsidorna.....

Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistere

Alla Nan Ingers hästböcker...... (Fast jag läste om en av favoriterna nyligen och den hade nog inte kunnat ges ut idag, man märker att tiden gått och där finns en del floskler.... Men jag älskar dem ändå!!)

Hm, jag tycker det förändras väldigt mycket för mig (mer än ex favoritfilmer) så det är verkligen inte enkelt att ranka någon form av topplista. Vissa böcker är svåra att släppa även om de kanske inte alltid håller för en omläsning, medans andra kan vara fantastiska men inget jag kommer ihåg osv.

Jag håller helt med. Dessutom kan böcker påverka på olika sätt, så rangordna är svårt. Här kommer några av mina favoriter, utan inbördes ordning:
  • Serien om Skivvärlden - av Terry Pratchett
  • Min mormor hälsar och säger förlåt - av Fredrik Backman
  • Serien som inleds med Vindens skugga - av Carlos Ruiz Zafón
  • Främlingen -Diana Gabaldon
  • En liten kärlekssång - Michelle Magorian
  • Serien om Sanningens Plats - av Christian Jacq
  • Det glömda kriget - Kim Kimselius
  • Romarblod - Steven Saylor
  • Alkemisten - Paolo Coehlo (med reservation för stavningen...)
  • De fristående böckerna av Sophie Kinsella (när man bara behöver nåt lättsmält och roligt)
Sen har jag även sparat några favoriter bland böckerna från Pollux-bokklubben. De håller än. :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka