Bockben - hur stadigt sitter bordsskivan?

Philosophia

Trådstartare
Jag håller på att leta efter ett stort skrivbord/arbetsbord till mig och sambon som vi ska ha i vårt arbetsrum. Antingen är de för kontoriga, för matbordiga, för korta, för grunda, för djupa eller för dyra. Nu kommer det förmodligen sluta med att vi tillverkar eller beställer en bordsskiva efter de mått vi vill ha 220x80 och köper separata ben till.

Jag har hittat ett par bockben på Ikea men blir inte riktigt klok på hur stadigt bordsskivan kommer att sitta. I beskrivningen står det att "Plastpluggar som håller bordsskivan på plats medföljer" och i monteringsbeskrivningen ser det ut så här (scrolla ner i beskrivningen): http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/oddvald-benbock__AA-846734-1_pub.pdf

Någon som vet hur stadigt bordsskivan sitter fast i en sådan konstruktion? Sitter bordsskivan alls fast?

Senast ändrad:
Sv: Bockben - hur stadigt sitter bordsskivan?

Du får två självhäftande gummipluppar som ska öka friktionen så att skivan inte halkar, vad jag kan se. Det ser ut som om skivan ska ligga löst.

Är du försiktig kan du ju borra en bit genom skivan du väljer, limma träplugg som du sedan i sin tur limmar i hål du gör i benbocken. Om du vill att den ska sitta fast ordentligt menar jag.

Du får två självhäftande gummipluppar som ska öka friktionen så att skivan inte halkar, vad jag kan se. Det ser ut som om skivan ska ligga löst.

Det låter ju inte jättestadigt. Jag behöver en konstruktion som klara av att två hundar springer in i bordet utan att det faller i bitar.

Är du försiktig kan du ju borra en bit genom skivan du väljer, limma träplugg som du sedan i sin tur limmar i hål du gör i benbocken. Om du vill att den ska sitta fast ordentligt menar jag.

Tackar! Så får det bli om det blir lösningen med bockben. :)

Jag har liknande benbockar med en glasskiva som skrivbord och skivan kanar inte omkring trots att den ligger löst. Om du har möjlighet så åk till Ikea och känn efter hur det funkar med träskiva.

Jag tänker mest att bordsskivan inte ska slå i backen om någon slår undan benen på den. Men det kanske är en stabilare konstruktion än vad jag tror.

Liknande trådar

Hemmet Smakråd efterlyses! Jag överväger att tillverka en bordsskiva som ser ut ungefär så här: Tanken var att jag skulle ha ett par...
Svar
19
· Visningar
9 367
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka