Bockning hjälp^^;

M

Mos410

Ska bara se om någon har några tips.

När en häst bockar vanligt är det inte så svårt att sitta kvar, det går oftast bra. Har ridit till många knepiga hästar åt ridskolor m.m. och det sjuka är den enda häst jag har svårt med är min egen...

Peewee min lilla kille...kan INTE bocka, inte normalt iallafall.
Idag gjorde han kängeru skutt i skogen:
20920398.jpg

Han hoppar fram på detta vis så fort alla 4 är i marken studsar han igen som en boll. Det går att sitta kvar men är väldigt obehagligt, och när han tar i så att säga bara flyger han, rätt upp benen åt alla håll och första ben som nuddar marken skjuter ifrån igen. Helt sjukt svårt att får stop på för ju mer man driver ju högre hoppar han och huvudet kan vara uppe eller nere spelar igen roll.
Det finns liksom inget man kan göra efter 6-7 språng ligger jag i backen...:angel:
Nu är han ingen bockare (peppar,peppar ta i trä) Han skuttade idag i skogen när vi trava och det tror jag har att ögra med att sadeln lite är 100% och för att han hade träningsvärk. Va ute på lång ritt dagen innan i alla gångarter utan problem.
Och en gång har han gjort "sina" hopp kast och det va när vi provade en sadel som uppenbarligen låg riktigt illa.

Men iallafall tänkte bara höra om någon har något tips på hur man stoppar såna hästar och vad man gör för att hålla balansen :rofl:
kanske någon övning man själv kan träna på hemma? vad som hällst:D

Sv: Bockning hjälp^^;

Jag har inga tips, men vilken lustig häst du har som bockar så :rofl:

Mitt enda tips ( :p ) vore väl att köpa en sån där mekanisk tjur och träna på dygnets alla timmar utom när du rider din egen häst :D

hahahah:rofl::rofl: vad rolig han ser ut, kan tanka mig att det inte ar lika roligt att sitta pa :P Jag vet inte riktigt vad jag skall ge for tips. Men nar jag rider hastar som inte kan halla sig i skinnet brukar jag se till att det inte finns en mojighet for dom att hitta pa natt bus. Underhall hasten sa den inte hinner fa egna tankar.. flytta lite at sidan, stall hoger, stall vanster, oka, minska.. Ah du fattar:)

Haha:rofl: Ja det är nästan bud på att göra det :idea:
20920351.jpg

(så här någonting börjar det se ut om han börjar ta i :o )

Haha ja när man longerar (sepeciellt om man busar med honom) så håller man ju på att vika sig av skratt:rofl:
Där imot gör man inte det om man sitter på:o Som tur är är han ingen bockare som sagt, så det händer ju inte ofta, dock när man väl sitter där ångrar man att man satt upp:angel: Men jag ska tänkta på det :D

här om man bläddrar lite i filmen kan man se när vi "fjantat" lite och longerat, blev inga jätte "bock" för det va en seg Peewee och detta va ju få något år sedan. Nu har han ju börjat lägga lite muskler och när han är piggare ja då snackar vi pegasus:angel: Men lite lite av hans teknink kan man se:
http://www.youtube.com/watch?v=UICYBGX29JA
Då är det ändå "ganska" normal bock i detta mot för vad han sysslar med idag:p

Under förutsättning att det inte är utrustnings eller pilotfel: Hitta en uppförsbacken, ta med en stark häst som draghjälp.
Sen är det bara att galoppera. Det är svårt att bocka och galoppera uppför samtidigt. Skulle hästen ändå försöka är det bara att gasa.

Jag har en sån där känguru... Man ser hans bakhovar i ögonvrån när han hoppar, det är banne mig inga vanliga bocksprång han gör:crazy: Han är dock snäll och är inte ute efter att sätta av mig.

Jag tar ledande tygeltag och böjer halsen. Det ska till en jävligt korkad häst för att busbocka med halsen jätteböjd.

Självklart eftergift så fort hästen slutar skutta!

/Migo
som nu ska börja rida in en annan modell av bockare som hoppar baklänges- DET är ett helvete att sitta kvar på:cool:

Sätt på boots på bakbenen, ganska tunga, ganska lösa. Tanken är att när hästen bockar, "slår" bootsen tillbaka och det uppfattar hästen som obehagligt=slutar bocka. Detta funkade på Damen i stallet, och nu rids hon med sina vanliga skydd igen och bockar inte mera.

Gammelgubben gör såna hopp fast med en kick på. Alltså först hopprätt upp i luften och sen så liksom vänder han och sparkar upp med baken. Han hopper mee fram först och sen upp jättehögt med bakdelen. Nästan som en bock med en bakutspark på.
Men det ser ut som din, fast han lägger upp bakdelen så högt. Rejäl kraft i de sprången. Det var på den hästen jag lärde mig sitta kvar, och nu är det aldrig några problem med "normala" hästars bocksprång. De blir jättemesiga småskutt i jämförelse.

Det enda som hjälper på honom är att driva på och försöka få upp huvudet, ledande tygeltag är lättast för att få upp det, då har han inte kraft att dra ner tygeln på samma sätt.
Men det varkar ju inte som att driva funkar så bra på din. Det är väl bara att hålla i sig. Luta sig bakåt är lättare iom att han trycker upp bakdelen så högt, annars tappar man balansen framåt och trillar i backen.

Upp med huvet och öka farten så kan inte hästen bocka. Men jag vet av erfarenhet att det inte alltid öka farten är det första som slår en när man sitter på en bockande häst...

Som sagt han är ingen bockare;)
Det är oftast något som är fel om han gör det och då får man ju stanna upp efter åt och se vad det är. Jag Undrade bara om någon har tips just när han bockar hur man sitter kvar:D
Det är ingen kille som slänger av folk eller så han är jätte snäll.
Bara det att när han väl gör det (kan va när man provar ny sadel eller något som skaver eller ja du vet) så vore det toppen om man hade något knep att sitta kvar.

låter som din första beskrivning:D
Ja jag kan prova den gång det händer igen, men om han inte slutar är det inte stor risk att gå omkull då?
Peewee är lite...."speciell" och han är inte ett dugg rädd för att gå omkull, gör man det är det bara att resa sig tycker han:angel: Så den jävligt korkade hästen som du säger...skulle utan att förvåna mig kunna vara han:crazy:

Jo hade varit bra tips om han varit em bockare;) men som sagt han är inte det detta händer så ytters sällan (vi har ridit i ca 5 år) och det har bara hänt "riktit" 1 gång och sen dessa kängruskutt igår,,,han gör det bara om något är fel. Men just när man sitter där vill man gärna sitta kvar och få stop på honom så man kan hoppa av och se vad som orsakade det :)

Har ridit till många "problem" hästar som bockat mkt och det har alltid varit stabil sits så håller man balansen, ta upp huvudet och driv så lägger dom av.
Men det går visst inte hästen försvinner bara och är sedan överrallt och ingenstans:p
Om du ser på film snutten jag skickade i ett tidigare inlägg så ser du vad som händer om man tar upp huvudet och driver, han hoppar högre rakt upp och att ha huvudet uppåt eller neråt spelar honom ingen roll:angel:

Som jag nämde, jag har ridit mkt bockande hästar. Driva och hålla upp huvudet va ju precis vad jag gjorde. Men det går inte. Han hoppar runt med huvudet uppe och nere det spelar honom ingen roll och varje skänkel gjorde bara att han tog i mer på väg upp:crazy:

Skaffa westernsadel och håll i hornet! ;)
Skämt åsido, vad hjälper? Bättre balans? Om man inte är beredd är det toksvårt att sitta kvar om de kör en riktig vända. Även om man är beredd också ibland. :D
Söt häst! :p

Ska bara se om någon har några tips.

När en häst bockar vanligt är det inte så svårt att sitta kvar, det går oftast bra. Har ridit till många knepiga hästar åt ridskolor m.m. och det sjuka är den enda häst jag har svårt med är min egen...

Peewee min lilla kille...kan INTE bocka, inte normalt iallafall.
Idag gjorde han kängeru skutt i skogen:
20920398.jpg

Han hoppar fram på detta vis så fort alla 4 är i marken studsar han igen som en boll. Det går att sitta kvar men är väldigt obehagligt, och när han tar i så att säga bara flyger han, rätt upp benen åt alla håll och första ben som nuddar marken skjuter ifrån igen. Helt sjukt svårt att får stop på för ju mer man driver ju högre hoppar han och huvudet kan vara uppe eller nere spelar igen roll.
Det finns liksom inget man kan göra efter 6-7 språng ligger jag i backen...:angel:
Nu är han ingen bockare (peppar,peppar ta i trä) Han skuttade idag i skogen när vi trava och det tror jag har att ögra med att sadeln lite är 100% och för att han hade träningsvärk. Va ute på lång ritt dagen innan i alla gångarter utan problem.
Och en gång har han gjort "sina" hopp kast och det va när vi provade en sadel som uppenbarligen låg riktigt illa.

Men iallafall tänkte bara höra om någon har något tips på hur man stoppar såna hästar och vad man gör för att hålla balansen :rofl:
kanske någon övning man själv kan träna på hemma? vad som hällst:D

Min pålle har lite konstiga skutt och bocksprång för sej., har bara bockat och skuttat med mej på ryggen, så har tyvärr inga kort ''/
Men har lyckats hålla mej kvar oftasts, ;)
Min häst gör så när hon inte får som hn vill eller tycker att det börjar bli jobbigt.
Jag behöver cokså tips på hur man kan få henne sluta med de dumheterna, hon är ju rätt spänd i ridningen efteråt också.
Men då är iten ensam ialafall :idea::)

Haha alvarligt jag har tänkt på det :rofl:
Men allvarligt så gör han det inte nå ofta det har hänt 2 gånger med mig på ryggen båda gångerna med provasadel som inte suttit bra (+ena gången träningsverk).
Sitta på en häst som bockar, ja
Sitta på en Peewee som bockar, nej tack :o

Peewee har bara gjort det pga att något varit fel. (t.ex. sadel) Men just när man sitter där skulle jag gärna vilja ha ett hum om vad jag kan göra för att stoppa honom när de "vanliga" sätten inte fungerar :angel:
Sen är det extra läskigt med Peewee efter som jag vet att han har dålig balans och är inte ett dugg rädd för att gå omkull. Tappar han balansen så välter han och gör inga större ansträngningar att hindra det. Han reser sig bara lungt efter åt och tycker det va lajban:o :p

Söt häst.. :)
Min B-ponny som jag hade när ja var liten höll på sådär.. Eller hon lixom hoppade upp skruvade o när hon landade var hon redan på väg upp igen.. hon hoppade högt o sparkade hårt.. (svårt o förklara men ni kanske fattar på ett ungefär) Var inte det lättaste att hålla i sig när man var sisådär 7-8 år men man lärde sig.. ;) gick som på din inte direkt att göra nåt.. Huvudet uppe eller nere, högt eller lågt tempo hon bockade ändå.. mer o mer sällan på slutet dock, men i början åkte ja av minst 3 gånger varje dag.. :o
Lärde mig iaf att sitta kvar.. ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.