N

Nadin

Hej till er alla.Jag undrar om man kan se eller känna på en häst att den är på väg att sparka ut bakåt eller bocka när man sitter på den.
Vet nån en bra sida på nätet där man kan läsa om hästens kroppspråk? :smirk:
Vänligen Erika

Sv: Bockning

För att kunna bocka måste ju hästen ta ner huvudet. Det kan vara ett bra tecken att titte efter. :cool:

Jag känner igen det genom att det ofta börjar krypa i musklerna på hästen innan och huvudet sjunker lite lägre än normal.
Nu har jag också fördelen att sitta på en häst som alltid tjuter när han tänker busa så jag hinner ta tag i manen.

Vad kan man göra mer när hästen bockar förutom att hålla manen.
Kanske stå upp i sadel? :bump:

Vänligen Erika

dukan få praktiksera på min,han bockar hela ridpasset ;)

Jag brukar försöka vara snabb i reflexen och försöka hålla emot/dra upp huvudet när hästen försöker dra ner huvudet - när jag vet att det är en bockningsvana det är frågan om - samt begära något annat så jag avbryter självaste bockningsplanen hos hästen. Men det funkar kanske inte på alla hästar - de är ju så olika och det gäller att känna igen sin hästs signaler... Tänk också gärna efter i vilka situationer det är den gärna vill börja bocka - vad kan du göra annorlunda i dessa - för att få den på andra tankar?

Försök att få hästen att koncentrera sig på annat. Få upp huvudet på den och driv den framåt. Gå in på en mindre volt och försök få den att jobba.
Det brukar fungera på min B-ponny hingst.
Lycka till!!

Man känner ju oftast att hästen blir lite studsig och gör då halvhalter om du känner att han drar iväg. Bockar så driv som bara den och få han att göra en övning osm är svår för han, t.ex. om man skenar låt han gallopera på en liten volt, vill han sakta av så driv på å gallopera lite till. Så länge hästen inte få göra som han vill går det ju bra.

För att undvika att han bockar tycker jag att det som funkat på min häst är att sysselsätta honom, självklart kan han bocka i protest om han börjar bli trött och en övning är väldigt jobbig, men om du ridit dressyr en stund och har satt dig i sadeln så komemr han inte bocka så högt och du komemr knappt känna av det för du sitter så djupt i sadeln.
Bockar han ofta eller är det bara nån gång då å då? Bockar han konstant kan det bero på utrustning, t.ex. att bettet är för litet/stort, sadeln klämmer (för det måste du gå till en utbildad sadelutprovare så dom springer med när du rider) du är för hårdhänt så han bockar för att visa sitt missnöje, eller så kanske han helt enkelt bockar för att han tycker att det är tråkigt och vill få lite fart på allting.. Kan vara så att han har för mycket överskottsenergi och helt enkelt måste ridas hårdare så han inte orkar bocka.

Lycka till!

Nej hon bockar bara i galopp. Då jag är nybörjare typ har ridit 5-6 gånger galopperar inte ännu.Vi skittar än.
Men hört att hästen kan bocka av glädjen också, vill bra höra för mig.Hur man ska göra i situationen.
Ska man sitta i sadel eller stå upp om hästen bockar?

Jag brukade jämnt känna när min förra pålle tänkte bocka, för han skutta lite o sen drog han ner huvudet, hellst skulle man dra samtidigt. Då var det bara att luta bakåt allt va man kunde och lirka upp huvudet igen... ;-)

På min häst känns det ganska väl, nu när man väl lärt sig.
Han sjunker liksom ihop bak när han börjar fundera på att hitta på något. Ganska avslöjande :p
Det bästa på honom är om man innan han hinner sätta igång börjar med ledande tygeltag, jobba skänkelvikningar eller liknande. Något för att få honom att börja tänka på något annat.

Har han väl hunnit börja bocka så är det bästa att försöka luta sig tillbaka och klämma med låren. INTE dra i tyglarna, då bockar han bara mer. Och driva framåt funkar också.

Men jag tycker nästan alla hästar är så olika så man måste lära känna sin egen häst innan man hänger med i alla svängar :D

Luta dig bakåt! Det är det enda tips som funkade på mig i början, när jag var ovan. :p Sen så är ju alla hästar olika, men att ta upp huvudet på hästen brukar ju alltid vara ett bra sätt. På de flesta hästar brukar det även funka bra att rida på framåt och försöka få hästen att koncentrera sig på något annat.

På mitt sto, som inte bockar så farligt (jag har aldrig ramlat av henne när hon bara bockat) står jag och väntar ut henne. :smirk: Hon blir så förolämpad ifall man skrattar åt hennes försök, att hon nästan lägger av direkt och sen dröjer det innan hon försöker igen. :p Blir man däremot rädd, så blir hon bara värre. Skratta eller skäll på henne, det är det som funkar. :p

för att sitta kvar och kunna avbryta en bockning så ut med fötterna och knäna från hästens sidor och stå upp.. se till att parera så att du alltid har fötterna lite framåt neråt och så att du inte blir slagen av sadeln (ont) och dra upp huvudet på hästen..

min häst är väldigt snäll, hon brukar säga till innan hon bockar :D
hon piper eller grymtar som en gris, sen kommer det ett eller flera bocksprång. hon brukar också kasta lite med huvudet innan hon bockar. men hon slutar oftast efter ett språng eftersom jag brukar skrika åt henne.. :smirk:

Tysen tack för alla bra tips!!!!
Rosor till er alla.
Vänligen erika.

..djup sits med lite högre händer än normalt då kan man känna och motverka lite lättare...tycker jag...

Nadin skrev:
Vad kan man göra mer när hästen bockar förutom att hålla manen.
Kanske stå upp i sadel? :bump:

Vänligen Erika

Det är bättre att sätta sig tungt ner i sadeln och försöka få upp huvudet på hästen innan den hinner skjuta upp ryggen eller sparka med bakbena, för då orkar den inte få upp ryggen.
Den kan ju inte skjuta upp ryggen bra om den håller huvudet högt...
Ställer du dig däremot upp i sadeln så kan den få till ett extra "bra" bocksprång....
Driv framåt på samma gång oxå ju saktare hästen går ju rundare blir bocksprånget och det blir svårare att sitta kvar i sadeln..
Lycka till
/Isabelle

Senast ändrad av en moderator:

Märker man att hästen tänker bocka brukar det hjälpa att driva den framåt och/eller svänga.

Börjar hästen bocka tycker jag att det är lättast att sitta kvar om man står upp i stigbyglarna, annars är det lätt att man ramla framåt och slår näsan i mankammen... Men det är nog olika, vissa tycker det är lättare att sitta ner på en bockande häst, det beror nog på hur mycket hästen bockar och hur man är van att rida (om man sitter ner mycket kanske man sitter stadigare).

läste svaren och undrar hur ni märker att era hästar drar ner huvet innan bockning ??
min häst går i form typ hela ridpasset tom på lös tygel så jag ser inte sånt .., alla hästar sänker inte ner huvet innan ,inte mera än när hon går i form i af ..
men bockar gör kräket ändå *morr*

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
500
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama