J

Jullan

Hej! Min fjording är en liten stolle. Varje gång jag rider i paddocken eller hoppar så börjar han bocka, antingen i galoppfattningen eller för eller efter hindret. Varför gör han så? Hur ska jag förhindraatt han gör så? :confused:

Sv: Bockar

Min arab är likadan. Varje gång jag har hoppat ett hinder så bockar han efter det. Trillar nästan alltid av :/
Men har gör så för att han tycker det är såååå roligt att hoppa. Alltså, han gör det av ren lycka. Kanske är det så med din häst också?
Men det finns ju en slags "tygel" på Hööks som kanske skulle kunna hjälpa. Tror den heter "gräsätartygel". Har inte testat den själv, men.

Annars kan det ju vara att din häst har ont någonstans.

min nordis brukade göra så tidigare. hon bockade i galoppfattningen. men det berodde troligen på att hon inte riktigt orkade. hon var ganska fet :angel: och dåligt musklad. men när jag fått ner henne i vikt och hon fick bättre kondition och blev mer musklad så slutade hon med det :)

nu har ju jag ingen aning om hur din häst ser ut och i vilken kondition den är, så det är ju inte alls säkert att den gör så av samma anledning som min pålle..:crazy:

Förutsatt att han inte har ont nånstans så låter det mest som en vana. Jag red en riktigt bockarkung i en massa år, han bockade när han blev uppspelt för att nåt var jättekul eller när han kom efter andra om vi galopperade ute :bump:. Det enda som hjälpte på honom var att lyfta händerna lite, så han inte fick ner huvudet, räta upp sig så mkt som möjligt, hålla om honom som bara den och driva fram honom. Om han måste rikta energin framåt blir det svårare att bocka. En reflex annars när dom bockar är ju att hålla in - försök att driva framåt istället. Det är mitt bästa bockartips :)
/Josa (som blivit avbockad fler ggr än hon kan räkna, men till slut fick kläm på det :))

Jag rider en d-ponny som under igångsättningen helt plötsligt började bocka varje gång jag fattade galopp. Jag tillrättavisade honom varje gång genom att sakta av, göra en ny fattninf ända tills han gjorde en utan att bocka och då berömmde jag honom istället. Han slutade efter kanske 2v. :) Nu gör han bara glädjeskutt och nästan aldrig i fattningen.

Min fjording bockar alltid när han får galoppera - eftersom det är det roligaste han vet :) Och efter några år vet jag ju precis när, var och hur han gör det, så för mig är det inga problem. Det är värre när andra ska rida... ;)

jag tycker inte man ska köpa att hästen gör så om det inte är för att den har ont och då får man ju göra något åt det onda. Man ska få stopp på den - det kan ju faktiskt vara farligt......
Om man känner och vet när det är på gång så sväng hästen innan den börjar. En häst med böjd hals kan inte bocka... inget smärtsamt men väldigt effektivt...

Jag brukar korsa tygeln över på andra sidan halsen så hästens hals böjs och den går på en pytteliten volt som straff. Det hjälpte då hästen la av tillslut. När du anrider mot ett hinder ska du dra upp huvudet och skänkla framåt som någon sa, då förlorar de kraften i bockningen. Se till så hästen inte har ont först- om det är uppklarat kan du börja "uppfostra" den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama