Bo i umeå

vinkelina

Trådstartare
som det ser ut nu kommer vi att flytta till Umeå kring årsskiftet då sambon planerar söka in till universitetet.

Så har lite funderingar. Var skall man bo. Upp till en mil till universitet/sjukhuset är ok (kommer själv att förhoppningsvis jobba inom sjukvård) vi kan tänka oss att köpa för tiden vi bor där, lär vist vara hopplösa bostadsköer. Radhus / villa passar oss bättre. Ett område där man vågar släppa ut katter

Var stallar man upp hästar? Gärna där man inte behöver ta pass.

Ohh, lyckos dig!! Hästlivet i Umeå är fantastiskt jämfört med här!! Bodde där i ca 10 år och hade häst där innan flytten tillbaks hit.

Jag hade min häst installad i Hissjö och där kanske ni skulle vilja bo? Fint på landet en liten bit utanför stan.

Jag har bott här i snart 10 år (herregud jag börjar bli gammal!) och hade häst de första åren. Jag stod först i Röbäck, det ligger väl kanske 5 km (?) utanför stan och jag kunde både cykla och ta bussen dit. Det finns en hel del stall där, men just det jag stod i behövde man ta minst ett pass/dag. Det är dock sålt nu. Men jag och gubben tittade på lägenhet/radhus där när vi skulle köpa då jag tycker att det känns lite mer som "landet" och tror nog man kan släppa ut kissarna där.

Sedan flyttade jag hästen till Stöcke. Det finns många stall där, och trots att det blev lite besvärligare (måste köra bil) så trivdes jag mycket bättre där. Där är det verkligen på landet på riktigt liksom.

Nu bor jag på Tomtebo. Nära universitetet (pluggar själv) Här finns både radhus, villor och bostadsrätter/hyres. Jag trivs jättebra här, har hund men inte katt. Däremot träffar jag katter lite nu och då så folk verkar våga ha dem ute.
Jag tror att det kan finnas stall i Yttertavle, det är inte så långt från här.

Just ja, i Hissjö finns ju flera stall! :)Håkmark är lite närmre stan men efter samma väg som Hissjö där finns det också en del stall tror jag, men där är det nog mest villor och ganska dyrt. Nära till Hippologum.

Jag vet förresten inte hur det här stallet är, om man måste ta pass eller så men de har eget ridhus och tror de har både facebook-sida och hemsida, jag följer dom på fb och det ser så fint ut. Men har som sagt inte varit där. Stall PeKa heter dom på fb.

Nu bor jag på Tomtebo. Nära universitetet (pluggar själv) Här finns både radhus, villor och bostadsrätter/hyres. Jag trivs jättebra här, har hund men inte katt. Däremot träffar jag katter lite nu och då så folk verkar våga ha dem ute.
Jag tror att det kan finnas stall i Yttertavle, det är inte så långt från här.

I Innertavle finns det i alla fall många stall - där hade jag häst innan vi flyttade från Umeå. Och det ligger ju inte långt ifrån Tomtebo. Innertavle är en jättemysig by där det även finns modernare villaområden så där skulle jag hellre bo än på Tomtebo - eftersom jag trivs bäst när det är lite mer på landet. Men vill man bo mer "i stan" men ändå nära både universitetet, sjukhuset och stall så borde Tomtebo vara ett bra val!

I Innertavle finns det i alla fall många stall - där hade jag häst innan vi flyttade från Umeå. Och det ligger ju inte långt ifrån Tomtebo. Innertavle är en jättemysig by där det även finns modernare villaområden så där skulle jag hellre bo än på Tomtebo - eftersom jag trivs bäst när det är lite mer på landet. Men vill man bo mer "i stan" men ändå nära både universitetet, sjukhuset och stall så borde Tomtebo vara ett bra val!
Det kanske var Innertavle jag tänkte på egentligen? Jag blandar ihop Inner och Ytter. Det finns väl ett ridhus i ett av dom?! :)
Jag hoppas verkligen att vi hittar något mysigt ställe i en sådan by när vi ska köpa hus. Skulle själv inte vilja ha hus är på Tomtebo då det är alldeles för nära stan, men tycker att det är det bästa området jag bott i lägenhet på iaf :)

Det kanske var Innertavle jag tänkte på egentligen? Jag blandar ihop Inner och Ytter. Det finns väl ett ridhus i ett av dom?! :)
Jag hoppas verkligen att vi hittar något mysigt ställe i en sådan by när vi ska köpa hus. Skulle själv inte vilja ha hus är på Tomtebo då det är alldeles för nära stan, men tycker att det är det bästa området jag bott i lägenhet på iaf :)

Då är det Innertavle du tänker på - där finns ridhus!

Det är dyrt m hus i Umeå inte stockholmspriser men ändå dyrt. Bostaden bör ni ställa er i kö omgående om ni vill hyra.

Ridhus finns Surf där finns många stall på ridavstånd även Röbäck går det att rida till Surf från om än att det inte är nästgårds.

Hippilogum är i andra ändan av stan, största anläggningen. Fina ridvägar.

Peka är om jag förstått det rätt ett fullskötsel stall helt privat så ridhuset är mycket mera ledigt än på Surf och Hippo där ridskola bedrivs.

Vill man ha katt ute skulle jag satsa på radhus/bostadsrätt i Röbäck på vägarna som ligger mot skogen typ paletåvägen och rosettvägen ingen trafik och nära naturen men ändå lokaltrafik och gott om stall att välja på i Röbäck och Stöcksjö.

som det ser ut nu kommer vi att flytta till Umeå kring årsskiftet då sambon planerar söka in till universitetet.

Så har lite funderingar. Var skall man bo. Upp till en mil till universitet/sjukhuset är ok (kommer själv att förhoppningsvis jobba inom sjukvård) vi kan tänka oss att köpa för tiden vi bor där, lär vist vara hopplösa bostadsköer. Radhus / villa passar oss bättre. Ett område där man vågar släppa ut katter

Var stallar man upp hästar? Gärna där man inte behöver ta pass.

Någon har redan nämnt bostadskö hos Bostaden, icke att förglömma Lerstenen som också har börjat införa kösystem, om ni skulle bli tvungna att mellanlanda i lägenhet.
Här på Tomtebo (där även jag bor) finns det gott om lösa katter ute. Nära till både stan, universitetet och naturen - klart bästa stadsdelen om du frågar mig :love: Annars är Röbäck också fint, ute på landet men ändå nära in till stan. Vet många som cykelpendlar till och från stan, men det går även bra med bussar under större delen av året, så man behöver inte vara upplåst med bil bara för att bo lantligt. Bra med stall och rid-/körvägar finns det också därikring.

Vad gäller stall runt Tomtebo/Tavleliden finns Innertavle inte alls långt bort, tror det finns några åt Yttertavlehållet också. Tack vare e4an går det snabbt till både Anumark, Stöcksjö och Röbäck också :)

Någon har redan nämnt bostadskö hos Bostaden, icke att förglömma Lerstenen som också har börjat införa kösystem, om ni skulle bli tvungna att mellanlanda i lägenhet.
Här på Tomtebo (där även jag bor) finns det gott om lösa katter ute. Nära till både stan, universitetet och naturen - klart bästa stadsdelen om du frågar mig :love: Annars är Röbäck också fint, ute på landet men ändå nära in till stan. Vet många som cykelpendlar till och från stan, men det går även bra med bussar under större delen av året, så man behöver inte vara upplåst med bil bara för att bo lantligt. Bra med stall och rid-/körvägar finns det också därikring.

Vad gäller stall runt Tomtebo/Tavleliden finns Innertavle inte alls långt bort, tror det finns några åt Yttertavlehållet också. Tack vare e4an går det snabbt till både Anumark, Stöcksjö och Röbäck också :)
En buke-granne! :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 143
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 707
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024