Jag är inte riktigt med på vad du menar med "för hand", menar du som i att leda ponnyn?
Jag har en liten ponny som sällskap till min stora häst, har alltid dem ute tillsammans på promenad. Ibland båda i grimma, ibland min häst på töm och den lilla I grimma bredvid mig. De är väldigt olika i sitt temperament och den lilla behöver ju trava ikapp en hel del för att hänga med. Travar jag med den stora (bara ibland och korta sträckor) travar den lilla väldigt fort. Båda två har dock lätt att gå upp i stress/energi, speciellt av fart. Jag jobbar hela tiden med att reglera detta och bli bättre på att läsa av dem. Vill ha avspända hästar som snabbt kommer ner till en lugn känsla. På marken tycker jag som övriga i tråden inte alls om sprattlande ben, har det gått så långt är det långt över gränsen för spänning oavsett glädje/stress/motstånd!
Om det är svårt att varva ner tillsammans när hon blivit stressad hade jag övat på det, men mycket tidigare! När hon gått så mycket upl i stress behöver ni redan ha en etablerad kommunikation och trygghet för att det ska fungera. Om du ökar din energi I din kropp, får du lite mer bjudning i skritten då? Om du slappnar av och blir långsam i din kropp, slappnar hästen av och blir långsammare i sin kropp då? Kan du komma till att ni stannar tillsammans utan att använda ett inlärt kommando i det läget? När den regleringen fungerar och du börjar känna att ni kan använda detta i andra situationer också kan du ju testa trav om du vill men i mycket mindre steg. Hur mycket behöver du öka din energi och tänka trav för att hästen ska vara på väg att börja trava? Om du omedelbart då återgår till att slappna av och bli långsam till en halt följer hästen dig då utan stoppkommando? Det får ta tid men behöver du säga till hästen redan i det läget behöver ni öva mer på regleringen tillsammans innan ni funderar på trav igen tex.
Väldigt kort beskrivet en pytteliten del av hur jag tänker med avspänd rörelse.