NightRain

Trådstartare
kollar lite hästar å en jag är intresserad av hade såkallad bockhov..

är de något att bry sig om?

behöver häst som kan bära tyngre ryttare? är de dumt att köpa en häst med bockhov då?

nån som har erfarenhet av de?

magkänslan säger att är de något "fel" på hästen ska jag inte köpa.. men frågan är om de är något "fel" på den för att den har detta?

Sv: bockhov?

okej men vad innebär de exakt? vad är de som kan hända liksom? eller hur man nu ska uttrycka sig

Hoven är jätteviktig för resten av kroppen. Fel i hovens form/vinklar fortplantar sig uppåt i benet. Jag vet ingen häst med bockhov som inte fått problem med sina hovleder, kotleder, knän osv. Gäller även de som bara har en lindrig bockhov.

okej nä de låter inget vidare.. synd:/ för han verkade så bra å är så fin m en men då få rman leta vidare.. har ju inte fått min såld än så är väl ingen panik.. vem vet kanske blir kvar med honom

Själva hoven är det minsta problemet med bockhov, och det är ändå ett rätt rejält problem redan där.
Ja precis.hoven är ju bara symtom på ett annat problem.
Om hoven verkas ner till normal trakthöjd och växer tillbaks till samma form är det ett tecken på att den har problem och ont nån annanstans.
Att korrigera en bockhov utan att veta vad som orsakar felbelastningen kan bli
total katastrof.

Kommer ihåg en känd(ökänd) barfotaverkare som påstod att alla bockhovar bara berodde på felverkning..så enkelt är det inte riktigt:banghead:

Mitt råd till trådskaparen: köp en häst med normal hovform så har du en bra start.varför köpa en häst med problem när det finns så många pållar därute..?

jo men är ju så jag menar med..därför jag undrade om de var nån fara med bockhov eller inte.. å jag kan dock inte välja å vraka bland hästarna då jag behöver en viktbärande häst så är ju lite begränsad.. mentack för svar=) nu vet jag mer vad de handlar om=)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 893
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka