Bockar långa serier på träning, hjälp?

R

roosaaaa

Jag har en d-ponny på 6 år. han är hur fin och lungn som helst när vi tränar själva i ridhuset. men sen när det är dags för hoppträning då det kommer andra hästar så blir han helt på tårna bockar långa serier och brallar. någon som känner igen sig och som har erfarenhet, öppen för tips? snälla hjälp!:bow::bow:

Sv: Bockar långa serier på träning, hjälp?

Jag hade samma problem med den förra medryttarhästen jag hade. Han tävlades i hoppningen av ägaren medan jag skötte dressyrdelen. Problemet med honom var att när vintern kom så var han kanon pigg och så fort de var fler hästar i ridhuset brallade han som en galning! Det tog mig en hel vinter att lära mig sitta kvar på honom då han var lika smidig som en katt! De enda tipsen jag kan ge dig är att sitta ner tungt och se till att han inte får ner huvudet så han kan få kraft. Lycka till!

tack så mkt (A) han är väldigt ny för mig :)

Hör gärna av dig om hur det går! :)

Jag har haft liknande problem med en häst jag red förut, och det som funkade med honom var att verkligen sysselsätta hela tiden, så att han inte kunde tänka på annat än vad vi höll på med. Och självklart fick man träna sitsen också så att man inte flög av.

Jag har inte haft riktigt samma preblem som dig. Min häst hade en period då hon sparkade backut som en galning HELA TIDEN! Det jag fick göra var att ha ett spö när jag red. Varje gång hon sparkade backut så fick hon en smäll. Jag vet att det låter taskigt att göra så, men det funkar. För hästen vill ju inte sparka backut om det gör ont. :devil:

Smaartigt!!!!

Fast ha i åtanke att hästen kan bli argare och börja bocka ännu värre om du slår den... tror personligen inte på den lösningen.

Driv som tusan och dra upp huvudet på hästen. En häst som springer fort och med huvudet högt har mycket svårt att bocka. Låt den galoppera framåt, länge, när den har bockat. Det ska vara jobbigt för hästen! Om du vill kan du ju sätta en rem runt halsen så du kan hålla i dig.

Sen är ju det bästa att hålla sig kvar så att den lär sig att det inte lönar sig att bocka, men det kanske inte är så lätt. Hoppas din häst ger sig! Jag har samma problem med min medis, eller i alla fall så har hans ägare det. Förmodligen kommer han börja bocka med mig också... vi får be för varandra ;)

Vad säger din tränare?

Håller med här, min häst blir otroligt förnärmad om jag slår honom, det räcker att jag tar tyglarna i en han så blir han kinkig och bockar ännu mer :D

Är den för pigg? Jag släpper min häst på bra underlag minst två gånger i veckan så han får bralla av sig ordentligt, annars går han knappt att rida nu när det är så kallt.

Har jag exakt samma problem med min häst. Han är alltid jättesnäll och så, men när vi ska hoppa i ridhuset när det är några andra hästar där blir han som galen. Har inte lyckats sitta kvar en enda hoppträning! Över hindrena är han som en vig katt och efter hindret så drar han ner huvudet blixtsnabbt och bockar som en galning tills jag kastas av. Det funkar verkligen inte att dra upp huvudet, han skiter helt enkelt i det. Har fått tipset att ställa mej upp i sadeln, men det funkar inte heller. Detta har lett till att jag har blivit jättehopprädd. Vet inte vad jag ska göra! ;S
Jag kan garantera att hästen inte har ont, utan detta gör han för att han tycker att det är superkul helt enkelt. Därför har jag aldrig slagit honom med spöet när han gör så, för det känns inte rätt.
Jag har funderat lite på en så kallad "gräsätartygel" som finns på Hööks. Den gör ju så att hästen inte kan ta ner huvudet så mycket.
Är det någon som vet om den funkar när man hoppar? Jag hoppar bara små hinder på max 70-80 cm.

Jag har inte haft riktigt samma preblem som dig. Min häst hade en period då hon sparkade backut som en galning HELA TIDEN! Det jag fick göra var att ha ett spö när jag red. Varje gång hon sparkade backut så fick hon en smäll. Jag vet att det låter taskigt att göra så, men det funkar. För hästen vill ju inte sparka backut om det gör ont. :devil:

Hehe min kompis hade samma problem som du. Hennes häst sparkade varje gång dom hoppade. Så dom trodde ju så klart att det var nått fel på den så dom kollade igenom hela hästen men hittade ingenting och hon fick masage minst 7 gånger men det blev inte bättre så dom tänkte vi får väll testa att rappa till henne med spöt en gång å se vad som händer, så när hon gjorde det lade min kompis på spöt en gång på rumpan (kan tillägga att hästen hade ländtäcke och kan inte ha känt särskilt mycket) och efter det har den aldrig sparkat något mer :p

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama