böjt spår och ridhus

E

eiwo

Min häst är under igångsättning efter att ha gått omkull och haft sönder massa muskler i somras. Vi har fått ett igångsättningsprogram på 12 veckor från Strömsholm och är nu inne på vecka 10, ca 8 min trav och 2 min galopp. Min veterinär sa att när vi hållit på i 12 veckor kan vi börja lite smått på böjda spår (har bara ridit ute nu på rakt spår).

Pratade nyss med en kompis som tyckte att vi skulle komma till ridhuset och rida nästa vecka, men jag sa nej och förklarade att vi inte skulle rida på böjda spår än och att jag ville ta det försiktigt. Hon tyckte då att ridning i ridhus inte räknas som böjt spår, då det är fyra raka spår som råkar bilda en fyrkant, ungefär. Men för mej är det ändå böjt spår, ridhuset är litet också så det blir mer som en avlång stor volt än ett fyrkantsspår.

Är det jag som är nojig eller har hon rätt? Vill absolut inte ha för bråttom och få mer problem....

Sv: böjt spår och ridhus

Håller med dig! Ska hästen inte gå på böjda spår så skulle jag inte vilja rida den i ridhus då det blir mkt böjda spår i hörnen! Sällan man rider 90-gradersböjar i naturen. Dessutom är det din häst och du som får ta konsekvenserna om den blir sämre igen - inte din kompis. Gå på magkänslan!

Håller helt med dig, om man inte böjer hästen genom hörnpasseringarna kommer den att gå antingen felställd eller i väldigt konstig balans, vilket sliter.

Det är inte böjt spår i sig som är problemet utan huruvida hästen är balanserad i kroppen. Även underlaget spelar ju roll.

Jag skulle inte heller riskera ridhus utan följa veterinär rådet helt och hållet, hellre extra försiktig än att ha för bråttom. Jag skulle även, när du börjar introducera böjda spår göra det mycket successivt, tex om du tömkör och hästen går bra på töm, tömköra den så att den inte får böjda spår och ryttarbelastning samtidigt, utan börjar avsuttet och kan stärka upp sig utan ryttarens störningar på ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 889
Senast: Sirap
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Elisha
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka