bm-besök och konstiga tankar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Var hos bm idag igen.
Hon ville sjukskriva mig bara efter att ha sett mig i några minuter.. :smirk:
Men hon blev väldigt glad när jag berättade att jag slutade jobba redan i fredags och har havandeskapspeng from torsdan och tog ledigt hela den här veckan.

Och allt såg bra ut, förrutom den återkommande tradiga kommentaren då om mitt järnvärde...
Sist låg jag på 105 och nu hade jag i alla fall gått upp till 106... Äter niferex... hon hade inga tips på hur jag skulle höja värdet, mer än att äta bra mat då förståss.
Föreslog att jag kunde testa varannan dag att ta två tabletter istället för en.
Men har ni fått nått bra tips om hur man höjer värdet?
JAg klagade ju på att det var tungt nu, och hon förstod det med det järnvärdet!!

*suck*

Så blev hon väldigt orolig över att jag känner att jag inte har tagit in än att vi ska ha ett till barn... att jag som glömmer bort att jag är gravid, det är ju bra på ett sätt eftersom att då har jag ju inga vådliga krämpor, men samtidigt är det ju inte bra eftersom sen kommer det ju ändå ett barn... och då kan det ju bli en liten chock menade hon på.
Jag tar inte så allvarligt på det.. men det kanske inte alls är bra. När jag tänker efter så verkar andra på den chatsidan med en ankomstgrupp för januari (andra som ska ha barn i januari) väldigt inne på att få barn.. det är ju då inte riktigt jag :crazy: . Hoppas att det kommer nu när man är ledig och bara har hemmet och familjen (och sig själv förståss) att tänka på!
man är väl lite knäpp kanske...
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Jag tror inte att jag än har fattat att jag faktiskt producerat en BEBIS(?!), men inte har jag några problem att knyta an och älska knytet för det inte... BM på BB konstaterade att det nog är så med "djurfolk", vi är så "vana" och tycker det är så naturligt, så för oss är det inga problem att förstå och ta in vad som händer. Sen att omgivningen inte är lika "down-to-earth" gör att vi ses som lite frånvarande och obekymrade.

Jenny
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Det däringa järnvärdet är ett evigt bekymmer när man är gravid...
De tips du kan få härifrån är att peta i dig C-vitaminer (drick juice eller ät en frukt), B12 och folsyra samtidigt med järntabletterna, för de hjälper kroppen att ta upp järnet.

Lycka till med syskonet!
Jag var inte heller särskilt brydd över att jag skulle ha ett till barn, det gick bra ändå! :D
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Jag tar också Niferex och två "mitt val kvinna", hade lite dåliga järnvärlden sist jag var hos BM. Hon tipsade då om dryck från hälsokostaffären som inte är lika tuffa mot magen som niferexen är. Så ta Niferex och en sväng till hälsokosten :idea: . Kombinera järn med vitamin C MEN ALDRIG med kalcium då de slår ut järnupptaget.
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Har det varit väldigt jobbigt är det kanske så enkelt att du lagt all kraft på att klara livet utanför hemmet, allt annat har fått stå på vänt.
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Förra gången kände jag lite så... hoppas då att man är ännu mer "naturlig" inför det den här gången så att det är det jag känner...

Men är enormt stressad hela tiden... men idag har jag börjat ta tag i en massa saker som jag funderat över och som var tvingade att bli gjorde (som att ringa om dagistider bla osv) nu är det "bara" hästarnas diarré kvar att ta hand om, och jag ska ringa vet igen imorgon, får jag bara koll på det nu så är det inte så mycket "utanför" familjen jag behöver jaga upp mig för...
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Till mig som har 113 tyckte de att jag kunde ta 2 järntabletter/dag, sa de.
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Ta dem inte samtidigt bara. Bättre att sprida ut det under dagen. Många blir rekommenderade att ta tex Niferex precis före sänggående, för att få så lite magpåverkan som möjligt. Mig funkade det för i alla fall.
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Mitt järnvärde var nere under 100 innan det vände uppåt. Jag gnagde i mig niferex efter niferex, men hjälpte det? Nej :smirk: Till slut lade jag dom på hyllan och struntade i det, upp gick det ändå inte. Järnvärdet gick upp av sig själv, inga kanonsiffror men en bit! ;)
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

fast jag kan inte ta morgon och kväll, för jag äter Levaxin också, och det tar jag på morgonen och de får inte tas tillsammans... så det blir vid samma tillfälle under dagen. Testade att ta två tabletter och magen verkade acceptera det i alla fall, hoppas att det håller i sig :banana: !
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Ok då är det ju inget att göra. Försök ta dem vid sänggående i så fall, om det funkar för din andra medicinering. Det brukar bli snällare mot magen så.
 
Sv: bm-besök och konstiga tankar...

Jag låg under 100 sista veckorna, och blev också tillsagd att ta 2 tabletter/dan. Men att vara totalpaj och ha ont i magen var för mig värre än att vara trött, så jag sket till sist i tabletterna.
Var ändå hemma med havandekapspenning så jag behövde ju inte arbeta ihjäl mig :angel: ...

Gör det du känner att du mår bäst av, barnet får ju det det behöver och ett dåligt järnvärde i sig är väl inte farligt? Bara besvärligt.
Försök coola ner och bara glid igenom den sista tiden (uppfattade inte hur långt gången du är?), ta hjälp av din omgivning och ha inte så höga krav på dig själv!


Lycka till!


/Jossan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp