D

Dezz

Hej!!

Kan något förklara detta med Blup för mig.. jag antar att jag är lite trög men jag kan inte få in i min hjärna hur man räknar ut BLUP:en för sin häst och har alla det redan från födseln eller gäller det bara visade hästar?? Och hur gammal måste hästen vara när det visas?? eller kan den visas även som ex 12 åring??
:confused: :confused: :confused:

Sv: Blup

Den första siffran får du genom att lägga ihop mor och fars blup och dela med 2. Går du in på WF så ser du skattningsprocent för tillförlitlighet - är hästen själv bedömd så blir ju denna procent större.

Och blupen räknas ju via hästens släktingar vilket gör att vissa blodslinjer (typ Orri ;) ) per automatik startar lite högre i siffrorna. Dock måste hästen prestera eller får bra bedömda avkommor för att siffrorna skall hållas uppe för dessa är inte konstanta.

Under http://www.icelandichorse.se/ och Avel finns lite mera att läsa.

Hej!!

Kan något förklara detta med Blup för mig.. jag antar att jag är lite trög men jag kan inte få in i min hjärna hur man räknar ut BLUP:en för sin häst och har alla det redan från födseln eller gäller det bara visade hästar??

http://www.islandshingstar.se kan du räkna ut fölets blup. men såklart kan man ju skriva in föräldrarnas blup till en häst som redan finns o få blupen om man inte vet den.

Och hur gammal måste hästen vara när det visas?? eller kan den visas även som ex 12 åring??
:confused: :confused: :confused:

Första gången man kan visa hästen är när den är tre. Då är det bara en exteriörbedömning. Om jag inte har helt fel för mig kan man visa t.ex. tolvåringen bland hästarna sju år o äldre. Någon kan kanske rätta mig om jag har fel.

/Jenny

Du kan visa hästar vid vilken ålder som helst och jag har för mig att man sänkt avgifterna för vallacker också - just för att motivera fler att visa sina hästar. Det blir ju en bättre bakgrund för blupen så också, om fler avkommor bedöms.

Vid tre år är det enbart exteriörbedömning, från 4 kan hästen totalbedömas med ridegenskaper också. Från 5 år så är det väl krav på totalbedömning för hingstar, ston kan man välja att enbart exteriörbedöma hur länge som helst om man så önskar. Och de går mycket riktigt in i klassen "7 år och äldre".

Orri är väl högst i världen har jag för mig och bör ligga runt 128 vilket är bra för en häst född -86 eftersom blupen inte är konstant - och han + avkommorna har därmed bevisat sitt värde upprepade gånger. Enligt WF är Orri själv bedömd 4 gånger.

Sen kan man givetvis diskutera blup;en och det faktum att hästar med hög siffra ofta är släkt med varandra. Därmed så skulle avelsbasen smalna radikalt om man bara avlade på sånna hästar.

Å andra sidan visar blupen ett förväntat avelsvärde, så har man något specifikt man söker (gångart eller exteriör egenskap) så kan man via enskilda siffror få en indikation på om denna egenskap nedärvs starkare eller svagare av en viss hingst.

För svenska hingstar (högst bedömda i år) var det en sammanställning i Islandshästen som kom nu i veckan. 97 är inte särskilt högt och jag har för mig att på SIFs hemsida så kommenterar de olika nivåer och talar om vad de anser om avel på sånna individer. Kolla där så får du läsa mera.

Men sen får du inte glömma "accuracy", har man ingen bedömning så rasar ju denna. För Orri är det hög samstämmighet; 100 ... men för mig egen obedömda vallack så är denna siffra endast 62. Viss skillnad. Min häst har aldrig bedömts heller, men har stamboksförda föräldrar.

Hur räknar man ut blup som sitt sto?? hittar inte hur amn gör det på sidan=(

ja men hur räknar amn ut det då?
Skulle vilja kolla vad mitt sto har=)

om du pm namnet eller regnr kan jag kolla i world fengur och skicka till dig

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24