Börja skolan?? Hjälp!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dezz

Hej!!

Skulle behöva lite hjälp med att se mitt "problem" med friska ögon.. så jag hoppas att ni vill hjälpa mig??:)

Jag har en dotter på snart 5 år som är underbar på alla sätt( fyller 5 i februari) hon är mycket intresserad av att lära sig saker och har mycket lätt för sig..
Just nu går hon på ett kanondagis men min fundering är på när jag ska låta henne börja skolan? antingen låter jag henne börja redan vid 6 år eller så väntar jag o låter henne börja vid 7..

Om jag beskriver henne lite kanske ni kan förstå min tvekan..

Hon kan snart läsa och skriva, kan alla bokstäver, Hon kan klockan o har mycket lätt att lära sig nya saker men hon är känslig, gillar inte när det blir stökigt och när man bråkar med henne, hon är lugn.

Jag tror att rent mentalt är hon redo för skolan men sätter jag henne i skolan vid 6 år kommer hon att gå i en klass som förmodligen kommer att bli mycket bråkig, med flera barn som som hon känner men inte leker så bra med.. speciellt 3 flickor som brukar slåss ganska friskt. En av dem är vår granne så hon känner dem väl men vill oftast inte leka med dem utan väljer själv lugnare barn..

Men väntar jag till hon är 7 kommer hon förmodligen tycka skolan är botten för att hon redan kan läsa o skriva så pass bra...

usch vad ska man göra??? vad hade ni gjort???
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Jag skulle väntat.

Hon kommer nog inte alls att tycka att skolan är tråkig. Varför skulle hon göra det ? Antagligen kommer fler än hälften att redan kunna läsa och skriva, så hon kommer inte att vara ensam, läraren kommre att ge dessa tidiga barn uppgifter som passar dem. Skolan är dessutom liiite mer än att bara lära sig skriva och räkna. Visar det sig att hon verkligen har extremt lätt för sig och tycker att skolan är tråkig så kan hon hoppa över en klass senare istället.

Är dessutom den kullen innan stökig så är valet helt självklart tycker jag.

Min son kunde också läsa, skriva och räkna redan som liten, men aldrig att jag skulle satt honom i årskullen innan bara för det.
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Är själv lärare i de högre årskurserna på grundskolan, och jag hade väntat. Många barn som är redo kunskapsmässigt hamnar efter när de kommer upp till "högstadiet"....
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Jag skulle väntat.

Hon kommer nog inte alls att tycka att skolan är tråkig. Varför skulle hon göra det ? Antagligen kommer fler än hälften att redan kunna läsa och skriva, så hon kommer inte att vara ensam, läraren kommre att ge dessa tidiga barn uppgifter som passar dem. Skolan är dessutom liiite mer än att bara lära sig skriva och räkna. Visar det sig att hon verkligen har extremt lätt för sig och tycker att skolan är tråkig så kan hon hoppa över en klass senare istället.

Är dessutom den kullen innan stökig så är valet helt självklart tycker jag.

Min son kunde också läsa, skriva och räkna redan som liten, men aldrig att jag skulle satt honom i årskullen innan bara för det.

Jag skulle kanske väntat för att årskullen verkar stökig men jag är tveksam för jag själv började nämligen skolan som sexåring just för att jag var uttråkad på förskolan. Ville inte sitta och sjunga i en ring och sådant längre utan lära mig saker mer. Men pedagogiken har ju gått framåt så nu är det mer inspirerande på förskolan med bokstäver och sådant tror jag.
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Solklart valt den grupp där flickan har kamrater. Det blir sällan och aldrig bra mellan barn som inte leker bra tillsammans.

OM hon skulle bli uttråkad av skolan och läraren inte uppfattar det så är det ju bara att prata med läraren vi är inte döva :)

Skämt åsido så är det ju min uppgift som lärare att ge alla barn utmaningar på sin nivå.

Socialt är hon kanske inte på en sjuårings nivå? Leken har oerhört stor betydelse för hur man mår i skolan. Mycket mindre än själva ämnena i år 1. Har man vänner och någon att leka med är oftast allt annat kul - har man inga vänner eller mycket bråk omkring sig färgar det av sig på skolarbetet som då blir lidande.

Javan

ps: liten parantes det är i stort sett inga föräldar som idag väljer att låta sina barn börja ett år tidigare i skolan ds
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Låta henne hoppa över förskoleklassen och börja direkt i ettan efter sommaren menar du alltså?

Men nej, jag tycker du ska vänta!! Socialt sett är det nog bättre.
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Jag hade definitivt väntat.
Hon får nog uppgifter som inte är tråkiga även om hon kan läsa och skriva.
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Mitt ena barn hade rent kunskapsmässigt kunnat börjat ettan vid sex års ålder eftersom hon läste och skrev väldigt tidigt. Vi valde dock att gå den vanliga vägen med förskoleklass först.

Man ska inte bortse från att den sociala biten är viktig för yngre barn, de måste "hänga med" där också!
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Jag kunde läsa vid tre-fyra års ålder, räkna också (självlärd på båda punkterna). Jag hade gärna börjat skolan ett år tidigare eftersom hela lågstadiet var otroligt tråkigt, och mesta tiden av mellanstadiet också. Vi lekte, ritade, klippte och klistrade och skrev stora A och sådär, vansinnigt tråkigt! Vet iochförsig inte om jag ahde tyckt det var roligare om jag hade varit ett år yngre.

(mitt inlägg hjälpte inte så mycklet va? :D)
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Jag hade definitivt väntat.
Bättre att ge henne ett år av mjukstart och få börja med barn som är lika gamla..
Jag har själv en tjej som fyller 5 i januari.
Men jag hade inte satt henne i klass 1 ett år tidigare än planerat.
Jag föredrar ide'n med att de ska få känna sig likasinnade och inte annorlunda sina klasskompisar...
Och varför stressa? Låt henne leka och vara ett bekymmerslöst barn även det året..;)
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Jag var som din dotter när jag var i samma ålder, och jag fick snällt vänta tills jag var 7 med att börja skolan....

Det var inte tråkigt i lågstadiet, man gör så mycket annat än att "bara" lära sig läsa och skriva. Tråkigt blev det senare när man som duktig elev inte fick tillräckligt utmanande uppgifter, men det hade ju ingenting med tidpunkten för skolstarten att göra.....

Min egen dotter är "normal", dvs inte särskilt tidig med att läsa och skriva. Hon är sex år, och går i förskoleklass, som är en åldersblandad klass med både förskoleeleverna och ettorna och tvåorna. Jag föreställer mig att i en sådan klass är det inget problem att låta en lite duktigare "småetta" hänga med lite på vad ettorna och tvåorna gör, så jag hade inte försökt få till en tidigare skolstart även om jag haft ett "tidigt" barn.
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Tack för alla era svar!!

Kan fortfarande inte bestämma mig men det var bra att höra era åsikter. Hjärtat o hjärnan säger nämligen 2 olika saker..

Jag ska ta och gå ner på skolan o prata med rektorn, ska kolla upp vilka som kommer att gå i klassen och vilka möjligheter som finns..

Min sambo har 3 flickor sedan tidigare och de har alla gått eller går på denna skola alla börjde när de var 6 och alla har klarat skolan bra.. verkar som om det är ganska vanligt att man börjar vid 6 år på denna skolan iaf.. men kanske bästa att prata med rektorn iaf..

Man tack igen för alla era tankar.. Jag ska fundera ett tag till:angel:
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

Ja, du får ta dig en funderare och göra det som känns och verkar vara klokast!

Lycka till!
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

När jag började skolan kunde jag läsa och räkna sedan tidigare, min mamma valde dock att låta mig gå kvar med mina kompisar från dagis.
Hade inte ens en särskilt förstående lärare på lågstadiet och vi kom aldrig överens.
Men ändå lyckades hon få mig motiverad, när jag sa att jag redan kunde så trodde hon mig helt enkelt inte förrän jag hade bevisat det och då fick jag göra annat som passade mig bätttre.
Så jag kan nästan lova dig att när din dotter löst alla sina uppgifter långt före alla andra de första veckorna så kommer hon att få andra uppgifter som ligger mer på hennes egen nivå, ingen lärare låter väl ett barn sitta sysslolös på lektionerna?
Därmed blir din dotter stimulerad av skolan samtidigt som hon får behålla sina kamrater hon redan väljer själv att umgås med.

Förstår ärligt talat inte varför du ens funderar på att sätta henne i en grupp där hon förmodligen skulle känna sig otrygg? Du skriver ju själv att hon inte mår bra av stök och bråk och att i den grupp hon då skulle hamna finns det flickor som du vet brukar slåss.
Tror du att din dotter kommer se skolan som något possitivt om hon inte trivs i klassen? *funderar*
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

nja jag har kanske skrivit lite luddigt..

På det dagiset hon går på idag går det både barn som ska till hennes skola och till en annan skola en bit bort. Ingen av de barnen som hon går med just nu kommer att hamna i samma klass som henne oavsett om jag sätter henne i skolan vid 6 eller 7 års ålder..

Däremot om jag sätter henne vid 6 kommer hon att gå med 2 grannbarn och andra som hon känner (men som är bråkiga). Hon umgås med dessa barn även om hon gärna väljer andra i första hand..

Sätter jag henne i skolan vid 7 år har jag ingen aning om vilka barn hon kommer att gå med, inga som vi känner iaf..

förlåt om jag var otydlig..
 
Sv: Börja skolan?? Hjälp!!

På det dagiset hon går på idag går det både barn som ska till hennes skola och till en annan skola en bit bort. Ingen av de barnen som hon går med just nu kommer att hamna i samma klass som henne oavsett om jag sätter henne i skolan vid 6 eller 7 års ålder..

Varför inte? Hur sätter de ihop förskoleklasserna då?:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 909
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 958
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 073
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp