Solis

Trådstartare
Jag funderar starkt på att betäcka mitt sto med Bocelli. Är det någon som vet något om hans temperament? Jag har fått för mig att han har ett väldigt bra psyke men har hört antydningar om motsatsen?

Sv: Bocelli

Jag har ett hingtsföl e Bocelli. ue Rotspon. Han har ett underbart temerament och verkar bli en bra storlek. (Stoet är ca 168cm)

Han fick sin teckning efter farfar Don Schufro:love:

8,5 mån
DSCN1076999-1.jpg

Mitt sto har två avkommor efter Bocelli ( inte mina uppfödningar) båda sägs vara mycket vänliga, lättlärda och trevliga och okomplicerade att hantera.

Har en valack född 2007 e.Bocelli som är helt underbar i temperamentet,rör sig bra,blev klass 1 på fölvisning och då travade han knappt utan fick hänga på mamman så gott det gick.Är just nu ca 155.
Sen får man ju inte glömma att mamman har en stor del i uppfostran och präglar dem ju rätt mycket.
BellagioBellissa7.jpg
Bild287.jpg

Sen får man ju inte glömma att mamman har en stor del i uppfostran och präglar dem ju rätt mycket

Precis! Mitt sto är trevlig och väldigt ridbar, men hon är vääldigt vaken. Hennes mor var mycket lätthanterad men ganska skarp i huvudet och intensiv, dock en fantastiskt duktig mamma åt sina föl.
Jag vill absolut välja en hingst med mycket gott psyke, snäll, relativt lugn o med hög ridbarhet. Av det jag hört tidgare om Bocelli så framstår han för mig som främsta valet. Men då jag hört antydningar om hans temp så vill jag ju kolla upp om någon hört något om detta. Personligen gissar jag att de personer som kommit med antydningar helt enkelt blandat ihop honom med någon annan hingst.

Alla:
Vilka snygga avkommor ni fått fram!:bow:
Jag har tyvärr endast sett en avkomma IRL efter honom, denna var dock riktigt läcker, elegant o långbent och verkade mycket cool o bussig.

Mitt sto är oxå väldigt vaken och energisk att rida och kunde hoppa till för alla småsaker men hon har varit en jättebra mamma,hon fick ett jättefint stoföl efter Don Romantic förra året som tyvärr blev smittad av Rotavirus på Hbg djursjukhus och dog där!Den va oxå alldeles fantastisk så antingen Bocelli eller Don Romantic hade jag valt,ska ta Don R i år igen på henne så nu väntar jag bara på rätt brunst och att de släpper spermierna på honom 1:a April.:banana:
Tränar ibland för Rose Mathissen och hon säger själv att Bocelli är den bästa hon ridit och jag har sett honom ca 5-8 ggr och han är super.

Lycka till för vad du väljer!!!:idea:

Fy vad synd på ditt föl, det måste vara hemskt att mista ett föl som man gått och väntat på och glatt sig åt:cry:

Vad gäller Don Romantic så var min ursprungliga plan faktsikt att välja honom, men har hört att det är svårt att hinna få något till semin efter honom eftersom han är så populär. Eftersom jag uppfattat att Bocelli skulle vara så trevlig så fastnade jag för honom istället då. Tror att det skulle kunna vara en bra kombination eftersom stoet ifråga som sagt är en mycket vaken dam. Känsligheten är ju ett plus när man rider, men ibland blir det ganska mycket nerv. Hon är dock som sagt juste i huvudet och väldigt trevlig att rida, lättlärd o enormt samarbetsvillig. Hon har en rad med fina o duktiga mammor bakom sig i släkten.

Har som plan att betäcka nu i vår, det ska i så fall bli väldigt spännande;)

Lycka till med Don Romantic!

Ja det va så fruktansvärt jobbigt,hon va helt super,hade 9,8,8 på gången och va jättebra i huvudet men man får lägga det bakom sig nu,väntan är ju bara så jobbig!!:cry:
Kul att du tar Bocelli,han har lämnat många fina efter sig och som sagt min valack är jättefin och tänker behålla honom för jag tror att det kommer passa min ridning med det lugnet han har men han är ju ändå vaken!:laugh:

Hoppas ju på att få ett sto denna gången med!
Skulle va kul om du ville pm när ditt sto har tagit sig,vi kanske ses där om du åker till Gränsbo vill säga.:idea:

Ja det va så fruktansvärt jobbigt,hon va helt super,hade 9,8,8 på gången och va jättebra i huvudet men man får lägga det bakom sig nu,väntan är ju bara så jobbig!!:cry:
Kul att du tar Bocelli,han har lämnat många fina efter sig och som sagt min valack är jättefin och tänker behålla honom för jag tror att det kommer passa min ridning med det lugnet han har men han är ju ändå vaken!:laugh:

Hoppas ju på att få ett sto denna gången med!
Skulle va kul om du ville pm när ditt sto har tagit sig,vi kanske ses där om du åker till Gränsbo vill säga.:idea:

PS!Vem är ditt sto efter,mitt är efter Bellini

Jag kan skicka PM om och när hon betäckts. Någon resa till Gränsbo kommer det inte att bli, vi bor för långt bort, får satsa på semin. Hennes mamma var enormt lätt att få dräktig, det räckte med att säga "föl", ungefär. Hoppas det gått i arv....

Mitt sto är e. Eight Eight Keys xx. På mammasidan är det gammal halvblodsstam med bl.a. Salvan och Magnat.

Hej!

Jag fick ett stoföl -08 efter bocelli 1044. :bump:

Hon är nu snart 10månader och har ett fantastiskt temperament! Jag tror visseligen att mycket av det kommer från hennes mamma som är väldigt lugn och snäll att ha och göra med.

Jag har mitt föl på lösdrift neråt i landet så jag träffar henne inte varje dag just nu men nästa år ska jag ta hem henne och börja lite försiktigt inför 3års testet. Men än så länge får hon leka med sina kompisar.

Jag tror att jag har fått ett föl efter honom som kommer att bli en utmärkt allround häst. Hopp kapacitet har hon verkligen då hon hoppade ur olika hagar när hon var mindre! Det gick knappt att stänga in henne.
Så man ska nog inte räkna bort helt att han har så kassa poäng när det gäller hoppningen.

Jag träffade honom när jag var och betäckte mitt sto nere på Gränsbo. Han stod helt lugnt i sin box och sov med ett lite för stort täcke. Han blev lite uppspelt när mannen (som visade honom för oss) lät han lukta på händerna. De luktade ju bara gott gott...(Mannen hade ju precis hjälp till med inseminationerna av stona som var på besök=)

Oj va detta blev långt..:angel:

Bocellis trygga psyke var en av anledningarna till att jag valde honom till mitt sto, jag ville lugna ner hennes oroliga sidor en aning, åtminstonde inte förstärka dem iaf. Resultatet blev en mkt fin hingst -07, med superspyke, så snäll och trevlig, men ändå bevarat "taggen" jag vill ha i dem. Visades som ettåring i höstas o är rekommenderad vidare. Löshoppas för Uno Boman nu med förvånansvärt bra resultat! Han har mycket fina gångarter, modern visad med 9;or och han är inte sämre. En riktig "eyecatcher" har jag märkt på omgivningen:D Hade gärna valt Bocelli igen om det blir aktuellt med mer föl.

*KL*

Det låter ju som om jag lugnt kan fortsätta planera för betäckning med Bocelli. Det är väldigt bra att få höra från er som träffat honom i verkligeheten också. Jag vill ju som sagt absolut ha en hingst med bra psyke, fungerar inte hästen mentalt så blir det inte skoj oavsett hur talangfull den är i övrigt.
Mitt sto har alldeles utmärkt skritt o galopp, men en något sämre trav (taktmässig o fin men inte så "stor" än, blir förmodligen bättre ju mer hon rids) och den hoppas jag kunna få lite bättre hos avkomman också.

Ja det tycker jag absolut du kan göra. Har fått min info om hans psyke från nära o säkra källor som träffat Bocelli o Rose regelbundet. Lycka till!

Ps: Bilden på min avator är min lille kille förra sommaren där han är 1 år gammal (Bocelli-Blue Hors Hertug-Tip Top)

Jag har ett sto ur Bocellis första årgång (5 år nu) och hon har en mamma som är mkt skarp (man kan borsta henne i boxen men gör det helst inte) själv har ungen blivit ett under av snällhet. Hon är hög i rang men har aldrig varit dum (huggit i luften eller hotat med sparkar), oavsett vad man har bett om så har hon gjort det.
Är mkt bättre än mamman ute och fjantar sig inte för skuggor, soptunnor, plast etc.
Hon har blivit mkt mer högställd än mamma och Boecelli verkar typa sina avkommor så att många är väldigt lika honom. Fick 45 p som dressyrhäst på 3-årstestet men var skadad innan kvaliteten så det blev inget där...

Har växt väldigt jämnt och är nu 170 cm, här var hon 3-år och har inte fått någon manke än. Det har hon fått nu :D
5684537.jpg

Just det, om gångarter. Han har förbättrat allt på min avkomma jämfört med mamman. Jättebra galopp, riktigt bra skritt och betydligt bättre trav än mamman (nu, inte på 3-årstestet, då var de rätt lika men denna har utvecklats bättre)

En bild på en inte fullt så ren mamma :-) e. Nostradamus - Chapman
6694538.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka