BLUP fråga

S

stormymondays

Hej!
Om man visar sin häst och det går bra och den får över 8,0 hur mkt höjs blup:grin: då? Finns det någonstans man kan lära sig mer om Blup?

Sv: BLUP fråga

Det beror bl a på vad hästen hade för blup innan den visades. Hade den låg blup höjs den mer än om den hade hög blup.

Det är inte alls säkert att BLUP höjs mer på en häst med låg BLUP. Ibland höjs den betydligt mindre på en häst med låg BLUP än på en häst med hög BLUP.

Eftersom BLUP inte är räknat enbart på den enskilda hästens bedömning utan innehåller en komplicerad beräkning även på föräldrarna.

BLUPen kan även sänkas (kanske inte så troligt) men är det en toppstammad häst med hög BLUP kan visningsreultatet var sämre än förväntat.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 671
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
474
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka