Bogfrihet??

Iris71

Trådstartare
Hade en tjej här i helgen som såg min shettis ridas. Jag fick väldigt mycket beröm för shettisen (illbattingen här hemma). Tjejen i fråga är ridlärare och tävlingsryttare.

Hon menade att han hade ovanligt fint steg för att vara shettis, övertramp och fri i bogarna - överhuvudtaget mycket tervliga rörelser :banana::love: Han både tömkörs, rids och körs!

Men vad menas egentligen med bogfrihet? Och hur ser man det?

Sv: Bogfrihet??

När hästen inte har någon låsning i bogen, rör sig fritt utan motstånd, kan länga steget och det ser mjukt och fint ut.

lite svårt att förklara, men alltså om han hade varit stel i bogarna (eller ännu värre, låst) så hade det varit mindre rörelse frammåt med frambenen. lättare för att gå öppna,sluta, skänkelvinking. Går avslappnat sidvärtes alltså. :) lite nyfiken på lillen, har du någon bild?

vet inte om det är helt rätt, men svårt att förklara. Nån annan får rättar mig om jag har fel :o

Ok, tack för svaret. Riktigt så avancerade är vi inte än, har precis börjat med sidvärtes i tömkörningen. Och jag skulle nog behöva se två motsatser - en som är stel och en som är fri - för att kunna avgöra skillnaden liksom...

Ja, jag har bilder, fast jag vet inte hur jag lägger upp dem här :confused: Har inte tagit mig tid att lära mig det. Men visst måste man ha dem upplagda på nån annan sida?

Ska på tömkörning i morrn, sista för i år. Ska se om jag kan få till nån bra bild, är inte det lättaste att få bra bilder i ridhus...

Ja, jag har bilder, fast jag vet inte hur jag lägger upp dem här Har inte tagit mig tid att lära mig det. Men visst måste man ha dem upplagda på nån annan sida?

ja pixbox.se använder sig många av. jättelätt att sätta in bilder från den sidan :)

Naturligtvis glömde jag att fota... var ju SÅ upptagen. Han gick SÅ bra, både öppnor och slutor :love: Har lättare för slutan än både öppna och skänkelvikning.....

Så nu är det bara träna på.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inför hoppdelen av klubbcupen som jag ska vara med på, så fanns det möjlighet att anmäla sitt intresse för att vara med på en...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar