Bokföring av kastat föl?

chippen86

Trådstartare
Hej!
Har en bokföringsfråga, som jag hoppas att någon klok människa ska kunna hjälpa mig med...
Har bokfört alla kostnader som uppkommer i samband med "tillverkning" av föl, på lager hästar, så dessa räknas som en tillgång i företaget. Igår hittade jag ett foster i lösdriften, så ett av stona har kastat sitt föl. Hur bokför jag detta? För nu borde ju "tillverkningskostnaderna" bli just kostnader och inte en tillgång... Eller
Vore hjärtligt tacksam för hjälp med detta!
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Beklagar. Har du försäkring på fostret? Dvs får du något tillbaka på försäkringen?
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Ja men alla kostnader i samband med betäckning osv tar du ju upp som utgifter och kostnader? de är ju ingen tillgång förrän du säljer ett föl och nu blir det ju ingen försäljning här, alltså ingen tillgång.

Jag har haft en liten näringsverksamhet för några år sen och kostnader var kostnader och ingen tillgång ? förstår inte riktigt hur du räknat?
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Jag förstår inte heller frågan. Värdet av lagret uppger du ju vid årets slut. Hur menar du att du bokfört kostnaderna mot lagret?

Det som händer är att du antingen inte fått in några pengar för ett sålt föl, eller att ditt lager helt enkelt inte har ökat.
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Du är inne på rätt spår. Nu gör du som du tänkt, ändra tillgången till kostnad med ev avdrag för försäkringsersättning.

Tråkigt med fölet :(
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Jo, enligt sambons revisor ska alla kostnader som hör ihop med anskaffning av häst eller "tillverkning" av häst, bokföras som lager häst..
Ridtravare: vet du hur jag gör det rent praktiskt i bokföringen?
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Vet inte ännu, detta hände igår, så ska kolla med försäkringsbolaget på måndag...
 
Sv: Bokföring av kastat föl?

Rent praktiskt krediterar du tillgångskontot och debiterar kostnadskontot...
tex om hästlager är 1511, kostnad 4021

4021 / 1511



Sedan ev försäkringsersättning kan man kolla på hur du vill skriva när du får det :)

Hoppas mamman mår bra och alla andra hästarna iallafall!
 
Senast ändrad:
Sv: Bokföring av kastat föl?

Mamman mår bra... Faktiskt så bra att jag funderar på om det är någon som jävlats och kastat in ett foster i lösdriften... :( Hittar nämligen inte fosterhinnorna och sedan syntes det inget alls på stoet, varken vätska eller blod, inte på hästen och inte på täcke/svanslapp heller... Är det vanligt?
Det är första gången ett sto kastat för mig, så jag har inga erfarenheter sedan tidigare om detta... Tycker att det är konstigt att inte hitta någon fosterhinna, trots att navelsträng och moderkaka var med... Övriga hästar mår bra och vad jag kan se har inte det andra dräktiga stoet kastat, så jag hoppas att det "bara" var något fel på detta...
 
Senast ändrad:
Sv: Bokföring av kastat föl?

Jag hittade inte heller något annat än ett foster, när mitt sto kastade för några år sedan. Och det syntes inget på henne heller. Fostret är ju så litet än...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp