Bocelli eller Zuidenwind?

Meduza

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto, hon är efter Warsteiner, Lemon, Klass 1 . Har bestämt mig för Bocelli eller Zuidenwind, har en favorit men vill veta vad ni tycker. (Kom inte med andra förslag) Fölet ska säljas så får tänka vad som säljer bäst.

Vill ha: Lite mer motor, bättre framdel/uppförsbacke, trots högställd blir lätt ngt framtung

Treårstest med poängen: 877887=45 i dressyr (Fölvisning 888877)

Typ: Ädel, god resning 8

Huvud,hals,bål: Vackert huvud, brant bog, välutv manke, stark rygg, bra kors
ngt sluttande 7

Extremiteter: Gracil ngt x-bent fram 7

Skritt: Avspänd, rörlig, god takt 8

Trav: Lätt, taktmäss m god spänst 8

Galopp: Raka framben, god rytm och balans 7

Även visad som 4-åring men lite dålig dagsform. Mest negativt var: Hals brett ansatt och brant bog samt Framben: tåtrång och knipt.

Tacksam för alla åsikter om kombinationerna

Sv: Bocelli eller Zuidenwind?

Zuidenwind.

Helt enkelt för att jag personligen gillar honom bättre.

Jag själv tycker Zuidenwind passar bäst på papper, men Bocelli ser ju väldigt pampig ut

Hejsan! :)
Måste ju kommentera lite jag med. Tyvärr har jag ju inte hunnit träffa din sköna ännu men har ju hört ett och annat. Positivt då alltså ;).
Roligt att du ska betäcka henne.
Om du ska välja Z eller B är det nog mest du själv som kan bestämma. B vet vi lite vad han lämnar medan vi bara kan gissa vad Z lämnar. Samtidigt ser de Z-ungar jag kunnat hitta på bild och film mycket moderna ut och ser ut att röra sig mycket bra. Jag är ganska säker på att B lämnar lite maffigare, men det är ju inte säkert att det är fel. Kommer att följa din tråd med spänning!
/U (du vet vem jag är)

Jag hade valt Zuidenwind. Var på Gränsbos hingstvisning häromdagen och både Bocelli och Zuidenwind såg trevliga ut, men jag var inte överförtjust i Bocellis avkommor, tyckte de var överlag ganska långa i kroppen, och något låga fram, lite omodern typ helt enkelt.

Fast han ligger ju väldigt bra till i blupen så på ett lite kortare sto som också är högrest kan han kanske passa.

Jag hade valt Zuidenwind. Var på Gränsbos hingstvisning häromdagen och både Bocelli och Zuidenwind såg trevliga ut, men jag var inte överförtjust i Bocellis avkommor, tyckte de var överlag ganska långa i kroppen, och något låga fram, lite omodern typ helt enkelt.

Fast han ligger ju väldigt bra till i blupen så på ett lite kortare sto som också är högrest kan han kanske passa.

Håller med!

Hejsan! :)
Måste ju kommentera lite jag med. Tyvärr har jag ju inte hunnit träffa din sköna ännu men har ju hört ett och annat. Positivt då alltså ;).
Roligt att du ska betäcka henne.
Om du ska välja Z eller B är det nog mest du själv som kan bestämma. B vet vi lite vad han lämnar medan vi bara kan gissa vad Z lämnar. Samtidigt ser de Z-ungar jag kunnat hitta på bild och film mycket moderna ut och ser ut att röra sig mycket bra. Jag är ganska säker på att B lämnar lite maffigare, men det är ju inte säkert att det är fel. Kommer att följa din tråd med spänning!
/U (du vet vem jag är)

Hej! Kul att du dök upp! Ja jag kan ju inte låta ngn annan bestämma ;). Har beslutsångest bara. Hade ju bestämmt mig för Z, tittar man på bedömningen sen visning passar han bättre men jag tycker B är väldigt fin och som du säger folk vet lite vad han lämnar. Samtidigt var även jag på hingstvisningen häromdagen och var inte heller superimponerad av avkommorna. En var rätt trevlig.

Har jag fel om jag säger:
Z Bättre typ samt går mer i uppförsbacke
B Luftigare, maffigare gång, bättre skritt

Jag ska ärligt talat säga att jag inte lagt något tid på att studera Bocelli eftersom det blir lite väl modigt om man har ett Bernsteinsto.. (feg som jag är). B ligger ju himla bra i blup, har trevlig stam etc. men det finns flera som säger att de inte är jätteimpade över de avkommor de sett. Men även i Bs fall spelar ju stoet roll ;). Jag vet alltså inte mycket om denna hingsten.

Jag kollade däremot en del på Z innan jag valde honom och hans avkommor. De rör sig naturligt lätt genom hela kroppen. Han själv har långa tjusiga ben som jag hoppas att även den avkomman jag beställt kommer att få. Men som sagt, jag har bara sett några fantastiska föl, de andra gömmer sig kanske?

Jag hade nog litat på Gränsbo och frågat dem. Båda hingstarna är deras, och de har hunnit få några egna föl redan kanske? Missminner jag mig inte så la de Z på deras fina Ballerina, och det betyder ju att de tror på honom som hingst (brukar ju ta Don Shufro till henne).

Det är spännande det där.. och idag är det min dag att fixa frulle till kollegerna så jag får väl sluta skriva nu ;).
/U

Har bestämt mig, det blir Zuidenwind! Åker till stationen i morgon:banana:

Jag har fått ett hingstföl efter Zuidenwind - Kaliber - Neapel. En mycket långbent kille. Och rör sig bra oxå. Så det ska bli spännande och se vad dom tycker om honom på fölmönstringen.

Måste bara uppdatera..
Min Zuidenwindare är nog den mildaste och mest sammarbetsvilliga (från starten vad jag kan minnas iallafall) av mina uppfödningar så här långt. Står som ett ljus, följer snällt med när det är dags att gå.. och älskar att kela. Lastar snart sig själv (efter 3 turer till Flyinge).. Lite blyg de första dagarna. Pigg och glad. Nu vet jag inte om stoet alltid lämnar sådana.. Kunde vara intressant att höra hur andra blivit.
/U

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·
Avel Min tränare ska betäcka två av sina ponnyston med morganhingstar. Vilka morganhingstar vet dock hon inte så jag tänkte fråga er som är...
Svar
4
· Visningar
1 395
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 195
Senast: Behati
·
Avel Ja sitter redan nu och klurar, det är många hingstar som det ska kikas på och mycket att lära sig. Har ju bara tittat på hopphingstar...
2
Svar
27
· Visningar
3 166
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA