Bok om det mesta kring hästvård?

danilo

Trådstartare
Är det någon som vet någon bok som tar upp det mesta kring hästvård på att BRA sätt? Alltså inte för nybörjare, men heller inte för högtravande?

Eller är det bäst att rikta in sig på flera böcker, t.ex. en om hovar/ben, en om foder etc?

Alla förslag är välkomna!

Sv: Bok om det mesta kring hästvård?

Hej,

Det finns en bok i två delar som heter "Travhästuppfödning".

Låt dej inte luras av titeln om du inte håller på med trav, visserligen handlar en del om träning av travhästar men det mesta är mycket bra information och tips om allt det du frågade efter: utfodring, sjukvård etc.

Mvh QP

Är det inte primärt sjukdomar utan allmänna skötselfrågor som du är ute efter? Då kanske Hästhållning i praktiken kan vara något. En bra liten skrift är Apotekets Hälsoråd för häst, den tar upp vanliga sjukdomar och skador, sårvård, lite om avmaskning etc.

Jag rekommenderar boken "Håll hästen frisk" I den står det mesta man behöver veta om hästskötsel.

Apotekets hälsoråd, Håll hästen frisk och Christina Plancks bok Hästens näringsbehov och utfodring.

Tycker att Apotekets Hälsoråd för häst är riktigt bra. Lätt att förstå med bra symptom beskrivningar.

Rekomenderar "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg.
Innehåller det mesta som du behöver veta när du umgås med hästar! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 837
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar