Blue Hors Doolittle tagen ur avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Nena_
  • Startdatum Startdatum
N

_Nena_

http://sporthastportalen.com/?p=2874

Det jag undrar över är hur det påverkar både de som har föl och de som väntar föl detta året? Vad har det för betydelse för fölens framtid förutom att de lär bli mer svårsålda?

Och även om någon vet om det var något specifikt i exteriören som de föll på?

Jag har själv ett hingstföl efter Blue Hors Doolittle som jag är nöjd med, men då har jag inga storslagna planer varken inom tävlingsdressyr eller avel ;)
Så, har någon sett några avkommor och reagerat på kvalitén på dessa?

Sv: Blue Hors Doolittle tagen ur avel

Han är väll bara bortagen pågrund av att han inte hade tillräckligt med nedärvningsförmåga ?

Blue Horse är vad jag förstått väldigt kritiska med sina hingstar och vill föra aveln framåt och gör alltid en bedömning om hingsten har något i aveln att göra .

Och Dolittle har inte nedärvt sig som man önskat ?

Mia

Nej, jag har läst någonstans att det var extremiteterna som de var kritiska till. Kan dock inte minnas vart jag läst det, ska se om jag kan hitta...

Ha ha litar mer på dig än mig ;) Dock så håller inte avkommorna måttet plockar Blue Horse bort sina hingstar .
Det gillar jag som stoägare .

Mia

Undrade just var han hade tagit vägen på hemsidan. Synd att han inte verkade nedärva sig bättre, såg ut att vara en oerhört trevlig hingst av det jag har sett och gillade dessutom stammen skarpt. Men väldigt förtroendeingivande men hingsthållare som gör skillnad på bra avelshingst och sporthäst.

Jag är inte särskilt insatt i aveln men när det gäller mina egna hästar så är jag väldigt nyfiken och kollar upp det mesta så det kan ju hända att det inte är särskilt ovanligt.

Och jag håller med, om det är så att fölungarna inte har blivit så bra som man förväntat sig så är det bra att de tar bort honom men visst kan det ändras om det visar sig att fölen växer upp och blir bättre än vad man trott?

Haha så fel det kan bli när man missar något :o:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka