Boka flyg - lifehacks efterlyses

BernT

Trådstartare
Hittade ett fint airbnb i Grekland som jag vill boka. Närmsta flygplats är Chania, så kollade flyg Landvetter-Chania. För två vuxna och ett barn blev det 19000 kr, är inte det dyrt? Är det så dyrt boka bara flyg eller är det jag som är dålig på att söka?

Finns det några bra lifehacks när det gäller boka flyg eller är det bara att acceptera priset? Jag vet att man inte ska flyga blabla men sist vi flög utomlands vad 2017 så vi är inga stora flygkonsumenter, och det dröjer säkert lika länge till nästa gång, särskilt om det är såhär dyrt 😂

Tror det är pga flygplatsen, troligtvis finns det billigare avgångar på större flygplatser. Sen är väl Chania ett sånt resmål dit det främst går chartrade flyg så flyga reguljärt blir mycket dyrare. Om du bokar flyg via ett av resebolagens charteravgångar typ Ving drar det ned kostnaden med iallafall 5-6000kr, byter du till Köpenhamns flygplats är du direkt nere på under hälften. Det blir ju resa till flyget då men inte för 10000kr

Utan att ha direkt information om just Chania (där jag dock har varit för nära 25 år sen - fin stad!) - flygplatser som framför allt trafikeras av charterflyg, vilket jag kan tänka mig gäller Chania, kan ibland hamna väldigt högt när man ska flyga reguljärt. Sen beror mycket på säsong, hur långt i förväg du är ute osv.

Plus att jag tycker att Landvetter tenderar till att ligga högre i pris. När min syster och systerson var med mig i Egypten för två år sedan betalade de ca 1500 mer/biljett från Landvetter jämfört med undertecknad som flög från Arlanda.

Kolla vad det kostar till en mer "vanlig" flygplats i Grekland och jämför. Finns det alternativa färdsätt?

Hittade ett fint airbnb i Grekland som jag vill boka. Närmsta flygplats är Chania, så kollade flyg Landvetter-Chania. För två vuxna och ett barn blev det 19000 kr, är inte det dyrt? Är det så dyrt boka bara flyg eller är det jag som är dålig på att söka?

Finns det några bra lifehacks när det gäller boka flyg eller är det bara att acceptera priset? Jag vet att man inte ska flyga blabla men sist vi flög utomlands vad 2017 så vi är inga stora flygkonsumenter, och det dröjer säkert lika länge till nästa gång, särskilt om det är såhär dyrt 😂

Det ar val ungefar 2400 per person enkelresa, vilket inte kanns helt orimligt om du bokar nu far att aka i sommar, mellan tva relativt sma flygplatser -

Tips, Arlanda - Chania med Ving i juni kostar strax under 8000kr för två vuxna och ett barn tur och retur 😎

Tycker det verkar billigt mellan två små flygplatser.

Du kan ju kolla priser mellan typ Kastrup och Aten istället, och hyrbil.

Jag använder alltid flygresor.se och kollar deras prispressare. Sökte på måfå en vecka i juli och det gick att få från drygt 3000kr tor pp inkl incheckat bagage. Kollade inte vad barn kostar. Min erfarenhet är att flexibla resdagar är det bästa för att få ner priset. Kan skilja rätt mycket på att bara byta en dag framåt eller bakåt för då kan man råka få in billigare bolag som bara gör två avgångar i veckan tex.

Sen har flygpriserna generellt gått upp jättemycket! Flög samma rutt nov 21 och sen dec 23 och det gick från ca 6500 till 12000, och då var den senare med budgetbolag.

Vi tänkte åka i juli. Lite närsomhelst kan vi åka. Men måste ju klaffa med att boendet är ledigt. Men skulle ju kunna söka flygbiljetter först och sen kolla airbnb i närheten. För boende var billigt, 10 lax för en vecka precis vid havet. Därför kändes 19 för flyg sjukt dyrt 🙈

Ett tips: Boka från en annan emailadress än den du sökt på. Nu vet de att du tänker resa, och ofta höjs priset när du sen kollar igen. Så du ska få lite panik och boka på en gång. Vi har märkt det åtskilliga gånger och bokar aldrig från samma email.

Ett tips: Boka från en annan emailadress än den du sökt på. Nu vet de att du tänker resa, och ofta höjs priset när du sen kollar igen. Så du ska få lite panik och boka på en gång. Vi har märkt det åtskilliga gånger och bokar aldrig från samma email.
Alla säger det där men jag har aldrig märkt av det. Kan rensa från cookies och cash, nolla webläsaren, byta webläsare, testa på jobbets dator men nä, samma priser. Så för mig har det aldrig stämt.

Alla säger det där men jag har aldrig märkt av det. Kan rensa från cookies och cash, nolla webläsaren, byta webläsare, testa på jobbets dator men nä, samma priser. Så för mig har det aldrig stämt.
Vad bra! Vi bara märkte av det eftersom vi bokar biljetter till USA rätt ofta och varje gång vi kollade hade priset gått upp ett snäpp. Men det kanske var en slump, jag vet inte. Kostar inget att testa ändå 😊

Vad bra! Vi bara märkte av det eftersom vi bokar biljetter till USA rätt ofta och varje gång vi kollade hade priset gått upp ett snäpp. Men det kanske var en slump, jag vet inte. Kostar inget att testa ändå 😊
Nä, jag testar ju alltid så det har ju satt sig även hos mig att det sägs funka så. :angel1:Jag bokar sällan via bokningssidor utan när jag hittat det jag önskar bokar jag direkt på flygbolagets hemsida.

Gjorde en sökning på TUI och fann detta från Köpenhamn:

IMG_5191.webp

Från Landvetter kostar det ca 5000 kr/person.

Ett bra lifehack när det gäller flyg är att inte bo i Göteborg har jag insett 😂 men kolla som andra skrivit Arlanda och Kastrup också, ibland är det billigare med en hotellnatt än att åka från Landvetter.

Ett bra lifehack när det gäller flyg är att inte bo i Göteborg har jag insett 😂 men kolla som andra skrivit Arlanda och Kastrup också, ibland är det billigare med en hotellnatt än att åka från Landvetter.
Alltså jag måste vara jättekonstig för inte detta heller har jag upplevt. 😅 Jag rekar alltid massor innan jag bokar mina resor och att det skiljer så mycket att det är värt extrakostnaderna och tiden det tar att ta sig till Arlanda eller Kastrup har aldrig ens kommit i närheten.

Kollade nu inför kommande resa i höst. Billigaste skiljde ingenting mellan Landvetter, Arlanda och Kastrup och bästa (baserat på restid/byten/pris) skiljde det 500kr från Arlanda och 1000 från Kastrup, på ett pris runt 11000. Knappast värt tågbiljetten och tiden det tar och osäkerheten med att tåget går i tid mm.

Måste resa till jätteudda resmål. 😆🛫

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka