Boj Bravo - 216-S

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 15 381
S

SirWillgott

Sv: Boj Bravo - 216-S

Jag var och kollade på en ny Boj Bravo 216 nu i veckan. Blev dock väldigt besviken på Boj i helhet.. Visst är dom stora och ser snygga ut men dom är ändå så enkla...

Jag har istället bestämt mej för en Thule Star Safire -07 , (startrailer är ju uppköpta).. Ska hämta denna på lördag. Visst kostar lite mer än Bojen, men jag anser att man får mkt mer för pengarna. Den har mkt små grejer som underlättar.

Men nu snackar jag då helt nya transporter. Jag vet inte hur 96ans modell är uppbyggd. Det ända jag vet är att Boj är ganska breda och lugftiga. så om det är det du vill ha är det säkret en passande transport för dej. men åk och kolla vet ja !! :banana:

Vi har en sådan fast en 98 som vi trivs superbra med! Den är rymlig och stabil. Och sadelkammaren och garderoben är stora och rymliga!

Boj gör väldigt säkra och stabila transporter, jag har aldrig blivit besviken på min utan snarare tvärtom!

Åh! Men det låter ju toppen:bump:

Tycker ni det är vettigt att gå med mellanskillnad eller rent byte?
Bojen är ju trots allt mycket äldre och mer sliten än vad min transport är! (endast gått som hästsläp sedan höst-06)
Men om jag ska betala mellanskillnad, hur mycket är acceptabelt?:)
Denna går på 35.000kr tror jag, och min egen köpte jag för 40.000 ca ett år sedan, pedantskött.

ps. hur mycket kostar det att köpa en gummimellanvägg? :angel:

Jag har en sådan och är mycket nöjd med min. Är även väldigt nöjd med sevicen man fått av Boj de gånger jag haft kontakt med dem.

Att ha både sadelkammare och klädkammare tycker jag är kanon, så slipper man fylla bilen med grejjer.:)

Då jag själv är intresserad av ett Boj-släp har jag pratat med några som har det, alla jättenöjda, har aldrig haft ett släp som gått bättre bakom bilen säger alla. Då har de tidigare bl a haft Star och Ume. De gillar också släpet i sin helhet. Det är 15 års garanti på golvet på de nya!

Gummimellanvägg hittar ni nog priset på i Bojs webbshop boj.nu!

Jag uppskattar min Boj väldigt mycket, köpte den får två år sedan för 37 000 och den är en -96:a. Fick med en helvägg och en med gummi i priset, så mer än det pris du fått ska du nog inte betala i vilket fall. Jag är helnöjd, provade flertalet trailers innan jag valde Boj. Stabil att köra, ligger bra på vägen och ljus och fin inuti. Hästen stormtrivs ;)

Jag har en Boj 216-s trivs bra med den. Förutom en grej. Lämnar årligen in släpet för service av bromsar och gjorde det även i år hos Boj, dom fick detta året byta bla broms backar. Funkade bra i 2 månader sedan började det krångla rejält på det bakre hjulparet (har boggie) då lämnade jag in släpet till min bilverkstad som även reparerar släp, då visade det sig att dom monterat på ena bromsbacken för löst så det glappade, dessutom hade dom glömt att smörja upp allt. Dåligt av Boj :( Dessutom när jag köpte släpet av Boj så hade dom glömt att åtgärda diverse "problem" såsom lampor lister, ta bort förra ägarens namn med mera.
Men som sagt stort och rymligt släp som ligger bra efter bilen :)

Låter hur bra som helst!!:bump:
Ska nog mejla säljaren på stört och säga att jag tar den vid rent byte!!

Blir lite trist att mista min "mälartrailer" (dekoren är utbytt:P),första egna transporten och den har en speciell plats i mitt hjärta, som alla andra av mina saker:D
har jätte svårt att skiljas från dom!:o
Så rädd att man ska ångra sig!

Och jag som älskar Boj och är på min 3:e vagn - men har dörrarna som enda hatobjektet...
Tycker de är "bängliga" och besvärliga när man lastar själv, vilket jag gör 99% av gångerna. Står ekipaget i lutning eller om det blåser måste man spänna upp dörrarna med de utvändiga gummibanden, vilket gör att man måste lämna hästen lös medan man går runt och fixar det. Kräver är väluppfostrad och lättlastad häst för att det inte ska skapa problem!
Sista kärran som är ny från i augusti (220 SEH) fick jag dem till att sätta upp "tryckstoppar" för bakdörrarna. Piggar på dörrarna och "mottagare" på bakre balkarna så att man bara behöver trycka till dörrarna så sitter de fast om det inte blåser för hårt.

Så nu är jag nöjd, även om jag tycker de är något besvärliga. Har medvetet inte valt bommar bak pga andrahandsvärdet och att så många gillar dörrarna.

Ska väl tillägga att problemet är mindre om man kan lasta i ett fack, dvs hästen inte måste åka brett. Då behöver man ju bara öppna ena dörren och den kan man ju hålla upp med handen medan man lastar!

Nej, jag har lite hat mot dom där dörrarna jag med:angel:
Därför jag tyckte om denna så myckt för den inte hade de:D

Har mejlat företaget igår och hoppas verkligen dom går med på rent byte!:bump:
Sen kommer den delen bara hur vi ska byta spektakel med varandra.. Transporten finns i Laholm och min finns i S-vall:angel:

Någon som ska ta en tripp från Sundsval ner dit och tillbaks inom snar framtid som kan ta med min transport?! xP

Jag har också en Bravo, men den är en 2007:a.
Är supernöjd med den!Faktiskt lite mallig när jag drar den! ;)

Äh, mkt lättare att skicka in den och så stänger man bak.

Och sen står den KVAR när man ska lasta ur så man kan ta bort allt i lugn och ro.

Det kan tom min 06a...

;)

Jag står kvar bak och "skickar bara in" hästen, men eftersom hästen reser brett måste båda bakdörrarna vara öppna vid lastning (annars går han inte ombord) och man kan ju inte hålla upp båda dörrarna med hästen i mitten, så det hjälper inte!

Och som sagt, har man en häst som måste ledas hela vägen in måste ju båda dörrarna fästas upp, inte bara den "på andra sidan om hästen".

jag skulle aldrig byta en Star trailer -01 mot en boj -96.. jag har själv en star trailer som jag är supernöjd med. jag tittade på boj innan jag köpte min, men jag tycker att de är tunga att dra och lite otympliga..

Liknande trådar

Utrustning Har inte så mycket att göra utan sitter och klurar på färg och modell på träns och lädergrimma till denna fröken. Tänkte shoppa lite...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: -moa-
·
S
Tävling *lägger tråden här men moderator får gärna flytta om den passar bättre på annan ort* Undrar vad ni tycker denna herre skulle passa i...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Mariiee
·
S
Utrustning Japp, nu är äntligen sadeln såld och ska skickas iväg på torsdag! Hoppas kunna åka till sadelutprovare på fredag, men fram tills... 2
Svar
25
· Visningar
2 764
Senast: SirWillgott
·
S
Utrustning Ja eftersom det (tyvärr) nästan alltid är tomt på "Övriga grenar" forumet så lägger jag min tråd här istället och hoppas på svar!:bump...
Svar
6
· Visningar
1 187
Senast: SirWillgott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31