Blött i bädden

F

FTW

Jag har permanentbädd till en häst, men jag tycker att den blir blöt och blaskig ibland.
Jag har kalk i botten, sedan ett rejält lager torv och överst halm.
Den har legat ca en månad, och har definitivt gojat ihop sig, men den blir som sagt nästan klafsig emellanåt. Då skalar jag av det blöta lagret, kalkar och strör på ny ren halm.
Gör jag helt fel, eller är det bara så att märren är ovantligt storproducerande av urin? Kan det ha att göra med att jag har kornhalm? Den har ju ingen Wettex-effekt precis ...

Tips emottages tacksamt!

Ja, fast hon är en "finfördelande" häst, dvs hon fördelar kisset över hela boxen - lite på varje halmstrå. (Något överdrivet, men NÄSTAN så är det :crazy: )

Så om jag lägger på MASSOR med halm, så får jag MASSOR med halvblöt halm, och eftersom jag vill att hon ska ha torrt på ytan så står hon snart med huvudet i taket ...

Fast jag ska prova med större massor än dem jag lägger på nu. :p

Hej
I bland har jag liknande problem.
Jag rensar ordentligt ej till botten. Blandar i lite spån så det blir luftigt. Sedan halmen. Jag bara detta när det blir så blött. Annars är det torv och havre halm som gäller.
Jag kalkar inte.
Vad är det för kalk du använder ?
Det håller mycket bra. :bump:

Hmm jag har oxå bädd... Spån o torv blandad i botten o vetehalm överst skalar av i mellanåt o lägger på stalosan..funkar rätt bra men man får ju ta bort lite av den värst blöta halmen varje dag o lägga på nån kaka fräsch halm.. De e ju lite pyssel med det då min pålle envisas med att doppa varje hötuss i vattenkoppen o slabba runt det en del.. *suck* :smirk:

Kanske du har för tunn bädd.. och hästen kissar bara på ett ställe, då blir det ju mättat till slut och tränger upp.

Jag lade halmbäddar i början av Okt-03.. packar kakor i botten, sen MASSOR av lös halm som fylls på ordentligt varje dag i början tills det blivit en jämn & vältrampad bädd, sen räcker det med påfyllnad varannan dag (2-4 kg) beroende av häst.

Efter nyår brukar det behövas utbyte av några bottenkakor vid kisstället, fyller då i kalk (foderkalk) & nya kakor halm.. massor av löshalm igen i 'lagningshålen', har jättefina bäddar & ingen lukt alls.. bäddarna är nu ca 20-25 cm tjocka (det hårda) + fluffet av halm, taket är långt ifrån uppnått.. allas öron viftar fritt :)

Gödseln?
Jo, i början blandar jag ner den, så att det inte bara blir kiss o halm, utan mer en "riktig" gödselstad/-bränning.
När det blivit bädd av det hela tar jag ut boll-högarna.

Angående klaken använder jag trädgårdskalk. Foderkalk verkar lite dyrt tycker jag, eller ...?

Liknande trådar

Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 636
Senast: mackan
·
Anläggning Vilket av i rubriken nämnnda stallmiljöförbättringsprodukter rekommenderar ni? Varför? Vad har ni testat, för och nackdelar? Har en...
Svar
9
· Visningar
8 821
Senast: trofé
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: Lena J
·
Hästvård Till hösten ska vi ströa med halm, och vi ska även ha spån under för att det inte ska bli så blött. Har då hört att man även kan ha kalk...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka