Bockar vid galoppfattning

A

Atalantha

Red en fjording idag som en bekant äger. Han tar korta steg i trav men normallånga i skritt, och vägrar galoppfattning i paddock. Har inte tänkt mycket på det innan, kände inte ens till problemet. Men idag fick jag rida och trots att hästen i fråga är en ganska så bekväm fjording så var det en annan slags motvilja när jag försökte fatta. Jag testade lite olika knep och så men han protesterade verkligen markant. Traven går bra men noll framåtbjudning. I skogen galopperar han ca 25 meter sen är det slut (info från ägaren). Jag och en annan bekant ser att han rör sig konstigt bak, det är svårt att beskriva. Det känns iallafall som att han inte bär upp bakdelen alls, och att han inte är så rörlig i låret och bakknäna som jag tycker han borde vara. Upplever låret som något hackigt/knackigt i trav. Han ska undersökas självklart, men fram till dess är jag så innerligt nyfiken på vad det kan tänkas vara? Hästen är 4 år och inte riden särskilt mycket, men kan galoppfattning.

Sv: Bockar vid galoppfattning

Ja du, det kan vara en hel mängd saker.
Patellaupphakning?
Ont i ryggen?
Ont i knäna?

Listan kan göras lång. Finns bara ett sätt att ta reda på det och det är ni tydligen på väg att göra. Veterinären!

Red en fjording idag som en bekant äger. Han tar korta steg i trav men normallånga i skritt, och vägrar galoppfattning i paddock. Har inte tänkt mycket på det innan, kände inte ens till problemet. Men idag fick jag rida och trots att hästen i fråga är en ganska så bekväm fjording så var det en annan slags motvilja när jag försökte fatta. Jag testade lite olika knep och så men han protesterade verkligen markant. Traven går bra men noll framåtbjudning. I skogen galopperar han ca 25 meter sen är det slut (info från ägaren). Jag och en annan bekant ser att han rör sig konstigt bak, det är svårt att beskriva. Det känns iallafall som att han inte bär upp bakdelen alls, och att han inte är så rörlig i låret och bakknäna som jag tycker han borde vara. Upplever låret som något hackigt/knackigt i trav. Han ska undersökas självklart, men fram till dess är jag så innerligt nyfiken på vad det kan tänkas vara? Hästen är 4 år och inte riden särskilt mycket, men kan galoppfattning.

Det kan vara så att i och med att det är en unghäst så har den inte byggt upp så mycket styrka ännu, speciellt om den inte ridits så mycket.
Om jag har förstått det rätt så måste man vara extra noga med utbildningen av lite tyngre hästraser så att de blir hållbara.
Att klättra är en bra övning för att träna styrkan om hästen inte orkar i paddocken. Det är dessutom roligare att vara ute i naturen för de flesta hästar.
Korta steg kan också ha att göra med att hästen inte orkar och därför upplevs som lite flegmatisk. När hästen blir lite starkare kan man öva upp detta med cavalettis där man ökar avståndet mellan bommarna för att uppmuntra hästen till att ta längre steg.
Snedhet kan också vara ett tecken på att hästen är ovillig att göra det ryttaren ber om och uppträder då ryttaren inte tränar sin häst att bli liksidig. En häst som inte är liksidig får förr eller senare problem.

Visar hästen ett ojämnt steg men INTE haltar. Då skulle jag kontakta en ET eller kiropraktor i första hand och låta den känna igenom hästen. Finns det låsningar eller om hästen är sned kommer denne att upptäcka det och då återstår för ryttaren att ändra sin träning för att förebygga att ojämnheten återkommer.

Uppdatera tråden med vad som framkommer i utredningen sedan. Ska bli intressant att ta del av.
Men som sagt jag tror på något av ovanstående sålänge hästen inte visar hälta eller ömhet i ryggen eller liknande.

Ja du, det kan vara en hel mängd saker.
Patellaupphakning?
Ont i ryggen?
Ont i knäna?

Listan kan göras lång. Finns bara ett sätt att ta reda på det och det är ni tydligen på väg att göra. Veterinären!

Ja jag förstår att det finns många saker det kan vara, är bara så himla nyfiken av mig och skulle vara trevligt att höra med någon som haft liknande problem. Inte direkt så att jag försöker få en diagnos på internet :D

Ja, det med dålig styrka var min första tanke då han aldrig är riden helt igång. Blev dock lite osäker då jag inte är helt hemma på låsning osv. Han rids lite sporadiskt från och till, men hålls iallafall igång för det mesta. Han är som jag förstod det inte ens under utbildning, det är en äldre kvinna som vill ha honom som myshäst i skogen. Tanken är att jag ska hjälpa till att rida honom ibland nämligen, men jag vill först veta att han inte har ont. Och det finns ju inte mycket roligare än att bygga upp muskler och styrka hos hästar ute i naturen :love: Jag återkommer när vet varit ute, eller vad hon nu beslutar sig att ringa ut!

Hrmmm...rids lite sporadiskt? Det är inte så att han får träningsvärk?

Hur länge travar du innan du fattar galopp? Om han inte är så tränad så kanske han lätt får mjölksyra vilket är väldigt smärtsamt.

Tömkör eller longera honom och se hur du tycker att han rör sig utan ryttare.

Ligger utrustningen bra? Det är inte så att sadeln klämmer eller kasar fram i trav och galopp? En fjording brukar ju inte ha världens bästa sadelläge - svansrem för att hålla sadeln på plats?

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 412
Senast: Vitsippan
·
Hästhantering Hejsan! Jag köpte en unghäst i början på året. Islandshäst om det nu skulle ha betydelse. Jag vet att allt är nytt och så men det känns...
2
Svar
26
· Visningar
2 803
Senast: Coolfrees
·
L
Ridning Hej allihop! :) Jag sitter nu här framför Bukefalos och känner mig som en mycket kluven hästägare. Min underbart snälla häst Roy som...
Svar
14
· Visningar
1 798
Senast: Ponnytant
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama