Boktips sits och hjälper.

M

Mari_H

Hej!
Har ni några bra tips om böcker jag kan läsa för att få goda ideér/förklaringar till att få en bättre sits samt bli bättre på att använda/förstå mina hjälper?
Jag har bla läst Ryttarens ABC, Centrerad ridning, Handbok för ryttare och Ridlära. Jag vill veta mera! Ska börja med lektioner så småningom men vill väcka mina kuskaper til liv först så att det finns något att börja jobba med.
/Mari

Sv: Boktips sits och hjälper.

Mari_H skrev:
Hej!
Har ni några bra tips om böcker jag kan läsa för att få goda ideér/förklaringar till att få en bättre sits samt bli bättre på att använda/förstå mina hjälper?
Jag har bla läst Ryttarens ABC, Centrerad ridning, Handbok för ryttare och Ridlära. Jag vill veta mera! Ska börja med lektioner så småningom men vill väcka mina kuskaper til liv först så att det finns något att börja jobba med.
/Mari

Akademisk Ridkonst - Bent Branderup

Boken är bra till att ge en vidare förståelse för centrerad ridning.

Hälsning Maja

Proffsryttarens ridlära tycker jag är en av de bästa ridlärorna även för icke-proffs som undertecknad.

En FANTASTISK bok om korrigerande ridning är The less than perfect horse (Jane Wallace) som beskriver problem och dess lösningar och inte bara när allt går som på räls

mvh
Lejonelle

Jag tycker mkt om Mary Wanless böcker, hon är en av få som verkligen beskriver sätet på ett bra sätt.

Tycker också att Balance in movement är bra. Dock lite "träig" att läsa.

Mer tips om hjälperna? Tyglar, skänklar mm. Någon?

En äldre bok som jag hade nytta av när jag tog mig från LC och upp mot MSV (skolor och byten) är Detta är ridning av Gunnar Hedlund. Den har tyvärr inga definitoner eller beskrivningar på tex understödjande tygeltag, men förutom att hjälperna för varje rörelse beskrivs tar han upp en del om när de olika hjälperna ska ges för tex ett byte. Dessutom tycker jag den är den värd att låna på biblan bara för hans bilder och den är lättläst!

Definitioner och "teknikbeskrivningar" hittade jag i den gamla militära Ridinstruktion R1, som också går att låna/beställa på biblan. Den är inte lättläst, men funkar väldigt bra som uppslagsbok!

Jag kan rekommendera "Ett med hästen" av Sally Swift. Ibland kan liknelserna vara något flummiga men vissa av tankesätten är bra tycker jag ! /Jennie

Tycker den bästa bok som finns är "träna hästen för hoppning" tror författaren heter Bertram Nemethy eller något liknande. Tar upp allt från unghäst träning till tävling med massor av bra bilder som förklarar allt om fel sits och ridning, men även hur det ser ut när det är rätt. :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Skola & Jobb Hej! Jag går i åttan på högstadiet och börja tänka på mitt gymnasieval! Jag har hyrhäst och tar lektioner i ridning, mitt största...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama