Bockande häst. Hur gör man?

Edla

Trådstartare
Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men brukar ibland testa att galoppera eller trava med henne när jag springer bredvid. Hon har inte gjort såhär tidigare, men nu har hon börjat bocka ganska mycket när jag gör såhär. Det är antagligen för att hon tycker om det, men jag är inte säker. Jag har känt henne i tre år och hon har inte gjort såhär tidigare. Några förslag för att träna bort detta beteende?

Jag hade aldrig gjort det med en häst lös bredvid mig, då vill jag jobba i protected contact. Alltså att du är på andra sidan staketet, eller att du hägnar av en liten volt inuti banan som du är innanför. Lätt hänt att en bakhov hamnar i ens ansikte.

Bocka och busa och bralla gör hästar för att släppa på spänningar, vare sig det är av positiv stress (glad) eller negativ (rädd, ont någonstans, varit en dag fylld av saker att reagera på).

Det är svårt att träna bort ett naturligt beteende, speciellt när dom är lösa.

Är det din häst eller är du medryttare?

Nej jag är medryttare. Men stressen, hur får man liksom bort den på promenader? Hon bockar liksom när hon blir stressad / upphetsad

Hade skippat den delen. En sak att trava och galoppera fem för han när man har dem i arbete, men då är det ju inte i högre tempo än att man fortfarande går i normal gångtakt bredvid och man har full kontroll genom tygelhjälperna. Det där låter mest som en farlig situation för dig.

Förresten - vill bara förtydliga. Nu i efterhand när jag här läst era svar inser jag att det kanske låter ganska drastiskt. För det första är hon ganska liten, typ liten C-ponny. Sen så brukar jag inte direkt köra något race utan tar det i en maklig takt. Galopp har jag bara testat ett fåtal gånger och då en kort sträcka väldigt långsamt. Hon är lugn i vanliga fall men när hon väl blir stressad blir det svårt att få bort det. Men antagligen är det bäst att bara köra typ på löshopp om hon ska springa snabbare.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med "för hand", menar du som i att leda ponnyn?

Jag har en liten ponny som sällskap till min stora häst, har alltid dem ute tillsammans på promenad. Ibland båda i grimma, ibland min häst på töm och den lilla I grimma bredvid mig. De är väldigt olika i sitt temperament och den lilla behöver ju trava ikapp en hel del för att hänga med. Travar jag med den stora (bara ibland och korta sträckor) travar den lilla väldigt fort. Båda två har dock lätt att gå upp i stress/energi, speciellt av fart. Jag jobbar hela tiden med att reglera detta och bli bättre på att läsa av dem. Vill ha avspända hästar som snabbt kommer ner till en lugn känsla. På marken tycker jag som övriga i tråden inte alls om sprattlande ben, har det gått så långt är det långt över gränsen för spänning oavsett glädje/stress/motstånd!

Om det är svårt att varva ner tillsammans när hon blivit stressad hade jag övat på det, men mycket tidigare! När hon gått så mycket upl i stress behöver ni redan ha en etablerad kommunikation och trygghet för att det ska fungera. Om du ökar din energi I din kropp, får du lite mer bjudning i skritten då? Om du slappnar av och blir långsam i din kropp, slappnar hästen av och blir långsammare i sin kropp då? Kan du komma till att ni stannar tillsammans utan att använda ett inlärt kommando i det läget? När den regleringen fungerar och du börjar känna att ni kan använda detta i andra situationer också kan du ju testa trav om du vill men i mycket mindre steg. Hur mycket behöver du öka din energi och tänka trav för att hästen ska vara på väg att börja trava? Om du omedelbart då återgår till att slappna av och bli långsam till en halt följer hästen dig då utan stoppkommando? Det får ta tid men behöver du säga till hästen redan i det läget behöver ni öva mer på regleringen tillsammans innan ni funderar på trav igen tex.

Väldigt kort beskrivet en pytteliten del av hur jag tänker med avspänd rörelse.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 869
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 718
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
815
Senast: Amha
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V