Boktips åt det historiska hållet

aleksis

Trådstartare
Det två senaste böckerna som jag har läst har jag varit väldigt förtjust i.
Sonen av Philipp Meyer och Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford.

Nu vill jag gärna hitta liknande böcker, även om dessa är olika på många sätt så gillar jag att det finns historia i båda.

Ser gärna att det utspelar sig i Usa.

Någon som har något tips?

Spelar ingen större roll :) Sonen utspelar sig från 1830 till nutid och Hotellet i hörnet under andra världskriget (och nutid)

Niceville har jag sett som film, kanske är boken ännu bättre? (Som det oftast brukar vara)

Nu vill jag gärna hitta liknande böcker, även om dessa är olika på många sätt så gillar jag att det finns historia i båda.

Om du gillar romance: Elisabeth Nemert och Simona Ahrnstedts böcker.

Om du gillar Austen: Huset Longbourn

Inte så mycket historia men ändå: American Wife

Ungdomsböcker om 2VK: En ö i havet och efterföljande delar.

Om du gillar svensk historia: Stockholms-serien av Per Anders Fogelström

Om du gillar amerikanska södern: Queen, Rötter och Purpurfärgen

Dennis Lehane - ett land i gryningen utspelar sig i USA under 1920- och 30-talet. Recension från Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article11548800.ab

En klassiker är ju Vredens druvor av John Steinbeck, utspelar sig under mellankrigstiden i USA. Har aldrig läst, klarar ej så hemska böcker.

Jag älskar allt av Jane Austen, Brontë systrarna, Henry james men även "Den andra systern Boleyn" (kommer inte ihåg författaren), "Katedralen Vid Havet".

Jag kom på några till, Svärdet och spiran av Ken Follett och den andra som jag inte minns den svenska titeln på. Om du gillar 1900-talshistoria så prova hans serie som börjar innan 1VK och fortsätter fram till idag.

Ett annat svenskt tips är Kerstin Ekmans trilogi Vargskinnet.

Jag kom på några till, Svärdet och spiran av Ken Follett och den andra som jag inte minns den svenska titeln på. Om du gillar 1900-talshistoria så prova hans serie som börjar innan 1VK och fortsätter fram till idag.

Ett annat svenskt tips är Kerstin Ekmans trilogi Vargskinnet.

Den andra heter: En värld utan slut.

Rekommenderas på det varmaste. Ger en inblick i turerna kring adeln i England på 1300 till 1500 talet.

Tack för alla tips. Ska läsa på lite mer och göra en inköpslista :)

Någon som har tips på en bok som handlar om indianerna och hur dom levde? (Roman, inte historiebok)

Någon som har tips på en bok som handlar om indianerna och hur dom levde? (Roman, inte historiebok)

Det finns en hel del historical romance på det temat men det kanske inte är riktigt vad du söker efter? En av de bättre jag läst är Dancing on Coals av Ellen O'Conell, ska dock säga att min erfarenhet av genren är kraftigt begränsad. Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie skulle kunna funka men då är det inte så mycket historia utan mer idag (men den är bra ändå!).

Tänkte tipsa om Sonen av Meyer men den har du ju redan läst. ;)

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 912
Senast: Butros
·
Kultur Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 993
Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
1 005
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka