Bockar å busar

T

Trampe

Hur gör man enligt NH-filosofin med en häst som bockar och busar främst i galoppen men även ibland i traven? (han har inte ont nånstans och utrustningen passar...;) )
Är inte så förtjust i burdusa metoder som att såga i munnen och rappa med spöt...

Sv: Bockar å busar

Hur fungerar det om du lyfter upp huvudet på honom när han börjar antyda att det är dags för bock och bus och istället bara driver på honom framåt, med upplyftat huvud?

Har fungerat kanon på min häst, även om det kanske inte är någon NH-princip utan snarare ren överlevnadstaktik från min sida. ;) :angel:

Nu vet jag ju inte vad NH gubbar gör direkt. Jag hade böjt hästen och ridit på en volt (liten liten volt) när jag kände att den började busa.

Unghäst? Är det glädjesprall så är det väl bara att skratta med..? Är det precis i fattningen av galoppen så försök att ge hjälperna "försiktigare", gärna förbereda mera med röst o samla ihop o så - sen fatta lugnt. Blir det bara nån bock i början så vänta ut eller driv på, beroende på häst. Och så "Braaa..!!" när bocket slutar o galoppen tar vid. En del hästar blir irriterade av om du drar bak skänkeln för mkt. Lycka till.

Använder din metod och den funkar utmärkt, i värsta fall kombinerat med mantag :)

Spö tycker inte jag är något man har för att tillrättavisa en häst med, det ska man ju bara ha att förstärka hjälperna med el som förlängning av armen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
590
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar