bockar vid galopp

Smurfoff

Trådstartare
jag är medryttare på ett halvblodssto, har endast ridit henne en gång.

när jag provred henne i padocken så skrittade jag och travade lite och det gick bra. ägaren sa att hon kunde börja bocka vid galoppen så jag galoperade inte..

känner mig ganska osäker och vågar inte riktigt gallopera då jag är rädd att hon ska bocka.. hur ska man göra?

Sv: bockar vid galopp

jag skulle oxå rida en sån häst men vågade inte galoppera för jag var rädd att ramla av så det tog ca 5 gånger innan jag vågade galoppera. Jag stog i lite lätt sits å höll mej i manen ;D men dt gick bra å jag satt kvar.. hade förväntat mej världens bocksprång men dt var inte så farligt å så gjorde hon varje gång å tillsut kunde jag sitta ner i fattningen efter att jag vant mej...så dt e bara att prova å se vad som funkar bäst :P kanske inte va så mkt till hjälp men dt va mina egna erfarenheter iaf :D

En häst jag rider ibland bockar efter hinder, men om man håller korta tyglar så brukar det gå bra. Det kanske funkar på din medryttarhäst också?

Jag red ett litet halvblod på min förra ridskola i ungefär 1,5 år och hon bockade som en toka i galoppen. Hon orsakade stor skada på sargen med sina hovavtryck som hon slog in med största kraft :cool: men till slut så lugnade hon ner sig och då kom bocksprången mer och mer sällan.

Har du bra balans så brukar det inte vara någon fara, försök få upp huvudet och driv på framåt! :bump:

jag ramla av myran första gången jag galopperade vilket var nåra ggr efter provritten , men nu galopperar vi ute & i paddocken & så .. de är bara testa sig fram om man ramlar av så ramlar man av .. ja sitter ner , om man står tkr jag att om hästen drar ner flygger man ju lättare med ner å duns ..

Rider också en häst som brukar bocka i galoppen.. men det beror mer på att hon blir så lycklig av att få röra på sig och vet inte vart hon ska göra av med energin (ägaren är inte så bra på att rida henne själv, eller gör det inte alls rättare sagt). Något jag brukar göra när de håller på så är att se till att de inte får ner huvudet och rida på framåt som någon tidigare nämnt. sedan gör jag en del galoppfattningar, så hästen förhoppningsvis slutar (vilket de gör efter ett tag)och får då beröm på ett eller annat sätt :D

Mallju: Har du en padd på/i sadlen?

På det halvblodet som jah red bockade hon av mig en gång och ibland bockade hon hela tiden, bara vid galopp. Sedan hon inskaffade en padd(sadlen tryckte antagligen för mkt) så har hon slutat, eller hon gör det nästan aldrig iaf.

ägaren säger att det är för att hon har blivit dåligt inriden och inte riden på längre, hennes förra ägare lät hon göra vad hon ville. hon brukar också testa sina ryttare och om man kräver något av henne så slänger hon av ryttaren så därför försöker jag inte kräva något av henne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama