Blött föl!!

skjona

Trådstartare
Min islandshäst fick föl sent i år,fölet är nu c:a en vecka.
Fölningen gick bra,hon fölade ute och allt ser normalt ut ,problemet är bara ett-vädret och det förbannade regnandet.....Känner mej tvungen att de senaste nätterna tvinga in stoet trots att hon inte alls vill in,men jag är så rädd att fölet blir sjukt.Vet att islandsfolk tycker att det är helt fel och allt ska vara så naturligt,men de kan väl också bli sjuka.Hur ser ni på det ? :confused:

Jag tycker du gör helt rätt....islänningar som går i stora flockar får skydd av varandra, har man enstaka hästar bara så har dom inte samma skydd och har man inget torrt ställe hagen så tycker jag att man kan ta in dom så dom får ligga o gona i torr halm :)

Våra islandsföl som är två månader har varit mer inne än ute de senaste dygnen. De har inget emot att vara inne, de gillar att ligga i spånet. Stona däremot tycker inte det är kul att vara inne men får de hö tycker de det är ok. :)
Vi bor i Värnamo. :smirk:

Låt dem bestämma själva. Ston med föl ska hållas på lösdrift så de alltid kan uppsöka skugga (viktigast) i bra vindskydd/ligghall. Då löser du regnångesten också ;)

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 415
Senast: Migo
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 230
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar